Köpa nytt?

• Ja

4 Röster 10,0%
  • Nej..

36 Röster 90,0%
  • Antal röster
    40
Kylskåpet och frysen har nu hunnit bli 12 år gamla. De är Bosch, made in Deustschland. Jag är osäker på strömförbrukning men jag uppskattar att de drar ungefär dubbelt så mycket som dagens A++ apparater, 220 resp 500 kWh/år. Besparingen skulle bli ungefär 300 kr per år.

De fungerar felfritt och är hela och rena. Inga trasiga handtag, hyllplan etc.

Frågan är ju då om det är dags att byta ut dem, innan de går sönder. Jag läste någonstans att förväntad livslängd är ca 10-15 år för kyl och frys, mycket beroende på var de är tillverkade och så. Vad skulle man kunna förvänta sig av de här Boscharna?

Fördelen med att sälja dem innan de går sönder är dels för att jag får en liten slant för dem, och jag slipper också bekosta och ordna transport till tippen om de hinner gå sönder först.

Jag har läst att kvaliteten på dagens kyl och frys har gått ner ordentligt så jag tänkte slå till på ett paket Miele.

Vad anser ni, byta eller behålla?

Redigerat:
behålla , mina husqvarna kyl o frys är från 1999 och har aldrig varit sönder (ta i trä)
jag har ju den fördelen att när de pajar så kan jag ställa ut de vid tomtgränsen och ringa kommunen som hämtar hämtar gratis

t

Vem är dum nog att köpa kyl/frys som är tolv år gamla? Behåll dem tills de går sönder.

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Hur är det med tex ny kompressor till så pass gamla grejor? Finns det och hur är kvaliteten? Håller en utbytes kompressor lika bra?

Fruktsallad
Alla vitvaror som har några år på nacke och bara går och går ska man vara rädd om. I förra huset hade vi vitvaror som var 15 år plus och som gick som klockor. Inga krusiduller och om det var något litet så kunde man bara fråga en reparatör och tex. pilla in en liten plastbit i listen på kylen så sög den fast som en nyfödd igen.

Nu i nya bostaden så har vi nästan nya vitvaror som strular hela tiden. Jag hade gett vad som helst för att få tillbaks mina gamla slitvargar. Bara en sån sak som att kunna tvätta ett normalprogram i disk eller tvättmaskinen som inte tar en halv evighet och som ändå inte blir helt rent i jämförelse.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vad baseras den uppskattade strömförbrukningen på? Om inte listerna är trasiga låter det mycket att de skulle dra dubbelt mot nya. Byt dem om de är fula, slitna eller fungerar dåligt. Är de inte äldre än 12 år är jag tveksam till att det blir en stor besparing att byta.

A
Besparingen blir mindre än 50.-
Det behövs mellan 100 och 200 år innan köpet är hemräknat
Och då är inte de 30 st du bytt efter denna medräknade.
Varje dag du kör med desa burkar tjänar du pengar jmf med att byta.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
När termostaten på min kyl gick sönder var jag väldigt nära att köpa nytt. Hittade dock som tur ingen som riktigt föll mig i smaken, och när en ny termostat fanns för dryga 100-lappen på nätet så var det inte mycket att fundera på. Detta var ca 5 år sen och nu är grejorna över 30 år och fungerar fortfarande hur bra som helst. Nästan så jag funderar att ta med mig vitvarorna när jag flyttar... :)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
När vår kyl/frys gick sönder i somras valde vi att köpa ett äldre begagnat, mycket pga att de nya vi tittade på var så små invändigt. För att få bra energimärknig isoleras skåpen så tjockt att volymen invändigt blir lidande.

Tack för alla åsikter, de är mycket värdefulla. Att döma av nuvarande ställning i omröstningen så lutar det ju tungt åt att behålla dem.

Jag läste någonstans att man kunde räkna att strömförbrukningen halverades ungefär var 10e år i vitvaror, men det kanske inte stämde alls. Jag har ingen energimätare för tillfället så jag hade inget bättre att gå på. Men oavsett om man sparar 50, 300 eller 500 kr per år så var inte den besparingen något argument för att byta, det framgick nog inte så tydligt i trådstarten.

Gällande att sälja gamla vitvaror så finns det köpare för vad som helst på Blocket, bara priset är rätt :cool:

Man kan inte heller säga att den extra el som vitvaran drar är bortslösad.
Det beror på uppvärmningssätt och tid på säsongen.
Extremfallet är eluppvärmd villa mitt i vintern och frysen placerad där värme behövs. Då kostar det ingenting att den går extra.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
Jag läste någonstans att förväntad livslängd är ca 10-15 år för kyl och frys, mycket beroende på var de är tillverkade och så.
Vi har köket i söderläge vilket medför att speciellt frysen får jobba hårt på sommaren. Är inne på 3:e uppsättningen kyl/frys. Livslängden har varit ca 10 år. Alltid frysen som ger upp först.
Frysboxen i källaren har som varmast 24 grader och den är inne på sitt 19:e år. Budgetmärke tillverkad i Turkiet.
Mao tror jag att kyl/frys placering och ventilation har större betydelse för livslängd på kompressor och elektronik än fabrikat.

Jag är inte på något sätt miljötaliban, men jag tycker ändå att det är något som är sjukt med det här att byta ut fullt fungerande saker "bara för att"...

OBS, detta är inte kritik mot dig mg765, jag förstår precis din tanke, i alla fall när det gäller att slippa strulet att stå utan kyl eller frys den dagen någon av dem går sönder. Då blir det ju lite panikköp av det hela, för man kan ju inte vara utan någon längre tid.

Min fru har tagit upp frågan om vår kyl och vår frys. De är troligtvis från runt millennieskiftet, så deras dagar är ju räknade. Det vi dock har enats om är att i förväg göra vår hemläxa genom att redan nu leta upp vad vi vill ha för något (detta har vi dock inte gjort ännu). På så sätt kan vi agera snabbt när något händer.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Man kan inte heller säga att den extra el som vitvaran drar är bortslösad.
Det beror på uppvärmningssätt och tid på säsongen.
Extremfallet är eluppvärmd villa mitt i vintern och frysen placerad där värme behövs. Då kostar det ingenting att den går extra.
Den andra extremen är att kylskåpet står i ett utrymme som hålls svalt av en luftkonditionering en varm sommardag. Då är den extra elen dubbelt bortslösad eftersom även luftkonditioneringens förbrukning ökar.

Det är ingen god idé att använda extremfall som exempel när det gäller energiförbrukning. Det är bättre att konstatera att den extra energiförbrukning i ett allmänt fall är till stor del men inte helt och hållet bortslösad. Samt att kylskåp från detta sekel inte drar några jättemängder med el.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
A
A Avemo skrev:
Den andra extremen är att kylskåpet står i ett utrymme som hålls svalt av en luftkonditionering en varm sommardag. Då är den extra elen dubbelt bortslösad eftersom även luftkonditioneringens förbrukning ökar.

Det är ingen god idé att använda extremfall som exempel när det gäller energiförbrukning. Det är bättre att konstatera att den extra energiförbrukning i ett allmänt fall är till stor del men inte helt och hållet bortslösad. Samt att kylskåp från detta sekel inte drar några jättemängder med el.
Njae
Om din lufkonditionering flyttar ut värmen från din kyl ur huset med en seer faktor av 4 så drar din kyl 25% jämfört utan värmepump.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.