Äntligen händer det! Of 1010 ebq-set på verktygsboden, 5500.-, trånat länge. Min gamla enkla fräs får leva sina återstående dag uppåner i ett bord.
Festool OF 1010 EBQ-set i en öppnad verktygslåda med fräs och tillbehör synliga mot en illustrerad produktkatalog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 4 till
  • Laddar…
Vinkelhake, fuktmätare och kameliaolja på ett arbetsbord, snickeriverktyg för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens, eller senaste dagarnas inköp blev en vinkelhake av oprövad snickarmodell + en fuktmätare samt kameliaolja rekommenderad av någon vänlig själ på forat inpackat i resväskan hem. Fanns en japansk olja till vettigt pris. Hoppas det kan stoppa rostangreppen på mina verktyg nu.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
@Ola C
Ha ha, jo jag har ju en redan men jag tyckte den här såg så ensam ut där nere i skolans källare så jag förbarmade mig över den:D.

Jag får se om jag får plats med 2 st, 1 för metall och en för trä. Nya sågen med justerbord + ny större hyvel på ingång minskar helt klart den fria ytan i lokalen. Försöker tänka smart och prioritera det jag använder mest. Incahyveln, träsvarven kommer i alla fall åka ut. Mest troligt en av pelarborrarna också.
Det är väldigt praktiskt att ha en pelarborrmaskin för metall och en för trä........ om man har utrymme.
Fast att ha en Arboga för trä är nästan mer än lovligt lyxigt.
 
Ny klinga och klyvkniv.
Nyslipad sågklinga i bordssåg bredvid en klyvkniv på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya hyvelstål.
Närbild av ny sågklinga och klyvkniv monterade i ett bordsågverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är väldigt praktiskt att ha en pelarborrmaskin för metall och en för trä........ om man har utrymme.
Fast att ha en Arboga för trä är nästan mer än lovligt lyxigt.
Varför lyxigt? Jag önskar en Arboga...
Min Bosch känns inte professionell om jag skall vara ärlig
 
R Rönnis skrev:
Varför lyxigt? Jag önskar en Arboga...
Min Bosch känns inte professionell om jag skall vara ärlig
Jag förstår mycket väl att du vill ha en Arboga. Tycker absolut att du skall skaffa en om du har möjlighet. Eller en Solberga. Eller en Strands.


Fast det är litet lyxigt att ha två Arboga..... och jag kan inte låta bli att retas med Björn efter att han har gjort ett sådant fynd.
Min andra pelarborrmaskin är en remdriven Valmet. Den kostade mindre än hälften av vad min Arboga som jag har för metallarbete kostade och är inte alls lika bra men för träarbete duger det med Valmet.
Min Valmet är ändå flera steg upp från en Bosch. En gjutjärnsmaskin på omkring 150 kilo.
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
För snart en månad sedan utlovade jag några bilder från Hornbachs kvistborr i regelvirke. Nu lyckades jag med bedriften att komma ihåg det samtidigt som jag var i verkstaden. Hittade ingen 70 regel som utlovat, så det fick bli en 120. 40 resp 30 mm hål. Även ett 30 mm i en bit bok jag hade liggandes. Tre borrade hål i olika storlekar på ett stycke regelvirke, med synliga spån och en borrskruv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte helt perfekt i regel, men det går nog att få det lite bättre om man jobbar lite med hastigheten. Körde bara på fullt när jag gjorde dessa. Jag tycker iaf att de är klart prisvärda.

(Bokbiten kom tydligen inte med iaf. Synd för där var kanterna perfekta)
 
  • Gilla
ConnyK och 3 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Den där luftrenaren jag fick med ska bli kul att testa. Någon som har en sån måntro?
Har en ungefär lika stor Pullman Ermator när jag renoverar. Gör stor skillnad på dammmängden i resten av huset och även kring arbetsområdet. Glöm inte att ha förfilter så du inte sätter igen det dyra filtret i burken.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
P pyro skrev:
För snart en månad sedan utlovade jag några bilder från Hornbachs kvistborr i regelvirke. Nu lyckades jag med bedriften att komma ihåg det samtidigt som jag var i verkstaden. Hittade ingen 70 regel som utlovat, så det fick bli en 120. 40 resp 30 mm hål. Även ett 30 mm i en bit bok jag hade liggandes.[bild]

Inte helt perfekt i regel, men det går nog att få det lite bättre om man jobbar lite med hastigheten. Körde bara på fullt när jag gjorde dessa. Jag tycker iaf att de är klart prisvärda.

(Bokbiten kom tydligen inte med iaf. Synd för där var kanterna perfekta)
Ja, de där ger ju renare kanter än borret från Bosch jag köpte!
Stort tack, Pyro för att du kom ihåg och postade. Håller med om att de verkar väldigt prisvärda!

Ser fram emot att ses någon gång när jag åker söderöver framgent!
//Ronnie
 
Blev ett par reläer till belysning i garaget då Ett av PLC:ets inbyggda böjar fastna då och då. Och sedan en papegojtång! Har hört att de skall vara bra.

Reläer för belysning och en ny papegojtång på ett garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Papegojtång
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Sedan ett spetslågemunstycke till brännare och lite nya kopplingar.

Spetslågemunstycke i förpackning ovanpå brännarkopplingar ordnade på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nytt spetslågemunstycke för finlir
 
johel572 johel572 skrev:
Blev ett par reläer till belysning i garaget då Ett av PLC:ets inbyggda böjar fastna då och då. Och sedan en papegojtång! Har hört att de skall vara bra.

[bild]
Papegojtång
Åhhhh, Knipex ❤️
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Några loppisfynd + biltema inköp + lidl stämjärn, dom var så billiga och såg ut som dem som Paul Sellers sagt blir bra om man slipar om dom.

1jJBK0r.jpg
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Länge velat vara med i Arboga klubben och idag kom chansen.

Sliten hobbyfräs från Arboga i bagageutrymmet på en bil, med manual och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 12 till
  • Laddar…
A axel_n skrev:
Länge velat vara med i Arboga klubben och idag kom chansen.

[bild]
Fin maskin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.