När det gäller kastlängd så vill jag kunna nå 8-10 meter. Helt enkelt så att jag kan skotta hela infartens bredd och kasta snön åt ett håll utan att bygga vallar närmast infarten. Samma sak när jag skottar parkeringsytor. slipper jag slunga samma snö två gånger så - ja tack
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Precis, ska jag jobba med snön så vill jag bara göra det en gång!
 
Chaly
G ekaa88 skrev:
Gör gärna det, har som sagt en precis likadan. Den harvar på men börjar gå illa och orkar inte så mycket. Tänkte totalriva den i sommar och se vad som kan fela.
Kapade till lämpligt långa bitar järn som bricka och klämde fast. Sen borrade jag genomgående hål i bricka och impellerblad, skar upp till gummiduk (stänkskydd från biltema) och skruvade fast med låsmutter på baksidan. Jag gjorde det med impellern på plats - orkade inte dela maskinen.

Närbild på en impeller i en maskin med nyinstallerad gummiduk och fästsbrickor, synliga droppar och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljvy av en impeller med monterad järnbricka och skruvad gummiduk, smörjd med WD40.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En metallimpeller med hemmagjord bricka, genomgående hål borrat och fäste med gummiduk, belagd med WD40 och spår av slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde alla fyra innan jag startade upp maskinen. Gick riktigt tungt med slirade rem och låst impeller... Fick smörja med WD40 och knuffa den manuellt över de tyngsta partierna innan den verkligen kunde börja slita in sig.

Rekommenderar att ta två i taget...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Är det inte risk dom fryser fast om dom går ända ut ?
 
Chaly
S smurfen72 skrev:
Är det inte risk dom fryser fast om dom går ända ut ?
Inte varit några problem ännu iallafall... Dock fått hacka bort isklump som bildats i impellerhuset vid väderomslag några gånger.
 
Ringde en igår och erbjöd en 11hk slunga av märket "lincoln" men jag har inte hittat någont sådant märke. Jag undrar om han läst Loncin och kommer ihåg fel? Någon som känner igen?

Jag tror det är en kinesslunga av något slag. Så jag tror hellre på Toro. Den är väl iaf inte kinestillverkad, hoppas jag...
 
  • Gul snöslunga av okänt märke parkerad i snö på natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul snöslunga i drift på natten med tänd strålkastare och snö omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det en Cub cadet med kinamotor monterad tro?
 
Jag köpte Toron idag och jag är riktigt nöjd med den. Idag tog den sig igenom förmodligen den allra värsta och hemskate scenariot. Massor med djup och blöt snö. Tror inte det blir värre än så här.

51496014_543145132862533_7228537243156086784_n.jpg

Snöig uppfart med upplogad snövägg och släpvagn framför garage med bil inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 3 till
  • Laddar…
Bra slunga för dom pengarna!
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
BigR
Grattis, den ser välskött ut. Garanterat en bättre slunga än 2-stegsslungan i artikeln, trots att den är begagnad.(y)(y)(y)
 
Ja man ser närmare på den så den ser ju helt ny ut i lacken. Enligt ägaren (bonde) hade den stått inne ett förråd i 5-6 år eftersom han får det plogat åt sig av kommunen, samt har egen traktor. Slungan var tänkt som nån sorts mittemellan grej men det blev liksom inget av det. Det läcker förstås lite bensin ur förgasaren som han sade, men det är något jag kan åtgärda sen. Han hade låtit gammal bensin stå i den så jag tror det är orsaken till problemen.

Jag har köpt alkylatbensin själv.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Igår blev det inte en lika trevlig upplevelse, den började tappa orken och stannade flera gånger. Förgasaren behöver service (säljaren var ju ärlig om detta), kollade snabbt på den och packningarna verkar nu helt slut och torkade. Jag hoppas jag kan få den att funka än idag innan jag plockar bort förgasaren, tänker jag lägger den i ultraljudsrengöraren.

Skulle behöva få ett rebuild kit nånstans ifrån. Eller iallfall en ny o-ring till "koppen" i botten.
 
BigR
Varför inte köpa en ny förgasare? Finns många billiga till Tecumseh om du googlar.
 
Slit och släng är inte riktigt min stil.
 
BigR BigR skrev:
Varför inte köpa en ny förgasare? Finns många billiga till Tecumseh om du googlar.
Det där är väl en hyfsat ny Toro-slunga och de kom väl inte med Tehumseh-motor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.