R RapidSledge skrev:
Glöm inte att skura taket i köket, samt spiralslangen till köksfläkten, göra rent innuti friskluftsventiler, vattenlås osv.
Gammalt hus, finns varken vattenlås eller köksfläkt :crysmile:
 
Spelar ingen roll om du är bäst, städbolaget får väl hålla på till köparen är nöjd, det är värt dessa tusenlappar att låta nån göra det, samt ta ev gnäll efteråt
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Spelar ingen roll om du är bäst, städbolaget får väl hålla på till köparen är nöjd, det är värt dessa tusenlappar att låta nån göra det, samt ta ev gnäll efteråt
Jag tror det finns folk som inte vill låta någon annan ( t ex städfirma) komma för nära, det kan kännas som en inkräktare.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Men ni som vill städa själva, är det verkligen värt det än att anlita en städfirma som ger garantier så ni slipper ens tänka på ev. klagomål för 1-4 000kr som det oftast kostar beroende på storlek. Känns som man är riktigt dumsnål ifall man vill spara någon tusing och lägger sin egen energi på att städa en kåk som man säkert sålt för några hundratusen kronor.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Och ni vet väl att man får RUTavdrag på flyttstädningen.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
N Napster skrev:
Känns som man är riktigt dumsnål ifall man vill spara någon tusing och lägger sin egen energi på att städa en kåk som man säkert sålt för några hundratusen kronor.
4000 kr är alltid 4000 kr.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Problemet är om städbolaget inte utför en korrekt städning, garanti eller ej. En kompis som köpte hus förra året råkade ut för det. Säljaren hade köpt in tjänsten att flyttstäda.

Flyttstädningen såg ut som skit och bolaget hade ingen möjlighet att städa igen förrän om två veckor. Kompisen hade inte möjlighet att vänta två veckor på inflyttning. Det hela slutade med att de tog in ett annat bolag som städade och krävde sedan säljaren på pengarna. Hur säljaren hanterade det hela mot det första bolaget har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
N Napster skrev:
Men ni som vill städa själva, är det verkligen värt det än att anlita en städfirma som ger garantier så ni slipper ens tänka på ev. klagomål för 1-4 000kr som det oftast kostar beroende på storlek. Känns som man är riktigt dumsnål ifall man vill spara någon tusing och lägger sin egen energi på att städa en kåk som man säkert sålt för några hundratusen kronor.
Finns knappast något enklare än att städa ett tomt hus och min erfarenhet är att vill du ha problem så tar du in en städfirma.
 
  • Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
N Napster skrev:
Men ni som vill städa själva, är det verkligen värt det än att anlita en städfirma som ger garantier så ni slipper ens tänka på ev. klagomål för 1-4 000kr som det oftast kostar beroende på storlek. Känns som man är riktigt dumsnål ifall man vill spara någon tusing och lägger sin egen energi på att städa en kåk som man säkert sålt för några hundratusen kronor.
Där jag bor kostar det betydligt mer än 1000 kr med flyttstädning. Snarare 4000-5000 efter RUT. Jag väljer att lägga de pengarna på flyttgubbar. Städa kan jag själv och har alltid gjort när jag flyttat tidigare.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Självfallet måste man kunna städa själv på ett bra sätt utan att riskera rättsliga åtgärder. Den här manin att man måste leja bort städningen för att slippa eventuellt bråk med en köpare är osund.

Riktigt hur man ska bil av med problemet (om det ens är ett problem, konflikter om flyttstädning är förmodligen väldigt ovanliga) vet jag inte, men frågan om att man skulle behöva ta in en städfirma om man själv inte har något emot att städa känns som sagt absurd.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
4000 kr är alltid 4000 kr.
Ja och 10 timmar möjlig arbetstid är 10 timmar möjlig arbetstid .. ?
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Och ni vet väl att man får RUTavdrag på flyttstädningen.
Ja, som jag skrev..ändå är det de som städar själva.
 
Hemmakatten
En flyttstädning skulle tagit oss minst 3 dagar, fönster minst 1 dag. En städfirma kommer med fler städare och det tar en dag. Att leja bort städningen är för mig ren självbevarelsedrift. Men alla gör precis som de vill, förstås.
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
I släkten såldes det ett hus i höstas och städfirman hade 6 personer där i ca 7 timmar för att få kring 140 kvm rent. Det är mycket som ingår i en flyttstädning och det tar tid.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
lunarayo lunarayo skrev:
Gammalt hus, finns varken vattenlås eller köksfläkt :crysmile:
Inga vattenlås!!!?? Måste ju lukta apa konstant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.