S scim skrev:
Det är ju vågigt lite överallt, fick inte takpappen dra i vatten tillräckligt länge eller vad är anledningen till att det blev sådär? Det kommer knappast bli ett dugg bättre med färg, jag skulle definitivt rivit ner och gjort om...men det är ju nästa ägares huvudvärk :seenoevil:
Nejdå, bara att det sattes upp lite stressigt och blev inte helt perfekt, enklaste är att bara spänna en ny våd uppepå, om man inte orkar leva med det! :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Att ett gammalt pappspänt tak bubblat sig pga huset rört på sig under några decennier kan man ju acceptera, men i ett nyrenoverat hus vill man ju åtminstone att det ska se bättre ut än så.

Ska det åtgärdas är jag rädd att det enda rätta är att riva ner allt och börja om. En par dagars arbete och till nästan ingen kostnad. Men som sagt, nästa ägares huvudvärk.

Vad skulle du förresten säga inte är gjort i huset? Många av rummet på ovanvåningen ser ju ut att vara i originalskick, bortsett från slipade golv?
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Att ett gammalt pappspänt tak bubblat sig pga huset rört på sig under några decennier kan man ju acceptera, men i ett nyrenoverat hus vill man ju åtminstone att det ska se bättre ut än så.

Ska det åtgärdas är jag rädd att det enda rätta är att riva ner allt och börja om. En par dagars arbete och till nästan ingen kostnad. Men som sagt, nästa ägares huvudvärk.

Vad skulle du förresten säga inte är gjort i huset? Många av rummet på ovanvåningen ser ju ut att vara i originalskick, bortsett från slipade golv?
Som du säger, övervåningen är mestadels original, nedervåningen är i princip alla ytskick nya, golv, väggar och tak. Fasaden behöver skrapas och målas, fönstren behöver ses över, en del är renoverade, men dom flesta behöver kittas om och målas.
 
Tänk vad spännande livet kan vara (y) Lycka till med försäljningen och era nya äventyr ;)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
R RoffeN skrev:
Tänk vad spännande livet kan vara (y) Lycka till med försäljningen och era nya äventyr ;)
Haha, ja verkligen, älskar livet. :)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med elen, på över och undervåning?

Ett fantastiskt hus hursomhelst, även om det fortfarande är ett renvoveringsobjekt (y)
 
S scim skrev:
Hur är det med elen, på över och undervåning?

Ett fantastiskt hus hursomhelst, även om det fortfarande är ett renvoveringsobjekt (y)
Helt nytt hela vägen ut till mätarskåpet. Tack! :)
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
M Meurman skrev:
Helt nytt hela vägen ut till mätarskåpet. Tack! :)
Snyggt jobb med bevarandet av alla detaljer isåfall, ser verkligen autentiskt ut!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M Meurman skrev:
Haha, ja verkligen, älskar livet. :)
Samma här (y)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Martin_B
M Meurman skrev:
Det är bara inte målat! :) Ja det hoppas jag också!
Inte målat? Nja jag vet inte om vi pratar om samma rum? Jag menar följande rum:

Traditionellt matsalsrum med mönstrad tapet, träbord och stolar, röd matta och utsikt mot snötäckt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Martin_B
M Meurman skrev:
Såg nu att det är lite ”vågigt” till vänster också, kallas ”charm” ;) Försvinner lite mer efter målning också! ”Hantverkarna” är ju vi så bara oss själva att klaga på så det är ju skönt! :)
Jaha, här hade du upptäckt det. Hade inte hunnit läsa detta inlägg av dig innan jag postade mitt förra :D. Men då pratar vi om samma rum i alla fall?

Charm? Ja jag vet inte det... ..allt kan ju vara charmigt ;), men har det inte blivit fel när ni väl spände det? Har haft flera hus med pappspänt tak och det har ju varit helt jämnt och fint.

Vill inte klanka ner för att ni har ju trots allt gjort ett jättebra arbete! Men bara så vi kallar saker för sina rätta namn :)
 
Martin_B
S scim skrev:
Att ett gammalt pappspänt tak bubblat sig pga huset rört på sig under några decennier kan man ju acceptera, men i ett nyrenoverat hus vill man ju åtminstone att det ska se bättre ut än så.

Ska det åtgärdas är jag rädd att det enda rätta är att riva ner allt och börja om. En par dagars arbete och till nästan ingen kostnad. Men som sagt, nästa ägares huvudvärk.
Måste dessvärre hålla med. Det blir nog svårt att få ordning på det på annat sätt än börja riva i det och få bort det som har bubblat sig. För hur mycket man än spänner upp ytterligare lager, så ligger vågorna/bubblorna där under och trycker neråt... nä, det är bara till att göra om det är jag rädd för.

Men jag misstänker att det kanske var ert första försök på pappspänt tak överhuvudtaget och det är ju inte dåligt att få till det så i sådana fall! Hade arbetet utförts av en hantverkare som spänner papptak titt som tätt så hade det ju varit ett fruktansvärt dåligt utfört arbete, men som nybörjare så är det helt okej anser jag!
 
Martin_B Martin_B skrev:
Måste dessvärre hålla med. Det blir nog svårt att få ordning på det på annat sätt än börja riva i det och få bort det som har bubblat sig. För hur mycket man än spänner upp ytterligare lager, så ligger vågorna/bubblorna där under och trycker neråt... nä, det är bara till att göra om det är jag rädd för.

Men jag misstänker att det kanske var ert första försök på pappspänt tak överhuvudtaget och det är ju inte dåligt att få till det så i sådana fall! Hade arbetet utförts av en hantverkare som spänner papptak titt som tätt så hade det ju varit ett fruktansvärt dåligt utfört arbete, men som nybörjare så är det helt okej anser jag!
Nej det gick för fort bara, går utmärkt att spänna över, :) inte första rullen spännpapp vi har satt upp. :)
 
Martin_B
M Meurman skrev:
Nej det gick för fort bara, går utmärkt att spänna över, :) inte första rullen spännpapp vi har satt upp. :)
Men om man spänner över, så finns väl ändå vågorna/bubblorna kvar under? Blir inte pappen lite väl tjock just på de ställena då?
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Men om man spänner över, så finns väl ändå vågorna/bubblorna kvar under? Blir inte pappen lite väl tjock just på de ställena då?
Pappen hänger alltid ner lite mer eller mindre så skillnaden blir inte särkilt märkbar, bara om man står på stege och tittar längs med taket så att säga. När man spänner papp skarvar man alltid över pappen, mer eller mindre ojämnheter i spikremsorna försvinner då. Men skäms absolut lite över de där taket, det var en sån där grej som låg över en (bokstavligen talat) hela tiden och nu när vi skulle sälja så kom den upp, lite likt den ”klassiska listen”.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.