J
Tänte dokumentera lite av min badrumsrenovering ifall det skulle vara till hjälp för någon annan. Samt att jag själv säkert kommer ha lite frågor längre fram.

Utgår från ett badrum i ett stenhus byggt -66. Ytongväggar och gjutet betongvalv till källare. Vattenledningar i koppar och avloppsrör i gjutjärn. Rummets yta är 2x2m

Golvet och inredningen har blivit bytt någon gång på -90 talet. Duschkabinen var i princip ny när vi flyttade in men höll bara ett par år. Fönstret är också ganska nytt

Anledningen till renoveringen är att det började lukta avlopp. Visade sig att det rostat hål kring renspluggen i golvbrunnen. Ville inte göra nån fullagning, utan vi tyckte det var bättre att passa på att renovera hela.

Dock drar det med sig lite extra. Vattenledningarna är dragna och t-ade ovan betongvalvet. Så vi kan inte stänga vattnet i badrummet utan att stänga till hela huset. Och riva upp köksgolvet för att hitta t-kopplingen var inget alternativ.

Därför har det dragits nya rör i källartaket för kök och tvättstuga. Badrummet ligger ovan tvättstugan så där kommer vi sen att gå upp med fem rör för vatten. På så sätt slipper vi fördelare i badrummet.

Vi har gjort den del av rördragningen i källaren som består av pex själva, samt rivit ut allt det gamla.
Kommer sen att dra nytt avlopp och pex rir själva. Inkoppling av vatten och el lämnar vi till fackmän. Likaså ev. murning, flytspackel, tätskikt och klinker och kakel.

Räknar med att det hela landar på ca 140000:- men hantverkarnas jobb är löpande så det kan mycket väl skena iväg…

Utförande kommer vara:
Blank vit 20x40 kakel med silvergrå fog
Naturstenliknande klinkers 30x60 och 5x5 i dusch med cementgrå fog
Träfärgade möbler från dansani
Duschdörrar från macro
Handdukstork från LVI
Ifö sign eller spira
Blandare FMM 9000e
4st led-spottar och elgolvvärme, fritt val för elektriker.
Hylla i dusch, handdukskrokar samt toarullehållare har vi inte valt än.

Så här såg det ut när vi flyttade in:
Rosa kaklade väggar och vit hårdvaror i ett litet badrum med duschkabin och fönster med växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ska det se ut, typ:
3D-modell av ett modernt badrum med kakelväggar, klinkergolv, duschhörna, kommod och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett planerat badrum med kaklade väggar, klinkergolv, och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv och möbler (kommod och spegel kommer vara något smalare än bild)
Utställningspanel med naturstenliknande klinkers i olika storlekar för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med träfärgade badrumsmöbler och vita väggar, modellbild för renoveringsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
malin196
  • Laddar…
J
Rivning

Kaklet släppte väldigt lätt. Drog ner i princip allt med en skruvmejsel. Klinkersen satt bättre.
Hörn av ett badrum under rivning med exponerat murverk, vattenledningar och skadad puts vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under klinkersen låg ca 3cm betong innan "tätskiktet". Tätskiktet bestod av kärpapp.
Rivningsavfall med klinker, betong och puts vid ett delvis täckt fönster på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsavfall med kakelplattor, en skruvmejsel och en hammare på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ner vi rev kaklet så släppte putsen kring fönstret. Tänkte att det bara var att dra ner det lilla som var löst. Slutade med att jag drog av 2/3 av all puts utan verktyg. Så all puts åkte ner.
Under golvets tätskikt låg där ytterligare en betongkaka och ett par cm isolering innan betongvalvet. Totalt 14cm revs bort för att komma ner till valvet.
Alla gamla koppar rör revs bort.
Rivet badrum med exponerade murade väggar och betonggolv, spade och kablar syns, vid fönstret skadad puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Lite bilder från rördragningen i källaren.

Detta ska jag bygga in på något snyggt sätt. Förslag?
Rördragning längs taket i en källare, synliga vitmålade rör fästa med metallclips på en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer vi sänka taket. Extra dass i källare
Rördragning längs ett vitmålat källartak nära taklampa, med rör fästa vid taket av metallklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rördragning i en källare med isolerade rör och mätare, redo att byggas in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rördragning längs en källarvägg med flera synliga rör och ledningar som går längs med och nerifrån taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rördragning i källare med kopparledningar och gråa avloppsrör mot en vitmålad betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte varför, men av nån anledning tyckte jag det kändes tryggt när det kommer en rörmokare nerkladdad med -70tals tatueringar, klassiska hänglsebyxor, trätofflor och alla rörkopplingar i hemmasnickrade trälådor.
Hemmasnickrad trälda med rörkopplingar på ett källargolv, inlägg om rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nya vita rör draget längs källarvägg och tak, nära tavla och vit skåpdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Fräst spår för elektrikern. Tänker att allt skitgöra jag kan göra innan sparar pengar. Och skitgöra blev det. Blev stopp mellan dammsugaren och spårfräsen. Jäklar vad det kan damma!
Tyvärr kunde jag inte använda så mycket av de gamla spåren, då dom går precis där möblerna ska skruvas fast.
Frästa spår i betongvägg för elinstallation med synliga eldosor och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg med nyligen frästa spår för elinstallation, damm och en synlig rörbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Tyvärr ligger de gamla avloppsledningarna gjutna djupt i betongvalvet, och jag får inte plats att dra nya ovanför.
Därför kommer vi i helgen att borra rakt ner från wc, sen skarva ihop brunn med handfat och sen vidare ner genom valvet. Sen kommer det nya avloppet dras i källartaket längs med en vägg.
Kommer i helgen också att försöka fräsa spår och fälla in vattenrören. Kan bli spännande. Ytongblocken är 70mm och ska putsas med 10-15mm puts. Rören ska 70mm in. Det innebär att jag måste fräsa 60mm in i ett 70mm block. Kommer ta god tid på mig.
Här kommer jag säkert få lite frågetecken som jag återkommer med.

Rivningsarbete med exponerade rör och hål i betong där ny avlopp ska dras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avluftningen är inmurad i ytterväggen jämte frånluftskanalen till tvättstugan. Blev kanske lite väl stort hål. Eftersom det röret är som nytt kommer jag återanvända det genom att skarva på 75rör. På så sätt blir det ingen bula ut från väggen som det blev med den 110muffen där satt tidigare.
Men hur lagar jag hålet? Eternitröret slutar en bit innan den murade kanalen i källaväggen. Gjuter jag här rinner cementen ner i källarens ventil. Vad sätter jag som stopp så inte cementen rinner ner? Känns fel att såga till en bit eternit.
Genomgående rör i en betongvägg med skarvningsdel synlig och rörbitar vid foten av väggen i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
När det sen kommer till att bygga upp allt, vad är att föredra?
För att tätskikt ska kunna anslutas rätt mot tröskel behöver golvet hamna 150-160mm ovan valvet.
Klinkersen är ca 10mm, flytspacklet 30mm. Vad fyller jag upp resten med?
EPS eller frigolit? Fördelar resp. nackdelar med de båda metoderna?
 
J
Elementet ska bort, så rören kapades och pluggades av rörmokaren.
Returledningen var dragen i en slinga under golvet som golvvärme. Har fungerat bra och var lite sugen på att behålla, men då hade antagligen rivningen blivit dryg.
Avkapade och pluggade rör i ett betonggolv och en vägg där ett element avlägsnats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för den uttömmande beskrivningen!
Tycke och smak: blanka Cu-rör med väl proportionerade böjar hade varit mycket snyggare än sladdriga plaströr.
Spåren för elledningar borde vara vertikala eller horisontella så att framtida ägare kan ana sig till deras position. Man skulle förvänta sig att spåren går rakt upp från dosan.
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för den uttömmande beskrivningen!
Tycke och smak: blanka Cu-rör med väl proportionerade böjar hade varit mycket snyggare än sladdriga plaströr.
Spåren för elledningar borde vara vertikala eller horisontella så att framtida ägare kan ana sig till deras position. Man skulle förvänta sig att spåren går rakt upp från dosan.
Absolut hade det varit snyggare. Nu går pex-rören mellan pannrum och tvättstuga. Passerar ett dass, en hall och ett förråd.
Har golvbrunn i både tvättstuga och pannrum, därför tyckte jag det kändes tryggare att ha rör i rör däri mellan. Som sagt så sänker jag taket i toaletten. Det är i hallen jag behöver komma på hur jag ska dölja de fula sladdriga rören.

Angående elen. Hm, det har jag inte tänkt på. Men på första bilden ska där sitta styrning till golvvärme i den röda dosan och strömbrytare/dimmer till belysning i den nedre. Den röda ska ha två rör till golv och ett till eldosa. Svårt att göra spåren raka då. Och tror det var så här elektrikern förklarade för mig.
Bild två ska ha ett eluttag i dosan. Skulle jag dra rakt upp till elröret som går vidare till kopplingsdosan skulle det hamna i skåpets infästning.
Spåret till spegeln går mellan infästning till spegel och skåp.
Undre spåret till handdukstorken kunde absolut varit rakare under dosan.
Ska kolla med elektrikern annars är det till att göra om och göra rätt. Nackdelen/fördelen med att göra mycket själv. Många moment får man göra två gånger :)
 
kulle
J JeLö skrev:
Vet inte varför, men av nån anledning tyckte jag det kändes tryggt när det kommer en rörmokare nerkladdad med -70tals tatueringar, klassiska hänglsebyxor, trätofflor och alla rörkopplingar i hemmasnickrade trälådor.
:p:rofl:
 
J JeLö skrev:
Fräst spår för elektrikern. Tänker att allt skitgöra jag kan göra innan sparar pengar. Och skitgöra blev det. Blev stopp mellan dammsugaren och spårfräsen. Jäklar vad det kan damma!
Tyvärr kunde jag inte använda så mycket av de gamla spåren, då dom går precis där möblerna ska skruvas fast.
[bild] [bild]
Jag antar att dem nedre dosan är för strömbrytaren. Varför så högt? Normal höjd är väl 1000mm över golv. Den där höjden (1200?) gör att man måste fumla och leta efter knappen (1000 är i jämnhöjd med handtaget)
 
J
S sunqan skrev:
Jag antar att dem nedre dosan är för strömbrytaren. Varför så högt? Normal höjd är väl 1000mm över golv. Den där höjden (1200?) gör att man måste fumla och leta efter knappen (1000 är i jämnhöjd med handtaget)
Där den gamla satt. Aldrig reflekterat över att den skulle ha suttit för högt :surprised:
Få kolla ikväll var dom sitter i resten av huset.
 
J
kulle kulle skrev:
:p:rofl:
En av anledningarna till att jag vill göra så mycket som möjligt själv är pga min brist på tillit till hantverkare. Hade inte min hustru stoppat mig hade jag gjort allt själv. Jag menar, hur svårt kan det vara när man har detta forum????
Elektrikern och muraren känner jag sen tidigare och vet att dom är noggranna, men just rörmokare kände jag inte till någon bra. Men det känns som jag hittade rätt!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
BirgitS
J JeLö skrev:
Där den gamla satt. Aldrig reflekterat över att den skulle ha suttit för högt :surprised:
Få kolla ikväll var dom sitter i resten av huset.
Helt normalt att strömbrytare sitter högre än handtagen i hus från 60-talet och tidigare. Våra sitter ca 130 cm över golvet.

S sunqan skrev:
Den där höjden (1200?) gör att man måste fumla och leta efter knappen
Bara en vanesak. Har ju själv flyttat från bostad med höga strömbrytare till låga och sen tillbaks. Efter någon månad har man anpassat sig och vet precis vart man ska föra handen.
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Där rörmokaren pluggade efter det borttagna elementet, kommer dessa pluggar hamnar under golvet? Isåfall är det fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.