Ola C Ola C skrev:
Är det mdf-färgad valchromat?
Ljusgrå Valchromat
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ljusgrå Valchromat
Ah, då spelar bilden mig ett spratt :rolleyes:
 
Jag ser det nu, ser faktiskt ut som vanlig MDF:D
 
Är det bara inomhusjobb här :thinking:

Själv så flytta jag snö med lövblåsen för första gången, 10-15cm gick bra. men över 20cm tog det längre tid är att ploga. Så gick bara runt med lövblåsen där det va bökigt att ploga. Bilen vart snöfri på 30 sekunder utan att nöta på lacken :)
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Klyvt upp 120 lpm Valchromat, önskar jag hade större lokaler och inte 240 i takhöjd :confused:

[bild]
Hur stor verkstad har du då?
 
Ytan är drygt 30 kvm + 2 st mindre rum (finmek resp spånsug och montageverktyg). Gör jag bara ett mindre projekt funkar det jättebra men när det är serier och i större format blir det lite frustrerande med mellanlagring och hantering av skivor. Högre i tak hade gjort stor skillnad när man joxar med skivor i fullformat.
 
Ägnat mig åt lite plast och metallslöjd.
Handgjord spårmaskin av rör och avloppsrör i snön under kvällshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gör då och då skidspår på en sjö här i närheten. Spårmaskiner av metall och stöpsnö är en mycket obra kombination så nu var planen att göra något som tål kontakt med både vatten och minusgrader. Lösningen då är plast. Spårklossen av plast (just nu på högkant för att inte frysa fast) köpte jag. Resten kommer ur bra att ha lådan. En bit 200mm avloppsrör fick bli utjämningsblad. Ramen är mestadels gamla galvade vattenledningsrör och lite vinkeljärn från en skrotad spånsug.

Efter många års vila i källaren så åkte rörbocken fram igen. Ganska kul maskin att arbeta med. Sparar en massa svetsande, vilket jag uppskattar så här års då jag saknar svetsverkstad och således får svetsa ute i snön.

Funktionen verkar bra efter 17km provtur. Återstår att provåka spåret i morgon. Till sommaren blir det att snygga till några svetsfogar och måla.
 
  • Gilla
  • Älska
corre och 7 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Du har rätt, för andra projekt räcker det mer än väl, men att hantera skivor är lite utmanande rent akrobatmässigt:p. Tänker på @vectrex verkstadsbygge där han tänkt till gällande takhöjden, smart! Jag önskar jag gjort så när jag byggde eftersom jag jobbar mycket med skivor.
Hade gärna haft drygt 30 kvadrat istället för 24 som nya blir! Visserligen ett stort lyft mot gamla 13,5 kvadrat.

Angående takhöjden så gäller det att utnyttja all volym som Attefall tillåter!;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Cheesen
Igår fick nya dammsugaren bekänna färg... Dammsugade ett av akvariumen, gick över förväntan, nu är det rent, fint och helt ommöblering.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Igår fick nya dammsugaren bekänna färg... Dammsugade ett av akvariumen, gick över förväntan, nu är det rent, fint och helt ommöblering.
Wow, det var ett tufft test!
Gick det snabbare än att hälla ut vattnet?:p
 
Cheesen
K knipo skrev:
Wow, det var ett tufft test!
Gick det snabbare än att hälla ut vattnet?:p
Ja med tanke på att akvariet står i vardagsrummet och inte är sådär lättflyttat när det är fullt så.... Måste säga att jag tycker det är synd att jag inte tänkte på dammsugaren förra gången det begav sig, då kånkade jag hinkar, skottade grus och sölade ner hela huset. Nu var det bara swosh så vare klart. Fick ju naturligtvis tömma dammsugaren ett antal gånger men den rullar lätt på sina egna hjul och är föredömligt utrustad med avtappningsplugg.
 
Hej, någon med erfarenhet av en kopieringsfräs som denna? Ska hjälpa en granne sälja den, vet inte ännu om det elektriska funkar på den. Torbjörn
 
  • Använd kopieringsfräs i metallverkstad med tungt, robust bord och dubbla fräsenheter, täckt med spån och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en kopieringsfräs med skylt från Kuhlmann, inställningstabell synlig, oklart skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja med tanke på att akvariet står i vardagsrummet och inte är sådär lättflyttat när det är fullt så.... Måste säga att jag tycker det är synd att jag inte tänkte på dammsugaren förra gången det begav sig, då kånkade jag hinkar, skottade grus och sölade ner hela huset. Nu var det bara swosh så vare klart. Fick ju naturligtvis tömma dammsugaren ett antal gånger men den rullar lätt på sina egna hjul och är föredömligt utrustad med avtappningsplugg.
Wow, igen!
Jag skojade till det, trodde jag, men du tömde alltså akvariet på vatten med dammsugare?
Det trodde jag inte fungerade.
 
K knipo skrev:
Wow, igen!
Jag skojade till det, trodde jag, men du tömde alltså akvariet på vatten med dammsugare?
Det trodde jag inte fungerade.
När vi hade en sådan där 6000 liters demonterbar pool brukade vi suga bort vattnet som var kvar i botten efter tömning med dammsugaren. Ett antal liter.
Innan vi kom på det brukade vi suga upp det sista vattnet med slang (startade med munnen...) för att sedan svabba med trasor. Tog tid.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Ja med tanke på att akvariet står i vardagsrummet och inte är sådär lättflyttat när det är fullt så.... Måste säga att jag tycker det är synd att jag inte tänkte på dammsugaren förra gången det begav sig, då kånkade jag hinkar, skottade grus och sölade ner hela huset. Nu var det bara swosh så vare klart. Fick ju naturligtvis tömma dammsugaren ett antal gånger men den rullar lätt på sina egna hjul och är föredömligt utrustad med avtappningsplugg.
När jag som barn städade våra akvarier i hemmet så använde vi en lång slang från akvariet till närmsta toalettstol. Vattnet förflyttades med hävert. Kanske går långsammare än dammsugare men betydligt mer energieffektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.