Det känns som att planen hela tiden var att snabbrenovera och sälja. Tur att dom fick bra reklam via teveprogrammet...
 
  • Gilla
Emmenstein och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det var väldigt märkligt att vi i programmet inte fick veta huruvida de hade sålt eller inte.

I övrigt undrar jag vad som hände med "bevara en del av 50-talskänslan" – var det kvar något mer än tegelväggen och den öppna spisen? Jag blev även förvånad över att de putsade HELA fasaden, förutsatte att de bara skulle putsa mexiteglet – fasader som blandade putsade ytor med vanligt tegel förekom ju på 50-talet.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När man renoverar ett välbevarat äldre hus - vad ska tas tillvara, vad ska ändras? Och tar vi bort husets själ om vi gör om det för mycket? Frågorna ställs på sin spets i kvällens avsnitt av Husdrömmar.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Makeover av ett 50-talshus med 70-tals tillbyggnad
Ett fint arkitektritat hus med fina 50-tals detaljer.
Jag kan förstå den gamla damen/ursprungsägaren som förfasar sig
Visst skotskrutigt tak är extremt, men inte blev nya taket bättre.
Roligt se Wingård skruva sig som en mask i försök att hitta något positivt att säga.
"Oj då, jag glömde visst titta på köket... Ja här har det verkligen förändrats, inget finns kvar sägs det i positiv ton.
Inredningsarkitekt? Inredare är väl en korrektare term, om man inte har arkitektexamen?
Inredare är vi väl alla? ställ ett bord mitt i hallen eller intill väggen= inredning.
Visst, internet är inte snällt, men väljer man att gå ut offentligt så här och i ren spekulation, så får man väl vara beredd på kritik. Vi lever i en tid av självbekräftelse. Alla har samma värde. Missuppfattningen är att alla är lika duktiga.
Jag har minsann också rätt att tycka!
SVT måste ha blivit grundlurade. Mig veterligt har inte SVT reklam.
Nu tror jag inte det blir så bra reklam i alla fall, just detta. Om ett hus får omfattade isolering och förbättringsarbete, så, javisst, värdet ökar. Att bryta upp ekparkett sänker väl snarare värdet?
Finns det bra och dålig smak?
Klart att det gör.
Corbusier, Frank Lloyd Wright...
Längst ut på andra sidan finns de som går fram som en bulldozer i ett arkitektritat 50-tals hus,
På TV4 "Ett hus under miljonen" Folk som bygger hus och får proffshjälp.
Mycket bra och inspirerande program.
 
Redigerat:
  • Gilla
hippiefarsan och 3 till
  • Laddar…
S
var inte kul att se dom bryta upp den gamla fina parketten :cry:

sämsta avsnittet i serien !
 
  • Gilla
hippiefarsan och 5 till
  • Laddar…
Y yalazy skrev:
Blir ledsen att se sån här "husförstöring". Ett hus med karaktär, historia och charm förvandlat till anonymt dussinhus.
Om man vill ha ett hus som ser nytt ut köper man ett sådant istället för att förstöra ett 50-tals hus.
Pinsamt program. Jag undrar varför de fick vara med i denna serie som tidigare varit så bra!!
 
  • Gilla
  • Wow
hippiefarsan och 6 till
  • Laddar…
Oavsett vad man tycker om renoveringen så fungerar det. Deras renovering är något som inte irriterar flertalet, dvs många köpare.

Spekulanterna irriterar sig inte över hur det eventuellt såg ut innan, menlöst är bra vid försäljning. En bra quickfix för att tjäna +500.000:- på ett halvårs jobb.
 
  • Gilla
Valen1
  • Laddar…
Huset hör inte hemma i programideen.
Man kan egentligen förstöra o sälja vad man vill.
Men tv borde inte haka på.
 
  • Gilla
hippiefarsan och 3 till
  • Laddar…
S stenna skrev:
var inte kul att se dom bryta upp den gamla fina parketten :cry:
Ja det gjorde ont att se, även om jag antar att de gjorde så för att kunna ha samma golv i de rum som nu slogs ihop (de sparade parketten i ett annat rum, såg jag).
 
T TowaTei skrev:
Ja det gjorde ont att se, även om jag antar att de gjorde så för att kunna ha samma golv i de rum som nu slogs ihop (de sparade parketten i ett annat rum, såg jag).
Samma golv var väl inte nödvändigt?
Visst det hade ju blivit en ful skarv om man breddade dörrhålet?
Det kunde dom ju löst med att sätta in fönster i väggen istället?
Det hade ju gett nästan samma resultat utan att förstöra golvet?
Tänk så fint det kunde blivit med ett fönster på vardera sidan med teakinramning.
 
T twoody skrev:
Husförstöring är väl lite att ta i dom gjorde bara lite ytskiktsrenovering.
Du verkar inte förstå.
 
T twoody skrev:
Husförstöring är väl lite att ta i dom gjorde bara lite ytskiktsrenovering.
Har du sett samma program som vi andra.
Bara undrar
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Jag säger som en klok person kommenterat tdigare i tråden: så många gnällspikar. Era spekulationer om personerna i fråga och deras liv och planer vet ni ingenting om men ändå öser många här mer eller mindre galla över dem. Eftersom ni håller er anonyma och dömer andra människor så tycker jag ni är snubblande nära näthat. Skärpning.

Undrar hur länge det dröjer innan nån som tar åt sig kommenterar att jag håller på med näthat...
 
  • Gilla
  • Älska
Valen1 och 2 till
  • Laddar…
GustavN
Verkar som folket i tråden är avundsjuka/gnällspikar som Olaf3 skriver ovan.
Bara för att dom är egenföretagare och renoverar upp huset och säljer det med gratis reklam genom svt så är dom inte sämre människor för de. Då borde väldigt många vara de i denna programserien.
Se på Anna och Lars i säsong 4. Dom har renoverat sig genom livet och köpt upp sig. Dom är inte sämre människor.
https://www.svtplay.se/video/12253278/husdrommar/husdrommar-sasong-4-avsnitt-2?start=auto&tab=2017
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
C Christia skrev:
Har du sett samma program som vi andra.
Bara undrar
Jag såg samma program och såg inget som förstördes, däremot byggdes det om för att vara enkelt och säljbart till högt pris.

Smaken är som baken och vare sig din eller min smak eller synpunkt är den rätta.

Sen hade jag personligen INTE gjort som dom gjorde om jag skulle bo där. Men skulle jag gjort arbetet för att sälja så hade det nog blivit något liknande.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
GustavN GustavN skrev:
Verkar som folket i tråden är avundsjuka/gnällspikar som Olaf3 skriver ovan.
Bara för att dom är egenföretagare och renoverar upp huset och säljer det med gratis reklam genom svt så är dom inte sämre människor för de. Då borde väldigt många vara de i denna programserien.
Se på Anna och Lars i säsong 4. Dom har renoverat sig genom livet och köpt upp sig. Dom är inte sämre människor.
[länk]
Riktigt. Men de som gör programmet borde akta sig för att hamna i den fällan. Programmet blir ju ointressant när det ju inte var någon "husdröm". Man kunde lika gärna spendera en timme på Hemnet. Anna och Lars tyckte jag inte var i samma liga. De levde ju i sina "husdrömmar" och utvecklingen av deras renoveringar och projekt var en del av deras livsstil.
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.