Och gärna en motivering till samtliga lösningar.
 
Då kåkens minsta men viktigaste rum skapar den största huvudvärken när det ska planeras
 
  • Haha
drsakke
  • Laddar…
Darenhall...
Ja,det diskuteras livligt men är egentligen enkelt.
Bastu skall ALLTID ha tilluft. Hur det löses och var frånluft ventileras ut kan variera.
1) aggregat... trodde bilderna avslöjade det har också skrivit det längre upp. Men vedeldat, Iki-kiuas (Kivi-iki jr)
2)Ventilation: balanserat, det har jag i huset så det används til bad/bastu. Tilluft i taket över aggregatet och frånluft på badet. Glipa under dörren och i tillägg friskluftventil på golvet framför aggregat.
Vedeldad bastu behöver egentligen bara tilluft, frånluft går via brännkammaren- den suger stora mängder luft under eldning. Stängbar ventil på den direkta friskluft vid golvet- denna är där för att säkra bra drag, specielt under tändnkngsfas(balanserat vent skapar lätt undertrykk i huset).
3) panel/bänkar: panel :jättethuja 15x 145mm, bänkar värmebehandlad asp från www.lapinlaude.fi Väggpanel har så mycket harts i sig att den behöver inte behandlas på ngt sätt. Värmebehandlat trä håller formen och sprikker inte, tål en del.
Mvh
Sakke
 
Då ska jag lägga ut en updatering til med en liten video som jag tog idag, då återstår panel i tak på badet samt tak och väggar i bastu. fästen/reglar för lavar och själva lavar ska monteras. LED-ljus i tak och i lavar.
Detta kan ta lite tid, ska se om jag kan ta lite ledigt för att slutföra.
Annars kan jag säga att på golvet utenom dusch har jag använt Mira betongbaserad difföppen membran, i dusch membran med förstarkningsfilt på golv, gummimanchetter i hörn och övergång golv/vägg samt manschett för golvbrunn. Väggarna har tetti våtrumsskivor som bara ska strykas över med membran i sköter samt över pluggar(med band). Klinkers är 45x90cm porcelenato och mosaik i samma serie. I dusch och golv är det epoxyfog.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jumalauta va bra detta blir...jäkligt snygg keramik. Och mycket bra funktionstänk för tålig sauna med epoxifog och allt ser väldigt genomarbetat och genomtänk ut. Jättethuja säger du, intressant är det nån special panel eller varför har man aldrig hört det panel alternativet förut. Ja med vedeldat aggregat så blir det lite mer självgående med ventilation. Ser fram emot fortsättningen Sakke.
 
Jättethuja, eller giant red cedar på engelska är kanske inte den vanligaste, men används en del, magnolia är ngt som liknar ganska mycket.
Mvh
Sakke
 
H
Snyggt.
Att en så otrevlig källare kan bli så härlig.

Fråga till alla som läser: Blir det inte kondens bakom isoleringen i väggarna. Jag tänker varmt möter kallt och då blir det alltid kondensvatten. Hur löser man det problemet?
 
Redigerat:
Spu/kingspan skivan är inte varm mot väggen till så det är väl närmast en icke fråga. PIR skivan är icke organisk och luft/fukt/gas tät och är väggen i sin tur rengjord och helst sprutad med mögelfri eller liknande produkt så lär väl risken för påväxt vara närapå noll. Beprövad produkt som håller vad den lovar.
 
Och EV vatten tar väl sig ut i nederkant med Sakkes konstruktion.
 
H H-Thomasson skrev:
Snyggt.
Att en så otrevlig källare kan bli så härlig.

Fråga till alla som läser: Blir det inte kondens bakom isoleringen i väggarna. Jag tänker varmt möter kallt och då blir det alltid kondensvatten. Hur löser man det problemet?
Kondens förekommer när varm fuktig luft möter kall yta, SPU-skivan är a) ångtät-ingen luft från rummet mot betong b) även om skivan skulle vara varm så upstår inte kondens på grund av punkt a. Man tillför inte fukt där.
Om man vil så kan man hellimma skivorna med klinkerlim för att eliminera tomrom/håligheter/luft bakom skivorna, detta har jag inte gjort, alla skivor på badet är däremot hellimmade.
Kan komma tilbaka till tänkningen bakom konstruktion etc lite senare.
Mvh
Sakke
 
H
D drsakke skrev:
Kondens förekommer när varm fuktig luft möter kall yta, SPU-skivan är a) ångtät-ingen luft från rummet mot betong b) även om skivan skulle vara varm så upstår inte kondens på grund av punkt a. Man tillför inte fukt där.
Om man vil så kan man hellimma skivorna med klinkerlim för att eliminera tomrom/håligheter/luft bakom skivorna, detta har jag inte gjort, alla skivor på badet är däremot hellimmade.
Kan komma tilbaka till tänkningen bakom konstruktion etc lite senare.
Mvh
Sakke
Tack för bra förklaring
 
Kan du visa mer hur du gjort på nedersta biten mot bastugolvet / mot yttervägg ?
 
Nedersta 35-40cm är det bara 10mm tetti som limmad i betongväggen med klinkerlim.
Övergång vägg golv är strykt med membran (m.förstärkningsband). 15cm sockel i golvklinker.
Sauna satu är bara fäst mest pluggar, kunde jo hellimmat den också men tror egentligen det spelar ngn roll.
Detta är ju inte enligt rekommendationen från producenten, de säger att väggar där det förväntas å vara fukt ska man montera en metallkanal nederst så så att nedersta betongväggen är öppen/luftat via kanalen (altså en kanal med tre sider av metall och en öppen sida-samma djup som självä isolationen)
Min vägg är från 1950, men har inte sett ngn form av fukt sedan jag dränerade så gick för denna lösning är ju inget organiskt i väggen och betong tål fukt i sig själv.
 
  • Renoverat badrumsgolv med nylagd klinker och pågående kakelarbete på väggar med synligt membran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av badrum med pågående kakelsättning, delvis lagd golvklinker och hörnavlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrumshörn med isoleringsmaterial på väggarna och golvklinker med avloppsränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Annars är ju val av konstruktion framtvingat av omständigheterna. Detta är ett rum med både väggar och tak i betong så att å bygga rum i rum så att spalten blir ventilerad var inte möjligt, i tillägg hade det varit alltför platskrävande.
Själva förutsättningen och grunden för att rum-i-rum är en trygg konstruktion, är att luften rundt basturummet får sirkulera fritt och på så vis hålls strukturen garanterat torr. Bygger man inn en oventilerad spalt, specielt i en källare där också själva väggen kan vara källa för fukt så har man verkligen fixat en riskkonstruktion. På grund av kall yttemperatur på källarväggen är också risk för kondens större än annars.
Då jag har välfungerande dränering, så tänker jag att ångtät väggisolation i uorganisk material är relativt riskfritt.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Färdigt tejpat.
 
  • Vägg isolerad med reflekterande folie, varav alla skarvar är tejpat runt ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör omgivet av väl tejpad isolering i ett tak under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering med silvertejp längs kanterna vid en vägg, märkt med "SUPERINSULATION".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett duschhörn med väggar delvis täckta av tejp och vattentät membran före kakling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oxbringa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.