Det är något så simpelt som en jonsered cs 2240 s, hoppas den är någotsånär, systemet för kedjespänningen har utvecklats i alla fall.
 
Fick 20% i rabatt på en vara hos K-Rauta (Sisu-klubben) så det blev köp av 900 + 600 m skenor till Libella. 720:- isf 899:- var överkomligt.
 
Shoppat på en riktigt fin site. Byggahus.se :)

Gammal såg och nya skruvmejselbitar ligger på gult slitet underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SamiHus och 2 till
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Det är något så simpelt som en jonsered cs 2240 s, hoppas den är någotsånär, systemet för kedjespänningen har utvecklats i alla fall.
Det är samma som på HQ. Funkar bra!
 
ullberg
Det är det inte alls för på HQ vet de hur handtaget ska monteras! ;)

(Och ja, jag inser att man _kan_ ha annan uppfattning om vad som är rätt...)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Shoppat på en riktigt fin site. Byggahus.se :)
Hoppas du är nöjd:)
 
SamiHus SamiHus skrev:
Hoppas du är nöjd:)
Visuellt nöjd :) ge mig 4 månader att gräva mig fram till fräsen så kommer jag kunna testa stålet också ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Visuellt nöjd :) ge mig 4 månader att gräva mig fram till fräsen så kommer jag kunna testa stålet också ;)
Jo brukar ju bli så. Men man får inte glömma att den som har flest prylar när han dör vinner:).
 
Räknas en motor som verktyg? Jag har åtminstone köpt en. Har fastnat för Mattihas Wandels alla byggen och är sugen på att bygga en bandsåg, och då behöver man ju en motor. Risken finns att det tar några år innan jag börjar ett eventuellt bygge, men för 30 kronor är det värt att förvara den ett tag.
Elektrisk motor köpt för att bygga en bandsåg, placerad på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en elektrisk motor med tekniska specifikationer, bland annat 250W, 230V och 1380 RPM.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byurn
  • Laddar…
Inget inköp utan ett arv efter svärfar som jag glömt bort. (Ja inte svärfar då alltså.)
Helt plötsligt dök den upp idag när jag utan särskild anledning kollade en låda i källaren.

Svensk Esteel hyvel nummer 5 med röda handtag utan synlig rost eller skador, placerad på en träskiva med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svensk Esteel nr 5 hyvel utan synlig rost eller skador ligger på ett arbetsbord med perforeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en svensk hyvel, Esteel, nr 5

Närbild på en svensk Esteel hyvel nr 5 med rött handtag och namnet i relief, utan skador eller rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av etiketten på en svensk hyvel med texten "HELLSTEDT" mot en metallbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste erkänna att jag vet inget om den här tillverkaren men lite sökning på forumet indikerar att den inte ska vara helt usel. Inga skador eller rost så det är väl bara att sätta igång och lära sig hyvla nu...
Kanske bör man byta hyvelstålet mot ett kraftigare, det som sitter i är två mm tjockt bara. Snabbslipat men tjockare är väl bättre att hyvla med, eller? Vad tycker expertisen här?

Kul hur som helst att ha en — om än liten — hyvelsamling. ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
Rönnis och 4 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Inget inköp utan ett arv efter svärfar som jag glömt bort. (Ja inte svärfar då alltså.)
Helt plötsligt dök den upp idag när jag utan särskild anledning kollade en låda i källaren.

[bild]

[bild]

Det är en svensk hyvel, Esteel, nr 5

[bild]

[bild]

Måste erkänna att jag vet inget om den här tillverkaren men lite sökning på forumet indikerar att den inte ska vara helt usel. Inga skador eller rost så det är väl bara att sätta igång och lära sig hyvla nu...
Kanske bör man byta hyvelstålet mot ett kraftigare, det som sitter i är två mm tjockt bara. Snabbslipat men tjockare är väl bättre att hyvla med, eller? Vad tycker expertisen här?

Kul hur som helst att ha en — om än liten — hyvelsamling. ;)
//Ronnie
Snygg!
Nej du behöver inte byta stål, testa med det du har i först :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
LoweW
Köpte en Dewalt 7491 bordssåg med stativ! Känns som en bra kompromiss mellan mobil byggsåg och framtida verkstadssåg.
 
  • Förpackningar av Dewalt 7491 bordssåg och stativ i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Dewalt 7491 bordssåg med gult och svart stativ i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Köpte en Dewalt 7491 bordssåg med stativ! Känns som en bra kompromiss mellan mobil byggsåg och framtida verkstadssåg.
Är intresserad av den jag med. Var hittade du den? Fick du något bra pris?
 
LoweW
FreQa FreQa skrev:
Är intresserad av den jag med. Var hittade du den? Fick du något bra pris?
Tog billigaste på pricerunner vilket i detta fallet var proffsmagasinet. Strax över 10kkr för allt. Inte ett superpris men jag behövde den på kort varsel.

Beställde ca 14.30 och hade den på utlämningsstället på morgonen dagen efter!
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Flera förpackade AEG 18V elverktyg, bland annat en spikpistol och en borrmaskin, på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AEG 18V - 75% på Jula!
 
  • Gilla
Willewonka och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.