A-traktorn står nog ganska still i värde, samt lättare att hålla igång mm, om det är ”rätt” bil och seriöst bygge., men många parametrar..

Vad kostar försäkring på respektive? Den lille måste man helförsäkra pga av värdet..

Vet man en vanlig EU-moped är hutlöst dyr..
 
Twizy 4740 helförsäkring.
A-traktor 2700 trafikförsäkring.
 
Fick idag in den näst billigaste anbudet på helförsäkringen. 12000kr/år med 6000kr i Självrisk. 12500kr med 3000kr i självrisk. Fortfarande dyrt, men här någonstans trodde jag att de dyrare bolagen skulle ligga.

Hur löser man försäkringen av en mopedbil om man köper en Ligier, MicroCar eller liknande? Har de också egna försäkringsbolag (som Renault) eller skiter man helt enkelt i att helförsäkra? Det var ju ren tur att Renault försäkringar var billiga på Twizyn.
 
Hämtade Twizyn igår. Extremt rolig att köra, trots maxhastigheten på 45km/h. Har inte fått sidorutorna från Korea än dock, vilket gör att dagens snöglopp inte var ett alternativ att köra i. Har inte däck för dagens underlag heller, även om man enligt lagen inte behöver vinterdäck på en mopedbil.

Vinterdäck är på gång att inhandlas, men det verkar som min Renaulthandlare ger mig ett kanonpris på dem också. Fattar inte att han kan pressa priserna så mycket mer än den "stora kedjan" kan, han är 1700kr billigare, dvs nästan 25% billigare. Helt otroligt. Han pressade priset på "bilen" med 5000kr mer än "stora firman" också. Men det är klart, hans firma ligger inte i en dyr lokal i Göteborg utan i ett mindre industriområde utanför en mindre ort. För mig är dock körsträckan ungefär densamma...
 
  • Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Inga bilder? :0
 
Inte än, det var mörkt när jag fick hem den och jag har ännu inte hunnit hem idag.

Pojken ser dock fram emot att fylla 15 nästa år, han gick ut och provsatt den (i femton minuter) efter middagen. :crysmile:
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bromsarna är inget problem om man bromsar hårt en gång i veckan.
Glöm inte att det är en Renault...
"Rekommenderas att bromsa dagligen och helst inte köra i regn" är vad jag hört om dessa...

/M
 
R
M mgranbom skrev:
Glöm inte att det är en Renault...
"Rekommenderas att bromsa dagligen och helst inte köra i regn" är vad jag hört om dessa...

/M
Nog ett missförstånd då det du nämner gäller tyska bilar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte än, det var mörkt när jag fick hem den och jag har ännu inte hunnit hem idag.

Pojken ser dock fram emot att fylla 15 nästa år, han gick ut och provsatt den (i femton minuter) efter middagen. :crysmile:
Aj det gör ont! Invänta 15års dagen med fordonet stående i garaget..
 
Han får tigga skjuts av syrran under 1,5 år. Det svider nog än mer.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Han får tigga skjuts av syrran under 1,5 år. Det svider nog än mer.
:D(y)
 
R RapidSledge skrev:
Nog ett missförstånd då det du nämner gäller tyska bilar.
Du tror att jag skojar?
Det är faktiskt rekommendationen vissa ägare fått för att undvika problemet med bromsarna.

/M
 
Hur fasen kan dessa leksaksbilar kosta så mycket!? Jag köpte ju en sprillans ny Skoda Fabia 1.2 TSI med alufälgar, klimatanläggning, stereo m Bluetooth, multiblabla-ratt mm för 135 papp. Visst, Skoda är inte nån premiumbil men fan så mycket bättre än en plastburk med en mopedmotor i. Bävar för den dag mina ungar når den åldern...
 
Biltillverkare tjänar idag inga pengar på bilarna utan på servicen och andra tjänster runt bilen och de tillverkas i enorma serier jmfr. mopedbil som också säkert har betydligt bättre försäljningsmarginal.

Men jag håller med dig, det är väldigt mycket pengar för det man får.
 
I detta fallet ingår ju ett batteri som bara det kostar 30000kr också. Men priset på en vanlig mopedbil som är ännu högre, det har jag extremt svårt att kunna förstå. Särskilt som de inte går att försäkra billigare än 12000kr/år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.