En hög gängtappar från loppis för 5€ (~50kr), två var spiraltappar och klarar av att gå nästan hela vägen till botten av ett hål. Dom var av märket Yamawa, dvs Japanskt så det verkar inte vara några billiga slit och släng grejer. Fanns några guldfärgade också, dom har jag inte hunnit se på, förmodligen något billigmärke. Men även sådana är bra att ha.
 
Har några billiga kvistborr från Toolab (som jag annars tycker har ett bra sortiment) som mest är skräp. Ev kan man göra dem lite bättre med ett diamantbryne vilket jag ska pröva men annars är de helt kass.

Vid ett besök i forummedlemmen jacs verkstad såg jag hans låda med kvistborr från Famag och fick ett akut habegär men jag gillar båda mina njurar så hur gärna jag än skulle ha en sådan låda (och hans pelarborr) så lär det inte bli så. Festools fina är också utom räckhåll.

Vid ett oplanerat besök på Toolab igår såg jag att de säljer kvistborr från Bosch som såg förtroendeingivande ut och jag slog till på ett 50-millimeters eftersom jag behöver ett sådant. Drygt 450 kr senare insåg jag att om de här borren är bra är jag illa ute för då villhöver jag fler...

Nyinförskaffat 50-millimeters kvistborr från Bosch på en verkstadsbänk, redo för test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut, har inte hunnit testa än men återkommer med reflektioner.
Ha en skön lördagkväll!
//Ronnie
 
  • Gilla
Rönnis och 4 till
  • Laddar…
Det var ett bra ord som du lärde mig "villhöver", det kan ju användas flitigt när man är på verktygsjakt :geek:
/B
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Det var ett bra ord som du lärde mig "villhöver", det kan ju användas flitigt när man är på verktygsjakt :geek:
/B
"Hej, jag heter Ronnie. Jag är väldigt intresserad av snickeri, verktyg och maskiner."

Det var här på Byggahus jag själv lärde mig uttrycket. ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
"Hej, jag heter Ronnie. Jag är väldigt intresserad av snickeri, verktyg och maskiner."
I kör... HEJ Ronnie!!!
 
  • Gilla
erikgöteborg och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
I kör... HEJ Ronnie!!!
;)

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Har några billiga kvistborr från Toolab (som jag annars tycker har ett bra sortiment) som mest är skräp. Ev kan man göra dem lite bättre med ett diamantbryne vilket jag ska pröva men annars är de helt kass.

Vid ett besök i forummedlemmen jacs verkstad såg jag hans låda med kvistborr från Famag och fick ett akut habegär men jag gillar båda mina njurar så hur gärna jag än skulle ha en sådan låda (och hans pelarborr) så lär det inte bli så. Festools fina är också utom räckhåll.

Vid ett oplanerat besök på Toolab igår såg jag att de säljer kvistborr från Bosch som såg förtroendeingivande ut och jag slog till på ett 50-millimeters eftersom jag behöver ett sådant. Drygt 450 kr senare insåg jag att om de här borren är bra är jag illa ute för då villhöver jag fler...

[bild]

Så här ser det ut, har inte hunnit testa än men återkommer med reflektioner.
Ha en skön lördagkväll!
//Ronnie
Väntar på dina kommentarer efter du använt borren. Känner att jag snart ”måste” besöka Toolab också ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Man brukar kunna vända på linjalen på 4 olika sätt. I alla fall på Starretts modeller. Sen tycker jag att modeller med kombination av tum och metrisk skala är avsevärt sämre, eftersom ingen vettig människa använder tum i Europa. (Utom möjligen jag själv, då jag har en Leigh- jig i imperialutförande)
Precis, linjalen går att vända på fyra olika sätt. Det bästa blir då att optimera den för vänsterhänta. Visserligen är mina små Swanson likadana. Nästa gång blir det Amazon.de och en Starrett eller möjligen Stanley. De har mm skalan på rätt sida. Satsade på att köpa från en svensk affär den här gången då jag räknade med mindre strul. Det gick inte så bra.
 
  • Två snickarvinklar, en svart och en orange, med inbyggda vattenpass och linjal med cm och tum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då var kvistborret från Toolab provkört.
Det är som jag skrev tidigare Bosch och tillverkat i Österrike, väl inkletat i verktygsfett märker man när man tar det ur asken. Efter avfettning kan man konstatera att det är rätt fin finish på borret, inget slarv eller hafs.

Nåväl, i med det i största dragaren och fram med en bit regel som spänns fast på arbetsbänken — nu skall här borras! Och hur gick det då? Jo, första hålet var en riktig besvikelse:

Träbit med fyra borrade hål numrerade 1 till 4 med olika grad av flisning och kvalitet på hålkanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borret tog sig iofs snabbt ner i regeln men flisade rejält där det skar tvärs fiberriktningen. Hål 2 försökte jag med mindre tryck på borret, gick lite bättre men blev inte riktigt bra ändå. Hål 3 lätt jag borret komma upp i maxhastighet innan jag började belasta det och återigen blev hålkanten lite bättre men fortfarande inte riktigt bra.
Nu testade jag det i mdf och det gick så klart mycket bättre, kanten är lite skavd men det beror mest på mitt handhavande tror jag. Den stora diametern och den snabba avverkningen gör att man måste koncentrera sig på vad man håller på med.

Inför hål 4 valde jag den snabbare växeln på dragaren, med tanke på borrets storlek tänkte jag först att styrka var att föredra framför hastighet men de första hålen indikerade motsatsen.
Nu satte jag borret på plats och varvade upp det till max innan jag började trycka med måttlig kraft. Och banne mig, hög hastighet, lågt tryck och fast styrning resulterade i ett riktigt prydligt hål. Kanske självklart för er andra men jag har relativt liten erfarenhet av stora kvistborr.

Så summa sumarum, kommer jag att köpa fler kvistborr från Bosch? Det kan jag tänka mig men det vore roligt att få @jacs synpunkter på sina Famag och @Daniel_N har ju Festool bl a, beter de sig på samma sätt som jag har beskrivit här?
Kilopriset på mitt Boschborr var ju inte dramatiskt lågt och om de andra fabrikaten är bättre så tycker jag nog att prisskillnaden kan vara motiverad att betala.
För övrigt, om någon annan har kvistbborr av ytterligare annat märke och inte känner igen mina erfarenheter vore det kul att få veta.

//Ronnie
 
  • Gilla
-druvan och 6 till
  • Laddar…
Tack Ronnie. :D

Hoppas det kan komma fler synpunkter som bekräftar dina erfarenheter ( eller motsäger dom). Men det blir nog ett nödvändigt besök hos Toolab i vilket fall som helst när jag är hemma igen.

P Pysslarn skrev:
Då var kvistborret från Toolab provkört.
Det är som jag skrev tidigare Bosch och tillverkat i Österrike, väl inkletat i verktygsfett märker man när man tar det ur asken. Efter avfettning kan man konstatera att det är rätt fin finish på borret, inget slarv eller hafs.

Nåväl, i med det i största dragaren och fram med en bit regel som spänns fast på arbetsbänken — nu skall här borras! Och hur gick det då? Jo, första hålet var en riktig besvikelse:

[bild]

Borret tog sig iofs snabbt ner i regeln men flisade rejält där det skar tvärs fiberriktningen. Hål 2 försökte jag med mindre tryck på borret, gick lite bättre men blev inte riktigt bra ändå. Hål 3 lätt jag borret komma upp i maxhastighet innan jag började belasta det och återigen blev hålkanten lite bättre men fortfarande inte riktigt bra.
Nu testade jag det i mdf och det gick så klart mycket bättre, kanten är lite skavd men det beror mest på mitt handhavande tror jag. Den stora diametern och den snabba avverkningen gör att man måste koncentrera sig på vad man håller på med.

Inför hål 4 valde jag den snabbare växeln på dragaren, med tanke på borrets storlek tänkte jag först att styrka var att föredra framför hastighet men de första hålen indikerade motsatsen.
Nu satte jag borret på plats och varvade upp det till max innan jag började trycka med måttlig kraft. Och banne mig, hög hastighet, lågt tryck och fast styrning resulterade i ett riktigt prydligt hål. Kanske självklart för er andra men jag har relativt liten erfarenhet av stora kvistborr.

Så summa sumarum, kommer jag att köpa fler kvistborr från Bosch? Det kan jag tänka mig men det vore roligt att få @jacs synpunkter på sina Famag och @Daniel_N har ju Festool bl a, beter de sig på samma sätt som jag har beskrivit här?
Kilopriset på mitt Boschborr var ju inte dramatiskt lågt och om de andra fabrikaten är bättre så tycker jag nog att prisskillnaden kan vara motiverad att betala.
För övrigt, om någon annan har kvistbborr av ytterligare annat märke och inte känner igen mina erfarenheter vore det kul att få veta.

//Ronnie
 
Kanonbra med recension Ronnie!

Jag har några gånger köpt skärande verktyg från Bosch och blir lika besviken varje gång de ska användas. För att inte tala om deras bits.

Deras borr skär inte lika snyggt som tex Festools dito enligt min mening.
 
P Pysslarn skrev:
Då var kvistborret från Toolab provkört.
Det är som jag skrev tidigare Bosch och tillverkat i Österrike, väl inkletat i verktygsfett märker man när man tar det ur asken. Efter avfettning kan man konstatera att det är rätt fin finish på borret, inget slarv eller hafs.

Nåväl, i med det i största dragaren och fram med en bit regel som spänns fast på arbetsbänken — nu skall här borras! Och hur gick det då? Jo, första hålet var en riktig besvikelse:

[bild]

Borret tog sig iofs snabbt ner i regeln men flisade rejält där det skar tvärs fiberriktningen. Hål 2 försökte jag med mindre tryck på borret, gick lite bättre men blev inte riktigt bra ändå. Hål 3 lätt jag borret komma upp i maxhastighet innan jag började belasta det och återigen blev hålkanten lite bättre men fortfarande inte riktigt bra.
Nu testade jag det i mdf och det gick så klart mycket bättre, kanten är lite skavd men det beror mest på mitt handhavande tror jag. Den stora diametern och den snabba avverkningen gör att man måste koncentrera sig på vad man håller på med.

Inför hål 4 valde jag den snabbare växeln på dragaren, med tanke på borrets storlek tänkte jag först att styrka var att föredra framför hastighet men de första hålen indikerade motsatsen.
Nu satte jag borret på plats och varvade upp det till max innan jag började trycka med måttlig kraft. Och banne mig, hög hastighet, lågt tryck och fast styrning resulterade i ett riktigt prydligt hål. Kanske självklart för er andra men jag har relativt liten erfarenhet av stora kvistborr.

Så summa sumarum, kommer jag att köpa fler kvistborr från Bosch? Det kan jag tänka mig men det vore roligt att få @jacs synpunkter på sina Famag och @Daniel_N har ju Festool bl a, beter de sig på samma sätt som jag har beskrivit här?
Kilopriset på mitt Boschborr var ju inte dramatiskt lågt och om de andra fabrikaten är bättre så tycker jag nog att prisskillnaden kan vara motiverad att betala.
För övrigt, om någon annan har kvistbborr av ytterligare annat märke och inte känner igen mina erfarenheter vore det kul att få veta.

//Ronnie
Körde du med handdragare eller pelarborr?
 
Jag har Bosch blå speed-borr och de är jag mycket nöjd med. Dock inga borr för finliret men de avverkar grymt bra.

Har även Bosch nya svarta PRO impact bits. Klart bästa jag provat och smarta askar som är modulära. Tyvärr verkar de inte säljas i Sverige än.
 
P Pysslarn skrev:
Då var kvistborret från Toolab provkört.
Det är som jag skrev tidigare Bosch och tillverkat i Österrike, väl inkletat i verktygsfett märker man när man tar det ur asken. Efter avfettning kan man konstatera att det är rätt fin finish på borret, inget slarv eller hafs

Nåväl, i med det i största dragaren och fram med en bit regel som spänns fast på arbetsbänken — nu skall här borras! Och hur gick det då? Jo, första hålet var en riktig besvikelse:

[bild]

Borret tog sig iofs snabbt ner i regeln men flisade rejält där det skar tvärs fiberriktningen. Hål 2 försökte jag med mindre tryck på borret, gick lite bättre men blev inte riktigt bra ändå. Hål 3 lätt jag borret komma upp i maxhastighet innan jag började belasta det och återigen blev hålkanten lite bättre men fortfarande inte riktigt bra.
Nu testade jag det i mdf och det gick så klart mycket bättre, kanten är lite skavd men det beror mest på mitt handhavande tror jag. Den stora diametern och den snabba avverkningen gör att man måste koncentrera sig på vad man håller på med.

Inför hål 4 valde jag den snabbare växeln på dragaren, med tanke på borrets storlek tänkte jag först att styrka var att föredra framför hastighet men de första hålen indikerade motsatsen.
Nu satte jag borret på plats och varvade upp det till max innan jag började trycka med måttlig kraft. Och banne mig, hög hastighet, lågt tryck och fast styrning resulterade i ett riktigt prydligt hål. Kanske självklart för er andra men jag har relativt liten erfarenhet av stora kvistborr.

Så summa sumarum, kommer jag att köpa fler kvistborr från Bosch? Det kan jag tänka mig men det vore roligt att få @jacs synpunkter på sina Famag och @Daniel_N har ju Festool bl a, beter de sig på samma sätt som jag har beskrivit här?
Kilopriset på mitt Boschborr var ju inte dramatiskt lågt och om de andra fabrikaten är bättre så tycker jag nog att prisskillnaden kan vara motiverad att betala.
För övrigt, om någon annan har kvistbborr av ytterligare annat märke och inte känner igen mina erfarenheter vore det kul att få veta.

//Ronnie

Jag vet inte om det är intressant, men här är en 35mm Zobo, det är den största jag har. Undrar om de finns i 50mm
35mm hål skapat i träplank med Zobo borr nära kanten av plankan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Vad i fredags på Jula.
Då dem hade sänkt lilla kittet från 2199 till 1499kr. Skruvdragare, dammsugare och två 2ah batteri med laddare..

Har ett 5ah batteri redan hemma till mutterknacken..
Verktygssats från Jula med skruvdragare, dammsugare, batterier och laddare på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.