A AndersS skrev:
Underhållet blir så dyrt i våra skogslandskap
Vilket underhåll? Det är väl inte mer underhåll med fiber som förläggs på befintlig stolpinfrastruktur än de kablar som redan hänger där? Dessutom har markfiber en stor nackdel och det är att den syns inte, så de blir ganska frekvent avgrävda.

Känner till bidragen, har själv beställt fiber till två fastigheter där det skulle byggas med bidrag. Varje anslutning beräknades sammanlagt med bidragen kostar 85-90.000 kr varav kostnaden för fastighetsägaren var 22-25.000 kr. Naturligtvis en väldigt lyxig situation. Samtidigt är bidragsmedlena få och projekten hårt villkorade, det betyder att mängder med folk aldrig får dessa bidrag och de får helt enkelt aldrig fiber alls.
Samförläggning i luften med befintlig elkablage hade tagit ner kostnaden till en sådan nivå att bygget hade kunnat ske utan bidrag.
 
T tompaah7503 skrev:
Vilket underhåll? Det är väl inte mer underhåll med fiber som förläggs på befintlig stolpinfrastruktur än de kablar som redan hänger där?
Fast de kablar som redan hänger där vill elbolagen i många fall bli av med genom att gräva ner dom...
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast de kablar som redan hänger där vill elbolagen i många fall bli av med genom att gräva ner dom...
Absolut men man gräver inte ner de sista 10-20 kV-ledningarna i någon större omfattning, det är på tok för finmaskigt nät som går för långt ut i glesbygden. Fiberprojekten försöker alltid koordinera så att kablage samförläggs vid grävning, winwin för båda, men det är långt ifrån alltid detta går.
Även om det går är det inte säkert att elnätsbolaget vill det för tillfället, oavsett om det blir billigare med grävningen är det ändå en stor kostnad att lägga ner nytt kablage samt ny elnätsutrustning.
 
J
E Enolf skrev:
Ja, jag tillåter dig att småle, det var endast för att visa på att saker faktiskt redan har hänt, inte att det är nåt i en avlägsen framtid som ingen ännu har sett. Artikeln ifråga är ju bara en reaktion på företagets pressrelease och marknadsföring. Kul att du tror jag ser den som konsumentupplysning. Nu är det jag som småler åt dig. (Mitt googlande tog för övrigt ca 2 sekunder.)

Att det samtidigt innebär att vi är en bra bit ifrån att det är tillgängligt för alla tror jag de flesta BH-läsare förstår. Men den som tror att införandet av denna teknik kommer ta lika lång tid som fiber lär bli överraskad.

Och för den som påstår att 5G bara gäller städer, FWA är alltså främst riktat till glesbygd. Att gräva fiber till ett hus utan grannar blir rätt dyrt, där finns poängen.
Det var inte meningen att verka allt för dryg. Jag håller med om vissa delar av vad du skriver och tror självfallet också att införandet kommer gå mycket fortare än vad det tagit med fiber. Vi behöver båda plattformarna och kul att vi i Sverige är tidigt framme med båda!
 
Redigerat:
I
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, intressant. Vi har kört familjepaketet länge, men det enda som lockar nu är viasat motor....hittar dock inget paket som är lagom ink det....
Jag avslutade mitt cd nu när jag fick fiber och har också kört familjepaketet länge. När jag ringde för att säga upp det så erbjöd dom paketet för 149/månad i 2 år. När jag då sa att jag ändå inte var intresserad så sänkte dom till 99/månad i 2 år. Då vart jag fly förbannad och bad dom avsluta och dra åt ett varmare ställe. Att vara trogen kund är tydligen inte värt något längre.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
I Ingolainen skrev:
När jag då sa att jag ändå inte var intresserad så sänkte dom till 99/månad i 2 år. Då vart jag fly förbannad och bad dom avsluta och dra åt ett varmare ställe.
Blev du arg för att de sänkte priset? :thinking:
 
I
Alfredo Alfredo skrev:
Blev du arg för att de sänkte priset? :thinking:
Japp, var väl mest grejen att dom först erbjuder 149 (från 379) och när man inte nappar på det så erbjuder dom 99/mån. Tycker företag borde premiera trogna kunder istället för att man ska behöva hoppa runt med jämna mellanrum. Tyvärr ser ju verkligheten ut så, idioter som mig som bara betalar bryr dom sig inte om. Varit kund i nästan 10 år, fått ett erbjudande på den tiden och det var en ny box billigt.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
I Ingolainen skrev:
Japp, var väl mest grejen att dom först erbjuder 149 (från 379) och när man inte nappar på det så erbjuder dom 99/mån.
Bortsett från beloppens storlek låter det som en normal bilaffär... :p

I Ingolainen skrev:
Tycker företag borde premiera trogna kunder istället för att man ska behöva hoppa runt med jämna mellanrum.
Ja så borde det vara kan en del av mig tycka. Samtidigt vill väl företagen vinstmaximera och den del av mig som äger några aktier uppskattar det. :cool:
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
I Ingolainen skrev:
Jag avslutade mitt cd nu när jag fick fiber och har också kört familjepaketet länge. När jag ringde för att säga upp det så erbjöd dom paketet för 149/månad i 2 år. När jag då sa att jag ändå inte var intresserad så sänkte dom till 99/månad i 2 år. Då vart jag fly förbannad och bad dom avsluta och dra åt ett varmare ställe. Att vara trogen kund är tydligen inte värt något längre.
Det låter som en desperat leverantör.......!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som en desperat leverantör.......!
Fast det är inte alls ovanligt att man som gammal trogen kund blir blåst i längden. Alla prisnedsättningar riktar sig till att värva nya kunder eller behålla sådana som vill hoppa av. Det finns ingen lönsamhet i att vara en snäll och trogen kund, tyvärr.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vilket underhåll? Det är väl inte mer underhåll med fiber som förläggs på befintlig stolpinfrastruktur än de kablar som redan hänger där? Dessutom har markfiber en stor nackdel och det är att den syns inte, så de blir ganska frekvent avgrävda.
Men det jag skrev är orsaken till att det grävs ned, sedan är det fritt att tycka om det är rätt eller fel.
Jag kan bara återge vad det är som gör att man gräver ned fiberanslutningarna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Fast det är inte alls ovanligt att man som gammal trogen kund blir blåst i längden.
Detta är väl bankerna "bra" exempel på.
 
T tompaah7503 skrev:
Fast det är inte alls ovanligt att man som gammal trogen kund blir blåst i längden. Alla prisnedsättningar riktar sig till att värva nya kunder eller behålla sådana som vill hoppa av. Det finns ingen lönsamhet i att vara en snäll och trogen kund, tyvärr.
Så är det. Kollade just upp detta och ser att jag är fri nu. Har haft bundet i 2 år med reducerat pris från någon blackfriday rea för två år sedan. Men nu är det nog dags att se över detta då det kostar 379kr igen och jag ej är låst.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Attimannen skrev:
Någon som har hört det förr?
När vi hade gsm, så skulle 3g lösa alla problem, sen skulle 4g lösa alla problem.
Och nu ska 5g lösa problemen
Det skulle vara intressant att höra ditt resonemang om hur en radiosignal är stabilare än en fast uppkoppling, och hur den kan bli snabbare då både ljus och radiosignaler färdas med samma hastighet 300000m/s.
Ja eftersom 5G ska utvecklas för att vara så pass pålitligt att det kan stödja självkörande teknik i bla bilar så borde det rimligtvis vara stabilt nog för netflix eller någon counterstrike match
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mr.Maker Mr.Maker skrev:
Ja eftersom 5G ska utvecklas för att vara så pass pålitligt att det kan stödja självkörande teknik i bla bilar så borde det rimligtvis vara stabilt nog för netflix eller någon counterstrike match
Att stödja självkörande bilar är inte samma sak som att hela intelligensen med självkörning är utanför bilen och uppkopplad via 5G-länk. Det kommer inte byggas några bilar som är beroende av en kontinuerlig uppkoppling för att kunna köra. Så 5G-nätet har på grund av detta inte några krav som övertrumfar Netflix- eller CS-användaren. De senare är betydligt mer krävande, vartenda tappat paket eller tillfällig hög latency ger omedelbart en negativ (om än inte livshotande) upplevelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.