Sopmaskin funkar inte så bra på grusad uppfart.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Du SÄLJER alltså dessa?
DET förklarar allt.
Hur får du ihop det? Jag använder dagligen div maskiner som trädgårdsmästare. Har nog mer erfarenhet av fördelar och nackdelar än många besserwissers här ;-)
 
Jag fick med en Örjes/Gilson på 8 vilda när jag köpte huset. Briggs-motor. Maskinen är stämplat med 1980, det vill säga 39 år gammal. Jag gjorde en större service 2017 i brist på sysselsättning och bytte ut en bunt med både slitagedelar och andra delar som var för billiga för att inte bytas.
Det blev småplock (remmar, olja, stift, slangar, tändkabel, tändsystem o.s.v) för drygt tusenlappen. En ny kinakopia på förgasaren köptes in också då den gamla inte höll tätt. Knappt 200 spänn för den. Några av delarna som byttes har suttit där sen original eller så har någon lackat dessa i originalkulören. Men för sakens skull kan man kanske utgå från att en likvärdig service rent kostnadsmässigt har gjorts 2 gånger under maskinens livslängd. Så 3000 spänn där. Oljan har nog bytts på måfå så säg en hundring vart annat år där så har vi ytterligare 2000 spänn. Alltså 5000 kronor för att hålla igång maskinen i 40 år.
I skrivande stund är det -17 ute men jag kan sätta en peng på att går jag ut och drar upp choken och drar ett par gånger så startar maskinen direkt. (Min telefon och mina Beats by Dre (skitlurar för övrigt) stänger av sig själva för att skydda batterierna i denna kyla så helt hälsosamt lär det inte vara för batterier.)

Hur många batterier har man bytt på 40 år och vad kostar dessa? Till den i artikeln går de på 3500 spänn i alla fall. Håller de 4 år så har det kostat 35 000:-...

En väldigt grovhuggen jämförelse utan vetenskapliga tester.

Så en bild för skojs skull. Hade detta varit blötsnö så hade man fått ringa bärgaren om man försökt med batterimaskinen. :p

Måttband i snö visar snödjup utanför ett hus under vinterförhållandena.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Frank1stein Frank1stein skrev:
Hur får du ihop det? Jag använder dagligen div maskiner som trädgårdsmästare. Har nog mer erfarenhet av fördelar och nackdelar än många besserwissers här ;-)
Om du använder liknande maskiner dagligen hur länge räcker egentligen ett batteri i en snöslunga om det kommit len par dm snö och sen ska man väl troligtvis ta bort nån plog vall också.
 
S
useless useless skrev:
Sopmaskin funkar inte så bra på grusad uppfart.
Jo då, det funkar faktiskt utmärkt, kör på en grusad gång också med bra resultat. Man kan höja borsten lite om man vill, så den inte drar med grus.
 
S
Frank1stein Frank1stein skrev:
Hur får du ihop det? Jag använder dagligen div maskiner som trädgårdsmästare. Har nog mer erfarenhet av fördelar och nackdelar än många besserwissers här ;-)
Så vad du säger är att du är den största besserwissern här? :)

Faktum är att som daglig proffsanvändare kan du ha helt andra erfarenheter och tankar kring för- och nackdelar än en privat sällananvändare.

Ett stort dyrt Li-jon batteri som bara används någon gång om året kan bli en mycket dyr affär för en privatperson, t.ex.
 
hsd
....sen efter åtta år finns inget nytt passande att köpa
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Äh, en begagnad traktor med lastare och/eller slunga så är problemet löst. Särskilt om den har vändbar hytt
En sån här alltså?

Vilken storlek på snöslunga rekommenderas?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BigR
useless useless skrev:
En sån här alltså?
[media]
Vilken storlek på snöslunga rekommenderas?
Haha! Just den där dök upp för mig på Youtube häromdagen när jag slösurfade. Jadu, tyvärr har jag inga förslag på slungor som passar en maskin med närmare 500 hk på kraftuttaget. Kanske kan man göra som när man kör med trippel slåtter eller något. :D

Jag tänkte dock något mer humant med skogshytt. T.ex en Valmet 805 (eller egentligen halva Valmets sortiment från 80- och 90-talet). Bara snurra på stolen och kör baklänges så behöver inte traktorn kladda ihop all snö innan slungan får göra sitt. :)
 
Jag skottar numera det mesta med en hjuldriven minigrävare med hydrauliskt vinklingsbart snöblad vilket funkar kanon men har snöslungan kvar som reserv och har nån smal gång jag brukar ta med slungan om det har kommit för mycket för snöskyffeln.
 
Idag har det varit riktigt jävligt. Först 50cm med snö, sen kommer det 20cm till innan man plogat klart. Så nu finderar jag på allvar om man ska skaffa en snöslunga, förmodligen till nästa vinter dock. Nytt blir det inte så jag söker begagnat och undrar vilka märken är bra. Bara börjat forska än så länge, tycker jag har läst Yamaha? Stiga? Och så läste jag om någon riktigt gammal tysk slunga som var enstegs men fungerade lika bra som en tvåstegare, lite bättre kvalitét än en BT förmodligen...


ujJWAHh.jpg

VImLdlI.jpg
 
Honda och Yamaha är riktigt bra maskiner men kostar därefter, även begagnat.
 
Honda är Honda! Honda Z50 eller Snöslunga, Elverk, skottsäkra motorer.

Men vad ska med snöslunga till? Vi har stor tomt, grannarna har en slunga, ser ut som en snögubbe,
Snö upp efter väggarna, blåser runt överallt, skottar hellre! Sen ska man snubbla över skiten 360dgr/år..
 
S
H Husqvarna220Ac skrev:
Honda är Honda! Honda Z50 eller Snöslunga, Elverk, skottsäkra motorer.

Men vad ska med snöslunga till? Vi har stor tomt, grannarna har en slunga, ser ut som en snögubbe,
Snö upp efter väggarna, blåser runt överallt, skottar hellre! Sen ska man snubbla över skiten 360dgr/år..
Att din granne inte kan använda sin slunga och att du inte fattat grejen, är ju inga vidare argument för att inte skaffa sig en slunga ;)

Jag hade en tidigare och den var superbra, när det kom rejält med snö. En med banddrift och elstart. Så jäkla bekvämt och smidigt. Kan verkligen rekommendera det för dem som bor där det kommer större mängder snö.

Nu kör jag med en borstmaskin, fungar bättre för mig med de ringa mängder snö som faller här. Fast den är lite värre med just det där med blåsten än vad en slunga är. Men rätt planerat fungerar det fint ocskå. Allt handlar om att bosta snön åt rätt håll så man får vinden till sin hjälp istället för tvärt om.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.