Allt har sina för och nackdelar.. Tänk bara på att plåt smattrar vid regn;) jag personligen hade nog valt papp, läkt och sen pannor.. Men se det mer som en personlig åsikt än ett råd.. Hoppas iaf att min åsikt har hjälpt er lite(y) vi har suttit i ungefär samma sits med vårat hus.. Köpte med en 10års plan på vad som skulle göras.. Sen brakade helvetet löst och nu har ma. Fått sortera listan från akut, prioriterat, önskvärt och sist drömmar:D

B Beretic skrev:
Allt har sina för och nackdelar.. Tänk bara på att plåt smattrar vid regn;) jag personligen hade nog valt papp, läkt och sen pannor.. Men se det mer som en personlig åsikt än ett råd.. Hoppas iaf att min åsikt har hjälpt er lite(y) vi har suttit i ungefär samma sits med vårat hus.. Köpte med en 10års plan på vad som skulle göras.. Sen brakade helvetet löst och nu har ma. Fått sortera listan från akut, prioriterat, önskvärt och sist drömmar:D
Jag har hittat ett fint plåttak med någon beläggning på, Terra-något hette det! Jättefint! Men pannor är ju faktiskt också fint... Ja, vi får fundera. Bara hoppas att dom andra intresserade inte vill ha huset...
Oh, låter tufft! Hoppas det löser sig för er! Tänkte faktiskt slänga ihop en liknande lista just för att få lite översikt.

Och tack för din input! Det känns inte riktigt lika hopplöst längre!

Med en lista kommer ni komma långt oavsett vilket hus det blir för er.. Då har man det tydligt från start vad som måste göras och vad man vill göra.. Annars står man där och börjar i fel ände så att säga

Om huset legat ute ett halvår och ingen gett ett bud? Då är 725.000 alldeles för högt med tanke på att det är en del att göra.
Men när jag tittar på bilderna så är det badrummet och dräneringen som måste göras nu. Sen riva ut i källaren.
Och ta bort allt som växer vid husväggarna!

Ett tak från 77 med betongpannor, kommer att hålla några år till om det inte är trasiga pannor på taket.
Bor i grannkommunen, och i mitt samhälle är mina grannars hus (21 st) byggda 1974 och ingen har bytt än, utom jag.
Ingen papp under läkten? Är det impregnerad masonit spikad mellan takstolarna, eller är det naken råspont?
Är det masonit så är det ok, men gör det lite svårare att läkta om.

Garaget ser sämre ut, men är bra att ha under renovering av huset. det bör vara det sista ni fixar.
Fasadbrädorna på huset, kolla noga om de är dåliga, oftast längst ner. får inte vara mjuka. Mjuka = byt.

Om jag vore ni skulle jag ringa till mäklaren och ge ett bud.
Under "Övrigt " står det
"Tillträde:Omgående alt enligt överenskommelse" Omgående känns som att de vill bli av med det snarast.
Säljaren vill ha 725.000, men kan släppa det för 650.000! Jag tror att det går att få ner priset ytterligare 75000.
575.000 plus pengar till renovering blir ändå kanske miljonen i slutet.

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Om huset legat ute ett halvår och ingen gett ett bud? Då är 725.000 alldeles för högt med tanke på att det är en del att göra.
Men när jag tittar på bilderna så är det badrummet och dräneringen som måste göras nu. Sen riva ut i källaren.
Och ta bort allt som växer vid husväggarna!

Ett tak från 77 med betongpannor, kommer att hålla några år till om det inte är trasiga pannor på taket.
Bor i grannkommunen, och i mitt samhälle är mina grannars hus (21 st) byggda 1974 och ingen har bytt än, utom jag.
Ingen papp under läkten? Är det impregnerad masonit spikad mellan takstolarna, eller är det naken råspont?
Är det masonit så är det ok, men gör det lite svårare att läkta om.

Garaget ser sämre ut, men är bra att ha under renovering av huset. det bör vara det sista ni fixar.
Fasadbrädorna på huset, kolla noga om de är dåliga, oftast längst ner. får inte vara mjuka. Mjuka = byt.

Om jag vore ni skulle jag ringa till mäklaren och ge ett bud.
Under "Övrigt " står det
"Tillträde:Omgående alt enligt överenskommelse" Omgående känns som att de vill bli av med det snarast.
Säljaren vill ha 725.000, men kan släppa det för 650.000! Jag tror att det går att få ner priset ytterligare 75000.
575.000 plus pengar till renovering blir ändå kanske miljonen i slutet.
Tack för utförligt svar!
Ja, badrummet är ju prio 1! Och dräneringen känns också viktig att ta innan det blir problem, det kan bli så himla dyrt annars. Växterna ska bort så snart som möjligt har jag också tänkt, det är ju fint, men ack så dåligt för fasaden. Men det ska inte vara några skador under iaf.
Jag förstod det som att pannorna var hela, men står i protokollet att det är läckage vid gummimattan till ventilationen. Och mossa naturligtvis. Skräp i hängrännorna, men återstår att se om det är grus från pannorna.
Det står att det är träfiberskivor med några missfärgningar på vissa ställen.
Smart att spara garaget, hade jag inte alls tänkt på.
Och jag får ju också intrycket av att dom vill bli av med det så snart som möjligt, vilket ju är bra. Hoppas jag.

Eftersom dem har hyrt ut det så har dem väl ett annat boende. Då kostar detta bara pengar i onödan. Prutmån borde finnas och ju svalare intresse desto större mån(y)

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
B Beretic skrev:
Eftersom dem har hyrt ut det så har dem väl ett annat boende. Då kostar detta bara pengar i onödan. Prutmån borde finnas och ju svalare intresse desto större mån(y)
Exakt så tänker jag också. Men jag är ju bara en intresserad köpare =P

Nu har jag inte sett huset på hemnet men har läst de andra inläggen så huset kan mycket väl vara ett intressant objekt för er. Men vad ni bör ha i åtanke är: Vill vi bo här i tio år? Vill ni under åren lägga ner slantar, arbete och engagemang? Det verkar som om ni vill det men räkna krasst med att ni eventuellt inte får tillbaka nedlagda kostnader inom en nära framtid. Huspriserna i trakten ligger lågt (vad vi som bor närmare storstäderna tycker) och då gäller det att anpassa renoveringarna till områdets prissättning. Pool, lyxkök och lyxbadrum höjer i detta fall inte villavärdet. En välskött villa brukar ändå betala sig även utan vinst.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Ta det lungt med renoveringarna! Dräneringen kan ni tex. låta filma/undersöka för några tusenlappar. Om det är bra jordmån(grus) så är det inte ens säkert att ni behöver dränera om på länge men precis som du skriver kan det bli kostsamt om det inte görs i tid.

Det ni definitivt ska kolla upp på huset i och med dess byggnadsår är eventuella ingjutna syllar och regelverk och om dessa är i tryckimpregnerat trä. Om så är fallet kan det bli vansinnigt kostsamt att åtgärda detta om det finns problem.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ta det lungt med renoveringarna! Dräneringen kan ni tex. låta filma/undersöka för några tusenlappar. Om det är bra jordmån(grus) så är det inte ens säkert att ni behöver dränera om på länge men precis som du skriver kan det bli kostsamt om det inte görs i tid.

Det ni definitivt ska kolla upp på huset i och med dess byggnadsår är eventuella ingjutna syllar och regelverk och om dessa är i tryckimpregnerat trä. Om så är fallet kan det bli vansinnigt kostsamt att åtgärda detta om det finns problem.
Det står nåt i protokollet om att man inte kunnat avgöra om det är syllar eftersom det är golvvärme i källaren. Så hur kollar man upp det?
Och vad jag kan förstå så har man bara mätt upp fukt i påreglade väggar (kan det vara bastun och duschrummet?), men det kanske kan komma uppifrån badrummet?

• Skärmdump av en besiktningsprotokollssida om byggkonstruktion och fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till att börja med är tyvärr Anticimex besiktningar inte till mycket nytta. Viktigt att ni gör en egen, och undvik då som sagt Anticimex.

Varför de inte kunnat undersöka syllarna på grund av golvvärme låter lite märkligt, men oavsett är det viktigt att ni kollar upp det riktigt.

Fukten i väggarna kan bero på badrummet, men kan lika gärna komma utifrån beroende på dålig funktion på dräneringen. Det där måste också undersökas noga och att ni får förslag på åtgärd. I sig är påreglade (och troligen invändigt isolerade) väggar i källare en dum konstruktion med betydande risker men därmed inte sagt att det inte fungerar i detta huset.

70-tals husen har sina fällor, men är man bara medveten om dem inför köpet och i sitt ägande är det hus med generösa ytor och praktiska planlösningar.

• Gilla
AnnaLundh och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
mexitegel mexitegel skrev:
Varför de inte kunnat undersöka syllarna på grund av golvvärme låter lite märkligt, men oavsett är det viktigt att ni kollar upp det riktigt.
Man kanske inte vill borra hål i golvet om det är golvvärmerör som ligger i trägolv ovan betongen.
Men själv skulle jag inte köpa detta hus.

Stickan

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
Hemmakatten
Priset har säljaren satt utifrån skicket på huset. Att förhandla ner uppenbara brister som säljaren redan tagit höjd för i priset kan bli svårt.

Dock om huset legat ute ett tag till försäljning utan avslut talar för att priset är för högt.

Lycka till med köpet!

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
B Beretic skrev:
Allt har sina för och nackdelar.. Tänk bara på att plåt smattrar vid regn;) jag personligen hade nog valt papp, läkt och sen pannor.
Att plåttak smattrar vid regn har jag aldrig märkt här i Sverige, med våra milda regnskurar.
Bodde 24 år i ett hus i Göteborgs skärgård, där vi lade plåt på vissa delar av taket under vårt ständiga renoveringsarbete.
Aldrig att jag hörde något smattrande från taket när det regnade!
Det där måste vara en skröna från monsunregnens breddgrader :p

• Gilla
Buzbuz
  • Laddar…
Stickan56
Jag kollade prospektet (rätt hus hoppas jag) och konstaterade följande:
På Hemnet i 224 dagar.
Att badrummet på markplan var "ur funktion". Varför?
Luftvattenvärmepump från 2016, men den var endast kopplad till golvvärmen i källaren.
Övervåningen har direktverkande el. För att utnyttja värmepumpen fullt ut behöver övervåning kompletteras med vattenburet system. Kostnad?

Stickan

Redigerat:
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.