På mina så är det enda jag gjort att fräsa en liten fals. Men jag brukar vanligtvis fuska till det på både bordssågen och kap/ger och sätta lite tejp från närmaste liggande rulle.
Två trästycken med falsar på ett bordssågverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde flera till min 10XC (som nu är såld) och visst var det lite pill. Jag gjorde en fals runtom också har jag för mig.
 
Jo, det är de till 400/4100 som passar. jag köpte på Amazon, hittade inga i sverige.
Freud klingor får ju väldigt bra omdömen, har ingen själv dock.
 
ceson ceson skrev:
På mina så är det enda jag gjort att fräsa en liten fals. Men jag brukar vanligtvis fuska till det på både bordssågen och kap/ger och sätta lite tejp från närmaste liggande rulle.
[bild]
Du har ju brutit mot flödesschemat! :O

Ett humoristiskt flödesschema för ingenjörer med WD-40 och silvertejp för problem som inte rör sig eller inte bör röra sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Till min Makita gjorde jag så här;
-Ta befintlig insert och lägg med ovansidan nedåt mot en hård yta, med uppspänd Gladpack mellan
- Lägg på ca 5 mm glasfiberspackel utefter hela eller delar av undersidan.
- Fräs ur där det behövs med en dremmel
- Slipa ovansidan (Lacka den Woodpecker-röd :) )
- Sätt tillbaka plattan
- Sätt igång maskinen och veva långsamt upp bladet
- Njut av skapelsen och resultatet...ända tills du vill köra ett vinklat snitt första gången...

Det blev faktiskt bra. Längs tid tog det att fräsa/slipa bort där det tog i överallt.
 
Jag tror det war WoodWorkWeb som gjorde ett test på YouTube och han kom fram till att det gjorde varken till eller från för snittets kvalitet att ha ett zeroclearence.
 
M mlkjhr skrev:
Jag tror det war WoodWorkWeb som gjorde ett test på YouTube och han kom fram till att det gjorde varken till eller från för snittets kvalitet att ha ett zeroclearence.
Skär du tillräckligt små bitar så vill du kunna fånga dem utan att de faller ner eller att du skär fingrarna av dig :)
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Skär du tillräckligt små bitar så vill du kunna fånga dem utan att de faller ner eller att du skär fingrarna av dig :)
En tejpremsa på vardera sidan om klingan fixar det.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Jag tror det war WoodWorkWeb som gjorde ett test på YouTube och han kom fram till att det gjorde varken till eller från för snittets kvalitet att ha ett zeroclearence.
Test eller inte. Jag kan tydligt se skillnad på undersidan av vissa sågningar jag gör med och utan zero clearance. Björkplywood t.ex.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att det gör skillnad i plywood, det är ju ett jäkla material när det gäller att få fina snittytor. Jag ska testa själv när jag går till snickerboa nästa gång.
 
V vectrex skrev:
Test eller inte. Jag kan tydligt se skillnad på undersidan av vissa sågningar jag gör med och utan zero clearance. Björkplywood t.ex.
Delar helt din uppfattning.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kanske en löjlig fråga från en lat person.
Jag har tänkt på tapelösningen och hur stor skillnad det borde bli i jämförelse med ZC eller vanliga skivan. Men vad hade hänt om man gjorde ett 'slot insert' i rätt tjocklek med en silvertape på vardera sida istället för en hel ZC skiva.

I så fall räcker det i de flesta fallen att såga till en rektangulär strip av rätt tjocklek av plywood + liteltejp istället för att figursåga hela skivan.

För teorin bakom är väl att man vill ha stöd bakom ämnet när man sågar igenom det? Hade det teoretiskt inte räckt att ha ZC från sågklingans centrum (halva sträckan)? För den bakre delen hör väl ingen nytta egentligen där tänderna går upp.

Eller yrar jag?
 
Lime113 Lime113 skrev:
Kanske en löjlig fråga från en lat person.
Jag har tänkt på tapelösningen och hur stor skillnad det borde bli i jämförelse med ZC eller vanliga skivan. Men vad hade hänt om man gjorde ett 'slot insert' i rätt tjocklek med en silvertape på vardera sida istället för en hel ZC skiva.

I så fall räcker det i de flesta fallen att såga till en rektangulär strip av rätt tjocklek av plywood + liteltejp istället för att figursåga hela skivan.

För teorin bakom är väl att man vill ha stöd bakom ämnet när man sågar igenom det? Hade det teoretiskt inte räckt att ha ZC från sågklingans centrum (halva sträckan)? För den bakre delen hör väl ingen nytta egentligen där tänderna går upp.

Eller yrar jag?
Nej, jag tror din teori stämmer. Sen vet jag inte om det är värt att krångla på det sättet. Jag tycker inte zero clearance slits särskilt fort alls. Tänker man sig bara för och byter till vanligt insert innan man ger sig på att såga stora, tunga och vresiga stockar så håller det riktigt länge.

Ett tips på väldigt bra material till zero clearance är så som jag gjorde här!
 
V vectrex skrev:
Nej, jag tror din teori stämmer. Sen vet jag inte om det är värt att krångla på det sättet. Jag tycker inte zero clearance slits särskilt fort alls. Tänker man sig bara för och byter till vanligt insert innan man ger sig på att såga stora, tunga och vresiga stockar så håller det riktigt länge.

Ett tips på väldigt bra material till zero clearance är så som jag gjorde här!
Bra tips!

Min tanke med ZC light var inte livslängd utan att det tar <5 minuter att tillverka för den som inte har något alls idag :) sen går ju silvertape på <1 minut men det ger nog inte lika starkt stöd :thinking:
 
Lime113 Lime113 skrev:
Bra tips!

Min tanke med ZC light var inte livslängd utan att det tar <5 minuter att tillverka för den som inte har något alls idag :) sen går ju silvertape på <1 minut men det ger nog inte lika starkt stöd :thinking:
Ok, då är jag nog inte med. Tänkte att första gången gör du ett "riktigt" zero clearance men med ett litet hål runt framsida klinga för att kunna byta slitagebit.

Vad är det som gör att det blir enklare på ditt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.