L Lars48 skrev:
Tar bort faktura gör de definitivt inte utan pausar tills de får grön tecken från företaget.
''
Börja med att meddela butiken att du vill returnera varan och följ deras instruktioner. Kom ihåg att skicka paketet så att det går att spåra och att spara spårningsnumret. Logga sedan in här eller i vår app och klicka på ”Rapportera retur” på den faktura det gäller följt av ”Jag har returnerat mina varor”. Då pausas fakturan och du behöver inte oroa dig för att den ska förfalla medan du väntar på att butiken ska hantera returen.

När butiken har fått tillbaka paketet justerar de fakturan varpå du får en bekräftelse av oss via mejl. Om du valde att behålla delar av ordern kommer du att få en uppdaterad faktura så att du kan betala för varorna du har hemma.

Du kan enkelt följa fakturan genom att logga in
här eller i appen efter att du har rapporterat returen.''
Den här biten att ''du behöver inte oroa dig för att den ska förfalla medan du väntar på att butiken ska hantera returen.'' stämmer inte heller, om företaget tar inte tllbaka fakturan då kommer det påminnelse efter föfallodagen. De missar aldri att skicka påminnelsen, därför öppnade jag ett konto och kopplade till banken via autogiro. Allt för att slippa påminnelse avgifter.
du (förhoppningsvis) får tillbaka dina pengar dock Klarna behåller ett bra tag. NEJ TACK klarna jag tycker det är en helt onödig "tjänst" som, förutom klarna, ingen som tjänar på. Definitivt inte säljare, den är en väldigt dyr tjänst till säljarna (som de tar ut på köparna genom höjda priser)
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Hej
Jag brukar använda Klarna tjänsten rätt mycket. Jag fick idag en kreditupplysing och frågeställaren var Klarna. Ringde de och frågade om det. Fick veta att jag har köp en blandare för 3075 kr och eftersom jag inte har gjort ett sånt stort köp förut då har de tagit kreditupplysning !
Hon påstod att det står klar och tydlig i allmänna villkor när man väljer att betala med Klarna. Kollade upp det och så var fallet.
Nu har jag begärt att avsluta tjänsten hos Klarna. Det måste finnas bättre sätt att betala på internet.Man vill ju inte ha en massa kreditupplysingar på sig för att handla online. Det är bedrövligt!
Jag ska ringa till kreditupplysingsföretaget och fråga om det fanns faktiskt legitimt behov att lämna ut uppgifter om mig till klarna.
dessutom Klarna registrerar sig för autogiro utan ditt medgivande! mycket tveksamt, får de göra så?
 
A agsom skrev:
dessutom Klarna registrerar sig för autogiro utan ditt medgivande! mycket tveksamt, får de göra så?
Det är nödvändig med ett medgivande eller fullmakt för autogiro.
Men det förvånar mig inte alls om Klarna registrerar ett sutogiro åt dig utan att du får ta reda på det.
Det gör de sökert helt lagligt. Det står kanske en i liten paragraf i köpvillkoren eller nåt sånt.
Som jag skrev tidigare de sätter sig på ett lagligt sätt på sina kunder.
 
A
Nu blir jag alltmer övertygad om att problemen med Klarna beskriva i den här tråden kan härledes till svårigheter att ta till sig information, handhavandefel och en stor dos konsporationsteorier. Vaccinerna var spiken i kistan och nu står ni bara och sparkar på liket.
 
  • Gilla
garvin och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det gör de sökert helt lagligt. Det står kanske en i liten paragraf i köpvillkoren eller nåt sånt.
Jag har ingen aning om vad Klarna gör i samband med autogiro men skulle banken gå med på att betala något till Klarna via autogiro, eller på annat sätt, utan att du beordrat banken om detta gör naturligtvis banken ett allvarligt fel och jag har svårt att tro att det skulle hända.
 
De upplysningar som man får hem från UC från tex Klarna på vissa köp, de är väl en "lättare" variant och syns inte vi den kreditupplysning?

Förövrigt har jag aldrig haft problem med Klarna.
En av de bättre faktureringstjänsterna för onlinehandel.
 
Emma242 skrev:
Nu blir jag alltmer övertygad om att problemen med Klarna beskriva i den här tråden kan härledes till svårigheter att ta till sig information, handhavandefel och en stor dos konsporationsteorier. Vaccinerna var spiken i kistan och nu står ni bara och sparkar på liket.
Problemet med Klarna är att företaget gör allt de kan för att föra sina kunder bakom ljuset. Dölja information så mycket det går och informera så lite så möjligt, helst på ett diffust sätt så att om kunden råkar läsa informationen (vilket chansen är ändå liten) då skulle hen ändå inte fatta vad det innebär.
Lägsta beloppet att betala informeras kunden om däremot 20% ränta som tillkommer på resten av beloppet döljer de respektlöst och icke legitimt från kunden.
Avslutningsvis berättar jag min senaste färska erfarenhet av Klarna. Efter att jag har bestämnt mig att inte ha med företaget att göra, köpte jag en hudolja igår. Eftersom jag hade bestämnt mig att inte involvera Klarna alls i köpet då tar jag ut min kreditkort från Volvo och betalar med Volvokortet och ser glad ut.
Efter ett par timmar kommer det ett mejl (gissa !) från just Klarna. Betalningsbekräftelse för ditt köp hos ..... ..... ..... !
Ringer till Klarna och undrar over saken. Får besked att: tja, det är vi som hanterar kort köpen hos företaget.
Du som har god information om Klarna och kanske jobbar hos de. Kan du ge mig ett gott råd om hur jag ska göra för att slippa de ?
 
A
E etompau skrev:
Klarna har fått den del kritik för sitt system när det gäller direktbetalningar.
[länk]
Det där inslaget är dock rätt förvirrat ibland. T.ex Jonas som inser att det inte går att betala direkt med Klarna om man inte kopplar Klarna till ens bankkonto, det är ju rätt självklart. Han verkar inte begripa riktigt hur det fungerar eller vad han vill göra egentligen.

Kopplingen till autogiro var på tapeten redan flera år innan det här reportaget, så här skrevs det i Expressen/Dina Pengar då:
"När du betalar en faktura via Klarna online och klickar på knappen Betala får du information om att ett medgivande för autogiro kommer att upprättas mellan ditt bankkonto och Klarna. För att använda tjänsten krävs det att du legitimerar dig med Bankid och bekräftar upprättandet av ett autogiro vid flera tillfällen. Klarna lovar också att de inte drar pengar automatiskt, men det är inte tillräckligt menar Anders."

https://www.expressen.se/dinapengar/kundernas-ilska-mot-klarna-efter-missen/

Alltså redan då var det faktiskt tydligt att man gav medgivande till detta. Om man inte litar på autogiro ska man naturligtvis inte använda just den tjänsten.

Jag förstår att det uppenbarligen är otydligt för en del, men med tanke på hur länge detta har funnits och hur mycket Klarna och andra dylika aktörer har jobbat med att göra det tydligare så tror jag att det helt enkelt inte går att göra det tydligt nog för alla kunder. Det kommer alltid att finnas några som inte läser klart meningarna innan de klickar sig vidare. Om det är Klarnas fel, ett samhällsproblem eller ett problem hos kunden vet jag inte,


L Lars48 skrev:
Problemet med Klarna är att företaget gör allt de kan för att föra sina kunder bakom ljuset. Dölja information så mycket det går och informera så lite så möjligt, helst på ett diffust sätt så att om kunden råkar läsa informationen (vilket chansen är ändå liten) då skulle hen ändå inte fatta vad det innebär.
Lägsta beloppet att betala informeras kunden om däremot 20% ränta som tillkommer på resten av beloppet döljer de respektlöst och icke legitimt från kunden.
Avslutningsvis berättar jag min senaste färska erfarenhet av Klarna. Efter att jag har bestämnt mig att inte ha med företaget att göra, köpte jag en hudolja igår. Eftersom jag hade bestämnt mig att inte involvera Klarna alls i köpet då tar jag ut min kreditkort från Volvo och betalar med Volvokortet och ser glad ut.
Efter ett par timmar kommer det ett mejl (gissa !) från just Klarna. Betalningsbekräftelse för ditt köp hos ..... ..... ..... !
Ringer till Klarna och undrar over saken. Får besked att: tja, det är vi som hanterar kort köpen hos företaget.
Du som har god information om Klarna och kanske jobbar hos de. Kan du ge mig ett gott råd om hur jag ska göra för att slippa de ?
Först och främst så visar det bara hur konspiratoriskt lagd du är när du börjar undra om jag jobbar hos Klarna. Men jag kan betrygga dig med att jag inte gör det. Jag är doktorand systematik och evolutionsbiologi, och är statligt anställd hos Stockholms universitet. Så har vi det avklarat.

Det som du upplever som diffust håller jag inte med om. Jag tror inte att vi två kan komma fram till någon objektiv slutsats, annat än att vi upplever det annorlunda.

Före att undvika att ha med olika företag som hanterar betallösningar på Internet så är det säkraste sättet att ringa butiken och fråga om betalningsalternativ. I princip alla e-handlarna har idag externa lösningar, framförallt av säkerhetsskäl. Det finns knappast något annat sätt att gå runt detta om man insisterar på att handla online än att ta kontakt med säljaren i fråga och be om alternativ.
 
  • Gilla
Stoffy och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Problemet med Klarna är att företaget gör allt de kan för att föra sina kunder bakom ljuset. Dölja information så mycket det går och informera så lite så möjligt, helst på ett diffust sätt så att om kunden råkar läsa informationen (vilket chansen är ändå liten) då skulle hen ändå inte fatta vad det innebär.
Lägsta beloppet att betala informeras kunden om däremot 20% ränta som tillkommer på resten av beloppet döljer de respektlöst och icke legitimt från kunden.
Avslutningsvis berättar jag min senaste färska erfarenhet av Klarna. Efter att jag har bestämnt mig att inte ha med företaget att göra, köpte jag en hudolja igår. Eftersom jag hade bestämnt mig att inte involvera Klarna alls i köpet då tar jag ut min kreditkort från Volvo och betalar med Volvokortet och ser glad ut.
Efter ett par timmar kommer det ett mejl (gissa !) från just Klarna. Betalningsbekräftelse för ditt köp hos ..... ..... ..... !
Ringer till Klarna och undrar over saken. Får besked att: tja, det är vi som hanterar kort köpen hos företaget.
Du som har god information om Klarna och kanske jobbar hos de. Kan du ge mig ett gott råd om hur jag ska göra för att slippa de ?
Undvika företag som använder sig av Klarna. Svårare än så är det inte.
 
  • Gilla
agsom
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Det där inslaget är dock rätt förvirrat ibland. T.ex Jonas som inser att det inte går att betala direkt med Klarna om man inte kopplar Klarna till ens bankkonto, det är ju rätt självklart. Han verkar inte begripa riktigt hur det fungerar eller vad han vill göra egentligen.

Kopplingen till autogiro var på tapeten redan flera år innan det här reportaget, så här skrevs det i Expressen/Dina Pengar då:
"När du betalar en faktura via Klarna online och klickar på knappen Betala får du information om att ett medgivande för autogiro kommer att upprättas mellan ditt bankkonto och Klarna. För att använda tjänsten krävs det att du legitimerar dig med Bankid och bekräftar upprättandet av ett autogiro vid flera tillfällen. Klarna lovar också att de inte drar pengar automatiskt, men det är inte tillräckligt menar Anders."

[länk]

Alltså redan då var det faktiskt tydligt att man gav medgivande till detta. Om man inte litar på autogiro ska man naturligtvis inte använda just den tjänsten.

Jag förstår att det uppenbarligen är otydligt för en del, men med tanke på hur länge detta har funnits och hur mycket Klarna och andra dylika aktörer har jobbat med att göra det tydligare så tror jag att det helt enkelt inte går att göra det tydligt nog för alla kunder. Det kommer alltid att finnas några som inte läser klart meningarna innan de klickar sig vidare. Om det är Klarnas fel, ett samhällsproblem eller ett problem hos kunden vet jag inte,




Först och främst så visar det bara hur konspiratoriskt lagd du är när du börjar undra om jag jobbar hos Klarna. Men jag kan betrygga dig med att jag inte gör det. Jag är doktorand systematik och evolutionsbiologi, och är statligt anställd hos Stockholms universitet. Så har vi det avklarat.

Det som du upplever som diffust håller jag inte med om. Jag tror inte att vi två kan komma fram till någon objektiv slutsats, annat än att vi upplever det annorlunda.

Före att undvika att ha med olika företag som hanterar betallösningar på Internet så är det säkraste sättet att ringa butiken och fråga om betalningsalternativ. I princip alla e-handlarna har idag externa lösningar, framförallt av säkerhetsskäl. Det finns knappast något annat sätt att gå runt detta om man insisterar på att handla online än att ta kontakt med säljaren i fråga och be om alternativ.
jag är isf inkompetent vad vet jag, men jag brukar betala med kort vid onlineköp och när Klarna är på något vis inblandad det blev ändå autogiromedgivande. Visserligen jag är på min vakt och anullerar.
Jag vet inte huruvida det fungerar fortfarande på detta viset har valt nu såna leverantörer som inte använder sig av Klarna
 
A agsom skrev:
jag är isf inkompetent vad vet jag, men jag brukar betala med kort vid onlineköp och när Klarna är på något vis inblandad det blev ändå autogiromedgivande.
Jag har handlat från ställen som Dekra, Apotek Hjärtat, Arken Zoo, Wish med flera. Alltid betalt med kort och Klarna har i någon mening varit inblandade. Dock har jag aldrig stött på någon "önskan" om autogiro eller överhuvudtaget blandat in någon bank eller något bankkonto.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A agsom skrev:
jag är isf inkompetent vad vet jag, men jag brukar betala med kort vid onlineköp och när Klarna är på något vis inblandad det blev ändå autogiromedgivande. Visserligen jag är på min vakt och anullerar.
Jag vet inte huruvida det fungerar fortfarande på detta viset har valt nu såna leverantörer som inte använder sig av Klarna
Jag fattar inte vad ni får allt ifrån! Vill du betala med ditt kort så står det ju klart och tydligt!!
Hur ni kan missa det är ju helt otroligt och man kan ju knappast klandra Klarna för eran bristande scroll kunskaper i datorn eller mobilen!!
 
  • Skärmbild av betalningsalternativ online med val för "Betala inom 14 dagar" och Klarnas köparskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stoffy och 2 till
  • Laddar…
Som jag tidigare skrev, så gjorde jag en direktbetalning av en beställning hos Conrad, ändå lyckades Klarna nästla sig in i beställningsprocessen och skickade direkt efter att jag hade betalt ett surt mejl där man skulle utvärdera min kreditvärdighet och om jag hade betalningsanmärkningar innan beställningen kunde slutföras.
Detta alltså när jag redan har betalt för grejorna.
 
  • Gilla
Friggebygg och 2 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
man kan ju knappast klandra Klarna för eran bristande scroll kunskaper i datorn eller mobilen!!
Va f-n!!! Går det att scrolla??? Detta borde Klarna informera om betydligt tydligare!!! Jag ringer Sverker!!! :mad::crysmile::oops:
 
  • Gilla
garvin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.