ceson ceson skrev:
Riktigt imponerad av bygget men tycker det går för långsamt;) Är så nyfiken att se det färdigt med maskiner och första projektet på gång.
För långsamt?? Nu blir jag nästan stött! ;)
Jag gör allt ensam och har ett heltidsjobb och 2 barn på halvtid. Tycker jag är rätt snabb.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 6 till
  • Laddar…
I helgen i perioderna när jag fick vänta på att spacklet skulle torka så flyttade jag elcentralen från den gamla boden hit till den nya. Den gamla boden fick temporärt matas med en trefassäkring. När allt är färdigt så kommer jag enbart ha enfas dit ner (men 5G6 N1XV kabeln får ligga kvar som matning dit ner).

När centralen vart flyttad så kunde jag också koppla in en av grupperna och äntligen få ett eluttag där inne. Kunde ta bort min temporära 25 meters förlängningssladd som gick ut genom ett rör där fasadbelysning ska monteras så småningom.
Nyinstallerad elcentral med öppen kabeldragning på en trävägg i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Och med centralen flyttad och taket färdigt så var det äntligen dags att montera upp belysning!

Skall bli 9 st 4400 lumen led armaturer när det är klart. Fått upp 6 hittills och jäklar vad bra belysning det blir. Kommer kunna operera någon på hyvelbänken!
Belysningen tänds med en kronbrytare vid dörren och ena knappen tänder mittraden och andra knappen tänder övriga 2 rader.

Laser är fantastiskt hjälpmedel för att få upp raka linjer i taket!
Renoverat tak med klämmor och laserskena för installation av LED-armaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-armatur monterad i tak med starkt ljus i ett underrenoveringsrum med isoleringsexponering och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sex LED-armaturer monterade i taket i en under-renovering interiör med isoleringsmaterial och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med sex tända LED-armaturer i en under konstruktion verkstad med isolerade väggar och presenningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyfsad klamring för att vara första gången?
LED-belysningsarmaturer monterade i raka linjer på ett nyligen färdigställt tak i ett renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat rum med nyinstallerade LED-armaturer tända i taket och isoleringsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterad LED-armatur i taket med sladdar och fäste, två armaturer synliga, indikerar stark belysning vid färdigställande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Sex LED-armaturer upplyser ett under-renovering rum med isolerade väggar och stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skooda och 13 till
  • Laddar…
Och där var all belysning uppe. Inte så spännande men var tvungen att knäppa några fler bilder!
Nyinstallerade lysrör i taket i ett rum under renovering med isolering och träpanelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad belysning i renoveringsrum med oskyddade isoleringsväggar och diverse byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerad belysningsledning längs ett vitt tak med synlig ledningsdragning och elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad belysning längs med takkanten i ett rum under renovering med skyddsplast på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationskabel draget längs en isolerad vägg och takkant i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
villeg och 6 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har inte tänkt på någon brandklassning över huvud taget. Det var dessutom inget som påpekades när jag lämnade in attefallsanmälan (det var dock väldigt petigt på andra saker så jag tror nog de hade påpekat det om det vore så).

Insidan kommer ha panelen du ser på bilderna ovan som ytskikt. Utsidan av regelstommen är dock helt täckt med utegips och det bör väl ha samma funktion ur brandklassningshänseende som om det sittter på insidan?
Tanken med gips på insidan är att det ska hämma att elden sprids för fort ut i regelkonstruktionen. Men enbart utegips så kommer kåken brinna ner på nolltid. Med andra ord så har yttergipset ingen direkt funktion ur brandskydd då reglarna kommer brunnit ner o bygget rasar. Men nu får du fortsätta bomba med bilder :)
 
S shomakie skrev:
Tanken med gips på insidan är att det ska hämma att elden sprids för fort ut i regelkonstruktionen. Men enbart utegips så kommer kåken brinna ner på nolltid. Med andra ord så har yttergipset ingen direkt funktion ur brandskydd då reglarna kommer brunnit ner o bygget rasar. Men nu får du fortsätta bomba med bilder :)
Jo, visst är det så, men det handlade ju om brandspridning mellan byggnader Där skyddar väl gips på utsidan det stora huset lika bra som på insidan?

För övrigt undrar jag om inte 26mm tjock spontad massiv furu skyddar lika bra som gips?
 
Nja,
V vectrex skrev:
För övrigt undrar jag om inte 26mm tjock spontad massiv furu skyddar lika bra som gips?
V vectrex skrev:
För övrigt undrar jag om inte 26mm tjock spontad massiv furu skyddar lika bra som gips?
Nja, gipset brinner väl inte medans massiv-furut brinner finfint om man väl får fyr.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Nja,



Nja, gipset brinner väl inte medans massiv-furut brinner finfint om man väl får fyr.
Brandklassning handlar väl om att begränsa hur lång tid det tar för elden att sprida sig?
Ska inte säga att jag vet men gips brinner (troligen) inte men det hindrar bara branden ett tag från att sprida sig ut i regelverket. Furu brinner visserligen men med en given hastighet, det tar åtminstone en liten stund innan elden ätit sig igenom 26mm.
Man kan brandklassa med enbart trä iaf. 26mm är kanske inte så mycket att komma med, men jag vet inte.
 
Rickard.
Du behöver mest troligt uppnå ei30 och det gör man med 18mm spånskiva invändigt och utvändig på 45mm regel så du kan sova lungt för klassning, Sen så kanske du inte bör svetsa där inne för det.

Otroligt lyxigt med generösa takhöjden är inge kul alls att hantera skivmaterial med 240 i takhöjd,
 
Belysningen, är det julas anslut för 249:-?
Hur upplever du kvalitén på dem när du satte upp dem?
För ca 10 år sedan köpte jag en totalt värdelös armatur som kostade alldeles för många svordomar och blodvite innan den satt nästan där den skulle.
Då lovade jag mig själv att aldrig någonsin befatta mig med anslut igen.
Minnena har sedan dess bleknat något, och återigen lockas jag av prissättningen...
 
Lostmoose Lostmoose skrev:
Belysningen, är det julas anslut för 249:-?
Hur upplever du kvalitén på dem när du satte upp dem?
För ca 10 år sedan köpte jag en totalt värdelös armatur som kostade alldeles för många svordomar och blodvite innan den satt nästan där den skulle.
Då lovade jag mig själv att aldrig någonsin befatta mig med anslut igen.
Minnena har sedan dess bleknat något, och återigen lockas jag av prissättningen...
Japp, det är Anslut ledarmaturer från jula. Har heller ingen bra erfarenhet av anslut. Men dessa är verkligen bra. Genomtänkta och lättmonterade med en bra anslutningsplint i varje ända. De lyser verkligen helt fantastiskt bra. Jag har nya lysrör i ett par relativt moderna armaturer i den gamla snickarboden, dessa skall ge 3200 lumen per lysrör, totalt 6400 per armatur. Anslut ledarmaturen ska ge 4400 lumen per armatur men ledarmaturen är betydligt ljusstarkare än 2 3200 lumen lysrör. Det är verkligen otroligt stark belysning.

Bara hoppas de också håller länge.
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Jag har lagt totalt 5 timmar på att montera samtliga armaturer och då var det klamringen av kabeln som tog minst 70% av tiden (har aldrig klamrat kabel ”på riktigt” förut).
 
Gjort klart byggfolien med tejpning mot alla fönster, dörr, golv samt genomföringar!
Fönster med tejpade kanter för att säkra byggfolie vid isoleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggfolie väl tejpade runt ett fönster, tätning vid genomföringar på en isolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fönster tejpats noggrant runt kanterna i ett byggprojekt med byggfolie och specialtejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg isolerad med mineralull täckt av byggfolie, tejpning runt fönster, dörr och genomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering i vägg med byggfolie tejpade vid kanter mot golv, med synlig Draken-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Genomföring av kablar täckt med byggfolie och tejp mot isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
Fick upp en hel del panel igår eftermiddag/kväll!

Nyuppsatt träpanel på vägg i arbetsrum med isolering, fönster och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppsatt träpanel på väggarna i ett rum under renovering med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vägg med träpanel, isolering synlig, fönster täckta med plast och verktyg samt virke i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skärkarln och 5 till
  • Laddar…
Kan detta verkligen vara normalt? Något fel på låskistan? Verkar hursomhelst vara en rejäl köldbrygga just där.
Kondens på låskista med låscylinder och handtag, möjlig kylbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enbart på låsdelen det blir kondens på detta sätt. Jag har visserligen ingen ventilation än men dock avfuktare och loggar RH och temperatur kontinuerligt. Senaste veckorna har temperaturen legat kring 19-20 och RH kring 40%. Utomhustemperaturen har senaste dygnet legat på ett par minusgrader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.