Intressant för att jag åker med färjan på fjärden dagligen och har sett huset.

Mina funderingar har varit vem man mutat på byggnadsnämnden för att bygga den klossen där.
Härligt läge, men själva huset och tomten skulle jag inte betala nått för.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Vanligare än man tror, vet flera på mitt jobb som dessvärre hamnat i samma sits och lånar hej vilt!
Om en bekant kom och sa
"Kan du låna mig en miljon, banken har sagt stopp, och jag behöver verkligen pengarna".
Hade ni glatt gått till banken och tagit ut pengarna och lånat ut dem då, utan säkerhet :thinking:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Bekant. Tror nog att de var mer än "bekanta".

Finns vänner jag skulle låna ut till utan att blinka.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet vilken arkitekt som anlitats?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Finns vänner jag skulle låna ut till utan att blinka.
Bra TotalControl! I nöden prövas vännen (y)
Jag skulle precis behöva låna en mille till ett projekt som banken säger nej till, arbetslös och utbränd som jag är.
Men då ställer du alltså upp? Tack kompis :love:
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om en bekant kom och sa
"Kan du låna mig en miljon, banken har sagt stopp, och jag behöver verkligen pengarna".
Hade ni glatt gått till banken och tagit ut pengarna och lånat ut dem då, utan säkerhet :thinking:

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra TotalControl! I nöden prövas vännen (y)
Jag skulle precis behöva låna en mille till ett projekt som banken säger nej till, arbetslös och utbränd som jag är.
Men då ställer du alltså upp? Tack kompis :love:

Så kan det bli när man handlar först och tänker sedan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bra TotalControl! I nöden prövas vännen (y)
Jag skulle precis behöva låna en mille till ett projekt som banken säger nej till, arbetslös och utbränd som jag är.
Men då ställer du alltså upp? Tack kompis :love:
Visst. Det kostar dig en njure som uppläggningsavgift. Kan vara bra att ha en extra liggandes.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Visst. Det kostar dig en njure som uppläggningsavgift. Kan vara bra att ha en extra liggandes.
Vad passar bäst, lamm eller gris?
 
  • Gilla
  • Haha
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Nej, du får förstås inte 350 kvm sjöläge i mer attraktiva områden för de pengarna. Däremot får du troligen tillbaka pengarna när du säljer - även om huset är mindre och med sämre läge. En betydligt säkrare affär, skulle jag säga.

Hittade några andra hus med hyfsat läge på lite "finare" adresser:
[länk]
[länk]
[länk]

och några sålda:
[länk]
[länk]
[länk]

Men då blir det förstås till att tränga ihop sig på futtiga 200-320 kvm…
:D
Det verkar vanligare i söderort med dessa små "palats"... Det är slående hur många stora hus i denna stil det finns... nu har jag inte koll på västerort, kanske är det en vanligare hustyp där... Min gissning är att många flyttar från närbelägna områden, prioriterar vara nära sin familj och även kunna bjuda hem släkt och vänner och därmed vill ha rejält stora hus samt vill få sin egen stil på husen så befintliga hus är mindre intressanta. Det verkar ju i många fall inte saknas pengar. För många som rotat sig i en del av storstockholm tycks det ju helt otänkbart att "byta sida"...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S Sarlac skrev:
Är det ingen kunnig som kan kommentera fönsterinfästningen? En annan tycker ju det är en riktig låtsaskonstruktion/fuskbygge. Hade jag haft råd och samma smak hade jag ändå inte vågat köpa detta hus på grund av att det är byggt av honom och ett gäng polacker. Känns otroligt tveksamt, men prove me wrong.

Jag har varit ingenjör i mitt hemland Irak och var ansvarig för flera stora byggprojekt, detta hus är inte första hus jag bygger!

Jag hade ansvar för projekt med 3200kvm med budget över 40 000 000 kr i mitthemland och det kallas " Derbandinkhan Guest House" tillhör gamla president i norra Irak.
 
  • Gilla
bossespecial och 4 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
De beslagen som de visar först är inga problem att montera fönster med, det är tjockare plåtbitar som är veckade för att bli starkare.

Jag blir dock lite rädd över "byggarnas" kunskaper när de ska skruva fast fönstren med vanliga hålband. Tur att han var där för att avstyra det hela!
De beslag som visade på avsnittet är bara för att hålla sidorörelse, själva vikten bärs av 4st 10mm stålplåt täckt med Rostskydd låg under varje fönster fastat till betong grund och bjälklag med 2st M14 rostfria betong skruvar till varje plåt. och de ligger under golvet nu.
 
  • Gilla
elloffo och 3 till
  • Laddar…
Kul att du är inne här och skriver. Vet inte om jag missade det i programmet, men vilket uppvärmningssystem har huset?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kul att du är inne här och skriver. Vet inte om jag missade det i programmet, men vilket uppvärmningssystem har huset?
Huset har bergvärme med 225m djup borrat under sjön och själva pumpen är Nibe 1155 4-16KW med 300L varmvattenberedare
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det verkar vanligare i söderort med dessa små "palats"... Det är slående hur många stora hus i denna stil det finns... nu har jag inte koll på västerort, kanske är det en vanligare hustyp där... Min gissning är att många flyttar från närbelägna områden, prioriterar vara nära sin familj och även kunna bjuda hem släkt och vänner och därmed vill ha rejält stora hus samt vill få sin egen stil på husen så befintliga hus är mindre intressanta. Det verkar ju i många fall inte saknas pengar. För många som rotat sig i en del av storstockholm tycks det ju helt otänkbart att "byta sida"...
Sant. Vi Stockholmare byter inte gärna sida av stan. Även om jag själv är uppvuxen först norr om stan, sedan söder om och därefter har bott både söder om stan, i Västerort, på Söder, Kungsholmen och nu bor i öster.

Det finns en del praktiska skäl till detta, det är rätt jobbiga resor om man behöver passera stan - inte minst ur trafikhänseende.

Det finns en hel del lokalpatriotism i Stockholm, och då menar jag hyperlokalt. Och självklart ska alla bo där de trivs bäst. Dock så är marknaden rätt obarmhärtig och vissa adresser är helt enkelt svårare än andra att få utväxling på sina investeringar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.