VidarH VidarH skrev:
Om ärvda saker räknas in i den här tråden kan jag försöka att portionera ut det lite då och då när jag grävt fram något nytt. Och ja, grävt fram är bokstavligt vad det handlar om. Utan överdrift. Stort enbilsgarage med arbetsytor och öppna takstolar för mer förvaring som i sin helhet är tetrispackat. Jag har inte plockat med mig något därinnifrån ännu utan bara från "kontoret" inne i huset...
Vad tycker ni? Skall jag stoppa in det här eller ska jag starta upp en egen tråd för det?
Jag tycker helt klart att det låter som om det förtjänar en egen tråd :)
 
Det verkar lösa sig. Duab har skickat ett nytt paket. Tack till alla som engagerat sig!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Min DS 18 DSL började ryka efter 6 års hårt jobb. Koplett motor finns inte att köpa, delarna för att plocka ihop en motor gick på 1.100:- så jag kollade runt på nätet igår efter en ny maskin utan batteri, då jag redan har 7 batterier och 3 laddare.

Mycket snö i morse och jag konstaterade att jag slarvat bort snöskyffeln, svängde förbi Hornbach för att köpa en ny, och där står en säljare vid ett bord och säljer ut de sista maskinerna med Hitachi logga, dom byter namn till Hi kon.
DS 18 DBSL med 2 st 3A batterier o laddare för 1.995:- var taget.

Ny Hitachi DS 18 DBSL borrskruvdragare i bilen, i grön förvaringslåda med logotyp och extra batterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Två lådor
Bosch verktygslåda ovanpå Wiha microbit sats, båda på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med lite olika innehåll
Öppen Wiha microbit sats med olika bits och skruvmejsel i en låda på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En microbit sats från Wiha
Verktygslåda med en Bosch slipmaskin GEX 125-150 AVE och sladdar, samt delar av en Wiha microbit sats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en Gex 125-150 ave
 
Isakare Isakare skrev:
Min DS 18 DSL började ryka efter 6 års hårt jobb. Koplett motor finns inte att köpa, delarna för att plocka ihop en motor gick på 1.100:- så jag kollade runt på nätet igår efter en ny maskin utan batteri, då jag redan har 7 batterier och 3 laddare.

Mycket snö i morse och jag konstaterade att jag slarvat bort snöskyffeln, svängde förbi Hornbach för att köpa en ny, och där står en säljare vid ett bord och säljer ut de sista maskinerna med Hitachi logga, dom byter namn till Hi kon.
DS 18 DBSL med 2 st 3A batterier o laddare för 1.995:- var taget.

[bild]
Min farbror skulle bara ha lindat om den;)
Tydligen var det helt normalt i hans ungdom att alla elektriska handmaskiner som brann skulle lindas om och det gjorde han som svart extraknäck hemma i källaren.
Han brukar tala om en vinkelslipmaskin (den första i trakten) som hans farbror (min farfars bror) hade med sig hem från New York i början på 30-talet. Hur han hade fått tag på en 220 volts maskin i New York vet jag inte men den var 220 volt. Tydligen var det normal rutin att motorn skulle lindas om fullständigt med några års mellanrum. På det viset hängde den med i daglig användning i företaget långt in på 60-talet då kugghjulen i växelhuset var utslitna.

Får se hur mitt omlindningsförsök lyckas..... jag väntar på hjälp att löda fast trådarna i kollektorn.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Min farbror skulle bara ha lindat om den;)
Tydligen var det helt normalt i hans ungdom att alla elektriska handmaskiner som brann skulle lindas om och det gjorde han som svart extraknäck hemma i källaren.
Han brukar tala om en vinkelslipmaskin (den första i trakten) som hans farbror (min farfars bror) hade med sig hem från New York i början på 30-talet. Hur han hade fått tag på en 220 volts maskin i New York vet jag inte men den var 220 volt. Tydligen var det normal rutin att motorn skulle lindas om fullständigt med några års mellanrum. På det viset hängde den med i daglig användning i företaget långt in på 60-talet då kugghjulen i växelhuset var utslitna.

Får se hur mitt omlindningsförsök lyckas..... jag väntar på hjälp att löda fast trådarna i kollektorn.
Hade en farfar som lagade allt. Han hade tex en stor låda med kol, när nån generator behövde, filade han dom till rätt storlek.
 
Wera Zyklop ⅜. Efter tips i annan tråd knep jsg två för kriminellt låga 299:-/st. ❤️
 
  • Wera Zyklop ⅜ hylsnyckelsats öppnad och uppvisad bredvid förpackningen på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
C cjnilsson skrev:
Två lådor
[bild]
Med lite olika innehåll
[bild]
En microbit sats från Wiha
[bild]
Och en Gex 125-150 ave
Den whia satsen heter? Såg riktigt trevlig ut!
 
De Stilj De Stilj skrev:
Det verkar lösa sig. Duab har skickat ett nytt paket. Tack till alla som engagerat sig!
Jag fick mitt nya paket i dag. Klart bättre emballerat. Skjutmåttet ser riktigt bra ut. Kombinationsvinkelhake kan jag tyvärr inte rekommendera eftersom cm/mm skalan är på ”fel sida” av vinkelhaken.

Tyvärr har Duab inte skickat allt som jag beställt. Beställde 2st vinkelhakar men som synes har jag bara fått en. Det verkar gå troll i den här beställningen.
 
  • Öppnat paket med en kombinationsvinkelhake och en Mitutoyo skjutmått förpackning på wellpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar kunna vända på linjalen på 4 olika sätt. I alla fall på Starretts modeller. Sen tycker jag att modeller med kombination av tum och metrisk skala är avsevärt sämre, eftersom ingen vettig människa använder tum i Europa. (Utom möjligen jag själv, då jag har en Leigh- jig i imperialutförande)
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
På min Starrett går det inte att vända linjalen så spåret kommer på motsatt sida. Det finns en spärrpinne som hindrar det....... fast modellerna kan ju ha ändrat över tid.
 
H heimlaga skrev:
På min Starrett går det inte att vända linjalen så spåret kommer på motsatt sida. Det finns en spärrpinne som hindrar det....... fast modellerna kan ju ha ändrat över tid.
På den jag har kan man dra ut "låspinnen" och vrida den 180 grader. På så sätt kan man montera linjalen på andra hållet.
 
Ännu en skruvdragare, jobbigt att byta vapen hela tiden. Har länge haft hex-varianten och slagdragaren men endast ett batteri (ett blev stulet). Är förjävla nöjd med DeWalts små rackare...
 
Några av loppisfynden från dagens jaktrunda.

Två steg i riktning mot det kompletta skruvsortimentet; Kullriga med UNC-gänga, rent objektivt de snyggaste skruv jag sett! :love:
Hand som håller en kullrig skruv med UNC-gänga framför två askar fyllda med liknande skruvar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor samling av kullriga skruvar med UNC-gänga upplagda i en hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tyst proffsdammsugare Nilfisk GD 2000 med laserskrivardesign
Två lådor med UNC-gängade skruvar framför en Nilfisk GD 2000 dammsugare på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armerad högtemeratursugslang. Vågar knappt föreställa mig vad meterpriset är ny. Blir riktigt bra till sliputsug tror jag :thinking:
Närgränsad bild av en armerad högtemeratursugslang med märkningen "TRELLEBORG AG 2000001".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Två kartonger med UNC-gängade skruvar och en Nilfisk GD 2000 dammsugare på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VidarH och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.