I stället för beg stiga kan man köpa en ny på biltema eller clas olsson.
 
OK det märket ligger så lågt i klass då. Ariens, Honda, Yamaha håller jag mig till då. Den där Ariens ST 1032 låter intressant, funderar om jag ska buda 500€ för den.
 
BigR
Just Biltema och Clas Ohlson är inte dom vassaste på snöslungor. Jag gav upp med min från classes efter en säsong. Den jag köpte fick ett antal fel och blev sedan sned i inkastet så dom gav mig en ny som i sin tur började krångla direkt på andra säsongen så dom köpte tillbaks den.

Fast billiga är dom iallafall.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ariens
Canadiana är också bra grejer som är ordentligt byggd, ingen tunn rapplig plåt som på kinaslungor där inte. (y)
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Canadiana är också bra grejer som är ordentligt byggd, ingen tunn rapplig plåt som på kinaslungor där inte. (y)
Problemet med dem är väl att det oftast sitter en Techumse (stavning?) motor på dem och eftersom de konkursade någon gång på 80-talet är det väldigt svårt att fä tag på delar till. Men chassit är det inget fel på.
 
DennisCA DennisCA skrev:
[länk]
Forskade vidare om denna, och relaterat till inlägget ovan har jag för mig att Ariens brukade komma med en Tecumseh motor men dom finns som sagt inte längre, men denna har en ny motor, Briggs & Stratton 10hk motor. Låter väl bra så slipper man jaga reservdelar. Jag tycker denna ser intressantast ut.
 
Tycker allt ser gammal ut även motorn.
 
BigR
DennisCA DennisCA skrev:
Forskade vidare om denna, och relaterat till inlägget ovan har jag för mig att Ariens brukade komma med en Tecumseh motor men dom finns som sagt inte längre, men denna har en ny motor, Briggs & Stratton 10hk motor. Låter väl bra så slipper man jaga reservdelar. Jag tycker denna ser intressantast ut.
Det måste väl vara en tidig åttitalare? Det finns oändligt med intresse för Ariens snöslungor på andra sidan Atlanten, här kan du hitta mer info: https://scotlawrence.github.io/ariens/Page7.html
 
S smurfen72 skrev:
Tycker allt ser gammal ut även motorn.
Yes fördelarna hopar sig
 
  • Gilla
Christoffer85 och 1 till
  • Laddar…
Ja vill man en gammal slunga av nån anledning är det bara att slå till.
 
Finns inte nån ekonomi för något nytt om jag inte köper BT/Jula och liknande och då är jag hellre utan.

Jag bryr mig inte om något är gammalt, det brukar för det mesta tyda på en hög byggkvalité om den hållits med så länge, samt det förmodligen går att renovera vid behov. Det behövs det forska i ännu.
 
BigR
Man kan ju se det som hobby också. Köp ett par gamla Gilson snöslungor på Blocket, renovera och lacka upp så har man en kulturhistorisk snöslunga som kan hålla 50år till.
 
Det är precis sånt jag håller på med, just nu en Deckel FP2 som tar all min koncentration. Den snöslungan jag köper får gärna funka några år innan det blir totalrenovering.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.