R
Norrmännen / Danskar fick väl dra el själva?
Vet inte om dödligheten har varit så stor där.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
Det är väl bara att lagstifta fram elmaterial så vem som helst kan koppla.
 
hsd
Gammalt tillbaka fick inte vem som helst köpa elmaterial
 
Jag har alltid haft som filosofi att det är tre ämnen man bör undvika att diskutera om adrenalinnivån ska hållas låg:
- Rondellkörning
- Mellanösternpolitik
- Migrationsfrågan
Nu ska jag lägga till den fjärde i listan...
- Elinstallationsreglerna
 
  • Gilla
  • Haha
Tom_N och 25 till
  • Laddar…
Dick Frisenholt skrev:
Det här är en ren anstiftan till brott!
Det finns överhuvudtaget inget försvar, att något dylikt ska spridas bland lekmän.
Ta gärna kontakt med Elsäkerhetsverket för att få en uppfattning av straffskalan för brott mot elinstallationsförordningen.
Jag avvaktar dementi på detta inlägg.
Det var tyst från dig nu. Hur kommer detta sig? Du har fått flera argument mot ditt argument. Avvaktans tid är nu över. Vi väntar spänt...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
VA? Jag har inte hävdat att man har laglig rätt att göra eget arbete med el. Jag säger dock att det är en befängd reglering baserat på ett skrås lobbyism.

Återigen...vilket företag sänker sina intäkter frivilligt? Vi kan ju titta på restaurangmomsen... Ehh...nej,det var inget bra exempel. Elnätsbranschen! Ehh...nej,inte där heller... Fan också ;)

Du argumenterar som ko galopperar. Hitta inte på argument som du hävdar att jag framfört, tack. Det är du som står för hjärnsläpp i denna tråden med exemplet att du missat att du själv argumenterat med sänkta premier.
Härskarteknik sysslar jag inte med. Jag ger dig chanser att graciöst backa och tänka ett varv till. Även vad gäller dina egna utsagor.

För att strunta lite i diskussionen kring elinstallationer hemma. Vad tycker ni om övriga verksamhetstyper? Behövs det auktorisation för arbeten på högspänning, offentliga platser osv eller ska vem som helst få dra el på ett dagis t.ex?
 
K Kartone skrev:
För att strunta lite i diskussionen kring elinstallationer hemma. Vad tycker ni om övriga verksamhetstyper? Behövs det auktorisation för arbeten på högspänning, offentliga platser osv eller ska vem som helst få dra el på ett dagis t.ex?
Behövs det auktorisation för att byta bromsar på din bil? Trafik dödar MÅNGA per år.
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
K Kartone skrev:
Suck vadå? Artikeln är ju knappast skriven till lärlingar inom el som sedan ska kunna detta. Helt uppenbart skriven till hemmapulare som inte ens får dra en kabel i den fasta installationen.
Jo, sucken kom av att det varje gång det ställs en fråga kring el kommer ett svar motsvarande ditt tämligen omgående...
El är inte kvantfysik som bara de utvalda kan behärska eller söka kunskap kring.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 2 till
  • Laddar…
Finns inget annat än tjafs att tillföra när nu Bo som vanligt haft vänligheten lägga ner jobb på ett vettigt och vältänkt inlägg. Frågas kom?
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
K Kartone skrev:
Förhoppningsvis blir det krav på elbesiktningar snart där du som anläggningsägare ska kunna visa på att en auktoriserad firma gjort arbetet osv. Kan förhoppningsvis leda till bättre premier på hemförsäkring m.m.
Varken striktare regler eller besiktningar kommer leda till lägre premier av två anledningar:

1. Skadorna som orsakas av hempulad el är försumbara. (Vanligaste branden med el som orsak är torrkokning på spisen. Vi kanske ska förbjuda folk att laga mat också?)

2. Försäkringsbolagen tar ut så mycket de kan, oberoende vilka kostnader de ha. De rabatter de erbjuder är för att vinna marknadsandelar, och har inget med de faktiska kostnaderna att göra.
 
  • Gilla
bjonndrogg och 5 till
  • Laddar…
Två frågor från ett nyfiket icke-proffs:
P.3, "Den gröngula". Varför skulle någon frestas att använda den som tändtråd? Den ska väl överhuvudtaget inte ingå i kretsen?
P.2, PEN-ledaren. Kan den någonsin bli ett problem i bostäder? Där ska väl alltid finnas separat skyddsjord?
 
Det råkade bli fel nr. P2 skulle egentligen vara P.5.
 
tommib
P Per39 skrev:
Två frågor från ett nyfiket icke-proffs:
P.3, "Den gröngula". Varför skulle någon frestas att använda den som tändtråd? Den ska väl överhuvudtaget inte ingå i kretsen?
P.2, PEN-ledaren. Kan den någonsin bli ett problem i bostäder? Där ska väl alltid finnas separat skyddsjord?
För att treledare är just vad man behöver när man t.ex. ska gå ner från dosan till en brytare i en trappkoppling, eller om man har en dimmerpuck som kräver nolla. Treledare utan g/g är ovanligt, för privatpersoner i princip ickeexsisterande. Om man inte har tänkt efter före och köpt hem rätt grejer klarar man inte en trappkoppling utan att ta till g/g. Som hempulare kanske man inte heller vill ha tre eller fler olika installationskabeltyper hemma.

PEN-brott kan absolut uppstå i en bostad. Om man matar med TN-C och får ett brott efter elmätaren, t.ex. pga en taffligt utförd skarv, så uppstår problemet. Samma kan också hända om nätägaren har ett problem i sin transformatorkiosk eller om serviskabeln ärgar/grävs av.

För övrigt håller jag med GK100, det är tråkigt att huvuddelen av diskussionen handlar om det gamla vanliga. Jag diskuterar iofs gärna det men det är trist att göra det i kommentarstråden till en för övrigt utmärkt artikel.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 7 till
  • Laddar…
K Kartone skrev:
För att strunta lite i diskussionen kring elinstallationer hemma. Vad tycker ni om övriga verksamhetstyper? Behövs det auktorisation för arbeten på högspänning, offentliga platser osv eller ska vem som helst få dra el på ett dagis t.ex?
Jag skulle väldigt gärna få svar på vad det är du lutar dig mot i din uppfattning om att regleringen av elinstallationer skall vara kvar och förstärkas? Helt enkelt varför anser du att det skall vara reglerat?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag skulle väldigt gärna få svar på vad det är du lutar dig mot i din uppfattning om att regleringen av elinstallationer skall vara kvar och förstärkas? Helt enkelt varför anser du att det skall vara reglerat?
Jag har väl aldrig haft en uppfattning där och det är inte upp till mig att bestämma. Jag har hela tiden hänvisat till vad nuvarande regelverk säger.
 
  • Gilla
Tom_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.