Här är instruktionen (finns inte på nätet tyvärr).

Fotografi av en instruktion med text och rubriken "Viktigt!" om hur man använder NM Gol 50 Super för målningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av tryckt instruktionsblad för målning från Nils Malmgren AB med steg-för-steg instruktioner och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så vitt jag kan bedöma har du gjort allt by the book (du brukar ju vara nogrann). Jag tror inte du behöver oroa dig.
 
Kört ut ett stocklass. En stor del av stockarna är 6,30 långa och 17-21 cm i toppdiameter. För ett litet byggprojekt som jag planerar.
Jag kunde inte låta vindfällena efter januaristormen ligga kvar i skogen och ruttna.

Det fantastiska är att ryggen håller för riktigt skogsarbete för första gången på 6 år. Det går visserligen långsamt och jag måste tänka efter hur jag arbetar men det går!
För 5 år sedan var jag så gott som sängpatient....... nu får jag se resultatet av den långa rehabiliteringen.
 
  • Traktor med timmerkran som lastar långa stockar i vinterskog efter stormfällning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Anders 1920-tal och 28 till
  • Laddar…
Fint litet ekipage du har där! Är det en MF 185a?
 
Tack
Nej det är MF 165
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Så vitt jag kan bedöma har du gjort allt by the book (du brukar ju vara nogrann). Jag tror inte du behöver oroa dig.
Det gjorde iofs du med och det blev ju inte bra ändå! ;)
 
V vectrex skrev:
Känns genommjukt. Mjukt är kanske fel ord. Kan göra märken i det med naglarna men det går att gå på men skorna ”klibbar” lätt. Blir endast mikroskopiska märken av skorna.

Jag har ju en ventil precis vid golvet (och en vid taket) och där är det märkbart mjukare. Eftersom det var så kallt och min värmefläkt stod på 1 meters höjd så kanske det har legat som en ”kudde” med kalluft på golvet? Höjde från 650W till 1250W på fläkten nu.

Tyckte det var väldigt svårt att blanda också, nästan som att bas och härdare skar sig i början. Har ju aldrig gjort det tidigare, kanske ska det vara så? Jag maskinvispade dock extremt noga, säkert 15 minuter så jag tycker inte att jag gjorde något fel.

Gjorde en mindre blandning först (penslade längs väggarna) och mätte allt med en noggrann våg. Satsen jag köpte bestod av 2 kg bas, 2,5kg härdare och man skulle tillsätta 10% vatten till första lagret.

Jag blandade först: 50g vatten, 200g bas och 250g härdare.

Stora satsen blev då 450g vatten, 1800g bas och 2250g härdare. Här mätte jag dock bara vattnet och förutsatte att det som stod på burkarna stämde.

Visst stämmer min mellanstadiematte?
Har ingen stor erfarenhet av epoxi men de gånger jag 'misslyckats' är de gånger jag lyckats få en hinna/skorpa på ytan. Har det varit genommjukt har det alltid stelnat till tillslut.
 
Efter att ha googlat och läst mig halvt till döds på allt som har med vattendispergerad epoxy att göra så tror jag att mitt ”problem” beror på att jag lagt på lite för tjockt lager i kombination med lite låg golvtemperatur. Om jag har rätt så tar det bara lite längre tid men det kommer härda fullt ut, men det tar längre tid.

Jag tror att problemet delvis beror på att min betongyta är ofantligt hård och tät. Mer så än normalgaraget. Den suger därför också vatten väldigt dåligt.

Betongplattan vart väldigt väl stålglättad med maskin av ett proffs som hade väldigt tydliga order från mig om noggrannhet. Sedan fukthärdad under plast i 7 dygn.
När jag slipade ytan med stenslippapper på min excenterslip så hände i princip ingenting. Ytan var precis lika blank efteråt som innan. Det enda som hände var att färgspill mm försvann.

Gissningsvis är tanken med vattnet att det skall tillsättas till primerlagret för att ersätta för det vatten som normalt förloras genom att betongen suger upp det. Eftersom min platta är så pass tät så sögs väldigt lite vatten upp.

Det som talar för min teori är att det faktiskt är hårt allra längst in mot muren där betonggubben inte kom åt med glättaren.


Nu ska jag sluta min rant om min epoxy. Blir snart en doktorsavhandling detta. Sorry för OT.
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Massor med mallar enligt ”pusselprincipen”, funkar riktigt bra! Nu behöver jag dock bygga någon form av flexibel spånutsugslösning för fräsbordet för de här mallfräsningarna - tips?

Trämallar med pusselbitar utskurna i MDF skiva som används för precision vid fräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trämallar arrangerade ovanpå varandra på ett fräsbord, ser ut som ett pussel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SC Aero och 4 till
  • Laddar…
Jobbar vidare med fräsbordet. Börjar arta sig, dags att bygga anhåll.
Fräsbord under konstruktion med utskuren öppning för fräsanordning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel med urtag och monterad fräsring, under konstruktion av ett fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt fräsbord med skruvmejslar, skenor och avsågad sladd i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 5 till
  • Laddar…
Epoxifärgen var fortfarande lite "tacky", men målade ändå andra lagret epoxy tidigt i morses. Var stor skillnad från igår kväll så härdningen går framåt. Det första lagret täckte inte särskilt bra och var lite flammigt, men nu efter lager 2 så ser det riktigt bra ut! Bilden är tagen direkt efter jag målat, glansheten går nog ner lite när det härdat.

Nymålat golv med andra lagret epoxifärg som reflekterar ljus, omslutet av träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 11 till
  • Laddar…
Fixade till en sarg under fräsbordet, har påbörjat anhållet.
Uppbyggt fräsbord med en ny sarg och början av ett anhåll i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träkant på fräsbord med anhållsdelar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd kant på fräsbord med påbörjat arbete på anslaget i verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 5 till
  • Laddar…
Låg på vardagsrumsgolvet och började skruva ihop min spånsug igår. En Clearvue CV Max.

Delar av en Clearvue CV Max spånsug och verktyg utspridda på ett vardagsrumsgolv under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var tyvärr ganska knöligt då deras design inte är anpassad för den motorn jag har så jag fick dels såga ur en bit ur den stora plattan ni ser på bilden och sen fick jag fila ner plattkilen till motoraxeln 2mm då ”taper lock” låsringen inte var anpassad till resten av världens standard för motoraxlar (jenkarna kör ju sitt egna race med tumstandarder).
Blev bra till slut.

Nu ska byggas kraftiga konsoler för att hänga upp härligheten på väggen. Den är rejält tung.
 
  • Gilla
Real7 och 7 till
  • Laddar…
Dagens styrkeprov. 30kg motor plus 20kg MDF och impeller!

Tänkte ringa in hjälp men provade själv först och det gick!
Jag har provhängt längst ut i konsolerna med mina 90+kg. De sitter som gjutna!
Inredning av arbetsrum med upphängda konsoler, en stege i mitten och verktyg spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motor och MDF-platta monterade på konsoler högt upp på trävägg ovanför stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
devizion och 8 till
  • Laddar…
Underlättade transport hem av 4,8m 45x220
Långt träregel på 4,8 meter i ett fordon med verktyg, tänkt för trappbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska se om det kan bli början på en trapp till källaren av detta.

Och allt detta före frukost efter ett nattskift.. :oops:
 
Redigerat:
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.