arneri68 arneri68 skrev:
Men det är väl ett ganska litet problem i dagsläget? Om jag inte lyckas fylla min access till max beror det ofta på problem som ligger utanför min fiberoperatörs kontroll.

Hur långt fram i tiden ligger det länkade satellitnätverket? Redan i dag klagas det över trängsel i omloppsbanorna.
Det finns många saker som ligger utanför din operatörs kontroll, i alla nät med KO har de inte ens kontroll över alla lager. Bara där är ett tråkigt problem.
Alla öppna nät borde endast vara L1 mellan isp och slutkund.‭

Sen är det ganska tråkigt med operatörer som har sin gateway i Stockholm men levererar tjänster i både norr och söder.

Undrar hur bra Bahnhofs 10G förbindelse skalar, om två kunder med lite distans mellan sig körde iperf, får de då utlovad bandbredd?

Deras sateliter ligger på lägre höjd än de vanligaste därute, så trångt lär det inte vara på deras planerade altitud.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Skojigt inlägg men det går jag inte på.
Det är nog större chans att få fiber.
Kolla med Ygeman han lovar väl 100 Mbit/s.
"En utökad digital infrastruktur med målet att 95 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s redan år 2020."

Stickan
Vad är det du inte går på? Att 5G som supersnabbt hemmainternet varit i drift i flera månader redan, i USA?

http://telecoms.com/492549/5g-becomes-real-as-verizon-launches-fwa-offering-in-four-cities/
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Vad är det du inte går på? Att 5G som supersnabbt hemmainternet varit i drift i flera månader redan, i USA?

[länk]
Sen är det ju skillnad på pilot och fullt utbyggt, 4G var väldigt snabbt med låg latens i början, klockan 17-23 på helger not so much längre.
 
P perflo skrev:
5G kommer att användas till andra saker.
Rätt, men ändå samtidigt fel. Se länk ovan.
 
J
E Enolf skrev:
Rätt, men ändå samtidigt fel. Se länk ovan.
Var det den bästa artikel på 5g som bärare av bredband till slutkonsument och ersättare för fiber du lyckades googla fram? Tillåt mig småle :p
 
Det är ingen som har några större 5g nät i drift ännu. Det är väldigt småskaligt.

Däremot har tex T-mobile och Verizon väldigt höga ambitioner när det gäller FWA och det har man tydligt berättat för marknaden också. Det är bara att googla så hittar ni snabbt vad man tänkt sig (har även länkat till det tidigare i tråden).

Vad ni tror om 5g som bärare av bredband spelar faktiskt ingen roll. Vi VET redan nu vad flera operatörer kommer göra.

Angående Verizon: Verizon has made an initial commitment to provide free professional installation for the 5G Home service, as well as free routers and router upgrades (from those using the proprietary 5G TF standard) as they become available in 2019, along with dedicated support using a 24-hour concierge line.

Har ingen egen fakta här men det låter som att man rullar ut detta under detta år, vilket stämmer bra med tillgång på 5g prylar och radio....
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Var det den bästa artikel på 5g som bärare av bredband till slutkonsument och ersättare för fiber du lyckades googla fram? Tillåt mig småle :p
Ja, jag tillåter dig att småle, det var endast för att visa på att saker faktiskt redan har hänt, inte att det är nåt i en avlägsen framtid som ingen ännu har sett. Artikeln ifråga är ju bara en reaktion på företagets pressrelease och marknadsföring. Kul att du tror jag ser den som konsumentupplysning. Nu är det jag som småler åt dig. (Mitt googlande tog för övrigt ca 2 sekunder.)

Att det samtidigt innebär att vi är en bra bit ifrån att det är tillgängligt för alla tror jag de flesta BH-läsare förstår. Men den som tror att införandet av denna teknik kommer ta lika lång tid som fiber lär bli överraskad.

Och för den som påstår att 5G bara gäller städer, FWA är alltså främst riktat till glesbygd. Att gräva fiber till ett hus utan grannar blir rätt dyrt, där finns poängen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
USA har tidigare under de år jag arbetat med kommunikation haft andra realiseringar av sin data/telefoni/bredbandsinfrastruktur.
Så det man gör i USA behöver inte vara synonymt med utvecklingen i Sverige eller Europa.
När man t.ex. var hos leverantörer i USA för visning/info så var det väldigt mycket som var annorlunda och inte användbart utifrån våra förutsättningar, jämför t.ex. mobilnäten.
Men visst, idag följer jag inte den verksamheten så nära längre så USA och Europa kanske har närmat sig. Känns mera som Kina har större påverkan vad som händer här än USA.
 
Redigerat:
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
E Enolf skrev:
Och för den som påstår att 5G bara gäller städer, FWA är alltså främst riktat till glesbygd. Att gräva fiber till ett hus utan grannar blir rätt dyrt, där finns poängen.
Nja, de flesta landsbygds fiberprojekt delfinansieras med olika former av bidragspengar och för att kunna få ta del av dem får du inte undanta någon fastighet inom projektområdet. Så även om det blir dyra anslutningar måste de anslutas på något sätt om man beställer och där man faktiskt nyttjat byggt luftledning. Däremot efteranslutning kan bli knepig då den idag inte kan nyttja bidragsdelen.
 
Näe det finns ju alltid lokala förutsättningar att ta hänsyn till och marknaden (dvs vi kunder) funkar inte lika överallt - så man kan inte säga att det som händer i nordamerikat automagiskt kopieras hit. Men, djungeltrumman är rätt tydlig med vad som komma skall även här så jag gissar inte speciellt mycket ändå.
 
@Enolf jag föreslår att du har rätt om FWA som ersättare till fiber där fiber är för dyrt att bygga, men tänk också på att operatörer som inte har ett fibernät idag (tex Verizon) snabbt kan skaffa sig bredbandskunder genom att attackera tätort med FWA. Vilket är precis vad dom sagt att dom ska göra. Verkligheten blir mao som vanligt inte svartvit utan lite grå...
 
A AndersS skrev:
Så även om det blir dyra anslutningar måste de anslutas på något sätt om man beställer och där man faktiskt nyttjat byggt luftledning.
Förstår inte varför det inte byggs med fiber på luftledning där det redan finns stolpar.
Man slipper nästan allt krångel med markavtal, det finns en befintlig infrastruktur, man slipper gräva långa sträckor och eventuellt slipper gräva nästan ända in i husen.
 
Att beakta är att Sverige är en liten marknad för nya aktörer att etablera sig, så de som nu satsar i t.ex. USA kommer inte att visa sig här. Så ska någon satsa storskaligt på nya tjänster via "radioteknik" och utifrån tillgängliga frekvenser så är det befintliga operatörerna, nya finns det inte utrymme för utifrån gjorda konsolideringar/uppköp. Och inte byter kunderna från fiber till mobilt för att det skulle ge någon bättre funktion utan enbart för att få lägre kostnad. Så det blir då att se vad 3's strategi blir.
Men visst finns det nischutrymme men då som kompletterande realisering för befintliga operatörer.
 
T tompaah7503 skrev:
Förstår inte varför det inte byggs med fiber på luftledning där det redan finns stolpar.
Man slipper nästan allt krångel med markavtal, det finns en befintlig infrastruktur, man slipper gräva långa sträckor och eventuellt slipper gräva nästan ända in i husen.
Underhållet blir så dyrt i våra skogslandskap, på sikt billigare utifrån bidragsdelen som finns och att minimera underhållskostnaderna, upp till 60% av att bygga nya fibernät kan täckas av bidrag.
Har också varit krav från olika intressenter och även kunder att det ska grävas ned.
 
I bergigt landskap som tex i Stockholms skärgård är det rätt svårt att gräva...
På vår sommartomt är det mellan 0 och 1 m jorddjup, sen är det berg. Stora delar är berg i dagen.
Längs vägen är det ungefär likadant, men om man drar fibern där och plöjer ner några dm så kanske det kan gå...
Alfrida-stormen visar vad som händer med luftledningar, massor av granar som dragit ner el-ledningarna. Långa elavbrott, tror att de sista ännu inte fått tillbaka strömmen. Fiber i samma stolpar röner samma öde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.