54 528 läst · 370 svar
55k läst
370 svar
Oskälig timpenning/påslag?
Att restiden inte ska räknas för att han råkar vara i närheten är jämförbart med att mitt porto ska vara lägre, brevbäraren ska ju ändå frakta annan post till grannen.
Ska portot variera beroende på mängden post som har samma slutdestination?
Medlem
· Västra Götaland
· 69 inlägg
Den stora skillnaden mellan att arbeta åt konsument eller företag. Konsument är van att köpa en produkt, företag en lösning. Viktigt att redovisa, så att konsument förstår vilka kostnader som debiteras.
Ja, någon form av framkörningsavgift krävs för att det ska fungera. Jag jobbar också som konsult, ofta med längre uppdrag - och då tar jag inte heller betalt för restid separat. Men timpriset sätts förstås för att täcka overheadkostnader. Debiterar också per påbörjad halvtimme.Anna_H skrev:Min man jobbar som IT-konsult. Där fakturerar man bara den tid som direkt görs mot kunden (per påbörjad halvtimme eller per påbörjad timme), samt direkta reskostnader. I detta fall hade det då blivit en timme fakturerad, och det hade du fått betala 3000 för. De räknar nämligen in "overhead", dvs förberedelser, restidsersättning, tid för administration i timpriset istället, så han tar 3000 per påbörjad timme för sina expertråd.
Har mycket svårt att se att ett entimmas- eller halvtimmasuppdrag ens skulle vara intressant, men om det skulle vara det så skulle timpriset bli rätt högt.
Tänk taxi. Om du vill åka 250 meter så kommer framkörningsavgiften bli en väldigt hög del av kostnaden.
Som småföretagare så är det precis lika mycket jobb att fakturera, bokföra och hantera 30 minuters som 4 veckors jobb.
Redigerat:
Men kom igen nu.L L0fstr0M skrev:
Kunden skall betala för arbete på plats och restid från firman.
Varför löste du de inte själv om du är så snål o skall skinna firman o tro att dem jobbar gratis.
Helt rimligt och låter billigt. Bara betala o se glad ut.... framför allt tacka för den snabba servicen!
Vanligt att detta händer, man måste fråga om offert först, annars lägger dom på. Borde bli uthängda här t ex.L L0fstr0M skrev:Hej!
Ringde för ett tag sedan en vvs firma som ligger i närheten där vi bor, då vi behövde hjälp med en larmande värmepump(Thermia) i källaren. Han kunde inte skicka någon då han hade kort på folk, men sa att han kunde skicka en annan kille som jobbade med Thermia. Vi hade det inte kallt inne men pumpen gick på elpatron stup i kvarten. Den andra killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.
Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-
Vi ringde och frågade hur det kunde bli såhär orimligt dyrt. Han svarade att han fick ringa en kille på annan ort ca 3,5 mil härifrån (7 MIL T/R) . Att han måste betala honom också. Det var hans svar.
Han var alltså 1 mil härifrån dagen han kom. Dessutom var han här 30 minuter, inte 3 timmar.
Vi pratar om en timpenning på 5000:- inkl moms.
Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.
Mvh Erik
Ja hade hantverkaren sagt att han debiterar minimum 3 timmar och alltid milersättning från sitt kontor/lager så skulle jag inte ifrågasätta detta.Johan Arkitekten Engström skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 718 inlägg
Det är ju egentligen inget konstigt alls.
Normalt sett inom hantverkare så delar man INTE kostnaden mellan kunder, utan varje kund får betala fullpris även för jobb som man "delar" på.
Ta detta exempel: En hantverkare åker ut till din granne och gör ett jobb, och sedan går direkt till dig, och gör ett jobb, utan att bilen rullar en millimeter mellan jobben.
Trots det, så har hantverkaren rätt att ta ut priset för en skenbar resa (milkostnad + timkostnad) tillbaka till arbetsplatsen, och en skenbar resa tillbaka till dig (framkörning milkostnad + timkostnad) - precis som om arbetena hade gjorts på olika dagar.
Detta då man räknar resekostnader utifrån verksamhetsstället, så även om det blir 0 timmar resa med 0 mil för att bilen inte rullar en millimeter, så räknar man ändå så att säga som om bilen hade stått på verksamhetsstället.
Detta är ju givetvis en förlust för dig som kund, men vägs upp av att om hantverkaren istället hade varit på kundjobb 20 mil bort från dig - hade det varit okej att få en faktura på 20 mil för resan som startar utifrån den kunden? Nej just det, därför räknar man kundärendena som separata, trots att det ena jobbet kan utföras "på vägen".
Det innebär såklart att hantverkaren får "dubbelt betalt" för båda sträckorna, men det är ju klart, det är ju två jobb som görs.
Samma med fakturering och bokföring. När hantverkaren sitter och fakturerar och bokför så tar man ju inte en kund i taget, utan man gör flera kunder samtidigt. Att då logga exakt tid som man håller i papperet för kund 1 vore orimligt.
Därav kanske man lägger 1 timma bokföring totalt sett för alla kunder, och sedan debiterar den 1 timme på alla kunder. Det betyder såklart att hantverkaren får så att säga betalt fler gånger för samma timme.
Samma med reservdelar. Det kanske beställs en pump "1000 kr inkl frakt". Och så beställer din granne en likadan pump "1000 kr inkl frakt" och hantverkaren kan ta båda pumpar på samma fraktkostnad.
Det betyder inte att ni får pumparna billigare, det betyder bara att företagaren varit smart och kan få mer pengar i fickan. Den gemensamma fraktkostnaden blir ju bara som en slags mängdrabatt på totalpriset, och precis som du inte får köpa kött på ICA för grossistpris så gäller ju samma med pumparna.
Normalt sett inom hantverkare så delar man INTE kostnaden mellan kunder, utan varje kund får betala fullpris även för jobb som man "delar" på.
Ta detta exempel: En hantverkare åker ut till din granne och gör ett jobb, och sedan går direkt till dig, och gör ett jobb, utan att bilen rullar en millimeter mellan jobben.
Trots det, så har hantverkaren rätt att ta ut priset för en skenbar resa (milkostnad + timkostnad) tillbaka till arbetsplatsen, och en skenbar resa tillbaka till dig (framkörning milkostnad + timkostnad) - precis som om arbetena hade gjorts på olika dagar.
Detta då man räknar resekostnader utifrån verksamhetsstället, så även om det blir 0 timmar resa med 0 mil för att bilen inte rullar en millimeter, så räknar man ändå så att säga som om bilen hade stått på verksamhetsstället.
Detta är ju givetvis en förlust för dig som kund, men vägs upp av att om hantverkaren istället hade varit på kundjobb 20 mil bort från dig - hade det varit okej att få en faktura på 20 mil för resan som startar utifrån den kunden? Nej just det, därför räknar man kundärendena som separata, trots att det ena jobbet kan utföras "på vägen".
Det innebär såklart att hantverkaren får "dubbelt betalt" för båda sträckorna, men det är ju klart, det är ju två jobb som görs.
Samma med fakturering och bokföring. När hantverkaren sitter och fakturerar och bokför så tar man ju inte en kund i taget, utan man gör flera kunder samtidigt. Att då logga exakt tid som man håller i papperet för kund 1 vore orimligt.
Därav kanske man lägger 1 timma bokföring totalt sett för alla kunder, och sedan debiterar den 1 timme på alla kunder. Det betyder såklart att hantverkaren får så att säga betalt fler gånger för samma timme.
Samma med reservdelar. Det kanske beställs en pump "1000 kr inkl frakt". Och så beställer din granne en likadan pump "1000 kr inkl frakt" och hantverkaren kan ta båda pumpar på samma fraktkostnad.
Det betyder inte att ni får pumparna billigare, det betyder bara att företagaren varit smart och kan få mer pengar i fickan. Den gemensamma fraktkostnaden blir ju bara som en slags mängdrabatt på totalpriset, och precis som du inte får köpa kött på ICA för grossistpris så gäller ju samma med pumparna.
Hej nej det tycker jag inte.L L0fstr0M skrev:Hej!
Ringde för ett tag sedan en vvs firma som ligger i närheten där vi bor, då vi behövde hjälp med en larmande värmepump(Thermia) i källaren. Han kunde inte skicka någon då han hade kort på folk, men sa att han kunde skicka en annan kille som jobbade med Thermia. Vi hade det inte kallt inne men pumpen gick på elpatron stup i kvarten. Den andra killen ringde senare upp och frågade om det var akut eller om han kunde komma dagen därpå då han ändå skulle till en närliggande ort 1 mil ifrån oss. Vi bestämde att han skulle komma dagen efter . Sagt och gjort, han kom och luftade kompressorer och tittade över pumpen. Jag var med hela tiden då jag ville lära mig nåt. Han var här 30 minuter.
Idag fick vi hem faktura på 2500 :- inkl.moms.
Arbetskostnad 3 TIMMAR 1650 :-
Resekostnad 7 MIL 350 :-
Moms 500 :-
Vi ringde och frågade hur det kunde bli såhär orimligt dyrt. Han svarade att han fick ringa en kille på annan ort ca 3,5 mil härifrån (7 MIL T/R) . Att han måste betala honom också. Det var hans svar.
Han var alltså 1 mil härifrån dagen han kom. Dessutom var han här 30 minuter, inte 3 timmar.
Vi pratar om en timpenning på 5000:- inkl moms.
Är det här skäligt? Vi fick aldrig information om att det skulle bli något avvikande angående priset.
Mvh Erik
Om lgh inte ligger i sthlm?
Tänk positivt till att du fick hjälp
Hade anläggningen gått på elpatron så hade du fått en elräkning därefter
Du får vara tacksam över att du fick hjälp så pass fort ändå
Hade anläggningen gått på elpatron så hade du fått en elräkning därefter
Du får vara tacksam över att du fick hjälp så pass fort ändå
Offert!!?? För att lufta som ts säger cirkulationspumpar... så du menar han ska fara dit å titta på jobbet, ev fara hem höra med chefen om vad det kostar. Vad tror du det kostar då?? Det här med offert ska vara förbjuden på servicejobb. Nån ska ju betala alla offertförfrågningar ochsåG Granne421 skrev: