L Lilla Husägaren skrev:
Nu har jag ringt och pratat med Polarpumpen, leverantören.

Han säger att det inte spelat någon roll om jag satt in större pump. Det är inte det som skulle vara problemet isåfall. Denna är redan överdimensionerad till mina kvm.. Med eller utan bra isolering dessutom!

Utan det handlar mycket om hur mycket, och hur snabbt luften kommer tillbaka till pumpen. Om den luras att tro att det är varmare än det egentligen är och då stänger ner lite... Typ. Förstod inte 110.
Så det ska jag möta genom att imorgon lägga en termometer ovanpå innerdelen.
Den använder säkert insugningsluften som referens för temp.regleringen. Sitter innerdelen på så sätt att den inte kan suga in kall luft så kanske regleringen blir felaktig.

Själv skulle jag vara intresserad av utblåstempen. Hade du inte mätt upp den till runt 50 grader? Det borde i så fall räcka långt.
 
A
L Lilla Husägaren skrev:
Nu har jag ringt och pratat med Polarpumpen, leverantören.

Han säger att det inte spelat någon roll om jag satt in större pump. Det är inte det som skulle vara problemet isåfall. Denna är redan överdimensionerad till mina kvm.. Med eller utan bra isolering dessutom!

Utan det handlar mycket om hur mycket, och hur snabbt luften kommer tillbaka till pumpen. Om den luras att tro att det är varmare än det egentligen är och då stänger ner lite... Typ. Förstod inte 110.
Så det ska jag möta genom att imorgon lägga en termometer ovanpå innerdelen.
Det är bra samla så mycket fakta som möjligt.
Detta är inte problemet i ditt fall då den sitter så öppet men PP är lite speciella när det gäller eftermarknaden.
Vad du kan göra om det bråkar för mycket så är att ta dit någon annan för att kolla över förutsättningarna.
Du kan tom reklamera direkt till FG Nordic så skickar dom en annan.
 
  • Gilla
Lilla Husägaren
  • Laddar…
Det finns nog minst två faktorer med ditt hus.
Ett är att det tar ett par dagar innan väggar mm värms upp (om du har isolering). När mitt andra hus hålls nere på 7-8 grader och jag värmer upp det drar det lätt den dubbla mängden energi mot nornalt i 1-2 dagar.
En annan är såklart hur isolerat det är. Mitt hus, sekelskifte och halvdant isolerat, drar lätt 5-6 kw när det är 0 gradigt och jag skall hålla det på 22 grader. Och då värmer jag bara upp bottenvåning på kanske 85m2. Så ger pumpen det du skall så är det bästa du kan göra att få det ordentligt isolerat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har 6st inlägg samtliga av troll karaktär du är nu rapporterad till admin.
Jag rekommenderar att nge ter någon som helst notis om dina följande inlägg.
Håller med PTZic om att det snarare är du som är trollet. Autoläget är inte alls bra, risken att den börjar kyla är, särskilt under vår och höst, alldeles för stor. Personligen stänger jag av värmepumpen nån gång i början av maj, sedan går den på COOL några få dagar när det är som varmast, och så slås den på igen på HEAT när det börjar bli kallt i september-oktober. Elementen i sovrummen slås på bara någon enstaka natt när det är som kallast om man har behov av att sova med stängd dörr. I övriga rum används inte tillskottsvärmen alls. Råkar man ha en kamin är risken väldigt stor att pumpen börjar kyla om man eldar. Detta framgår väl hos de flesta leverantörer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Håller med PTZic om att det snarare är du som är trollet. Autoläget är inte alls bra, risken att den börjar kyla är, särskilt under vår och höst, alldeles för stor. Personligen stänger jag av värmepumpen nån gång i början av maj, sedan går den på COOL några få dagar när det är som varmast, och så slås den på igen på HEAT när det börjar bli kallt i september-oktober. Elementen i sovrummen slås på bara någon enstaka natt när det är som kallast om man har behov av att sova med stängd dörr. I övriga rum används inte tillskottsvärmen alls. Råkar man ha en kamin är risken väldigt stor att pumpen börjar kyla om man eldar. Detta framgår väl hos de flesta leverantörer.
Jag matar inte trollet
Men om du läst mitt ursprungliga inlägg och de följande så har dessa inget med eldning eller snålhet att göra utan komfort.
Autoläget fungerar alldeles utmärkt även för de snåla under eldningssäsongen men inte alla.
jag har använt detta i tio år jag upplever en bättre reglering utan att pumpen går i kylläge.
Att friskriva sig som säljare är en sak, att veta istället för att tro är en annan sak.
Om man nu inte väljer att tro mig så finns det andra trådar, andra forum där motsvarande är vittnat.
En luft/luftvärmepump är och förblir en kompromiss men det mesta blir bra om man lägger lite tid på att justera sin utrustning. Man kan inte bara säga att jag kör inte på kyla för jag har hört någonstans att det är jättedyrt. Kolla själva och bli förvånade. Titta på de förbrukningssiffror som finns på nätet från sommaren som gick många har lagt upp tre år tillbaks i tiden, bli förvånad igen.
 
Jag har värmt huset, byggt 1965 (100 kvm + 100 kvm) med luftvärmepump sedan 2008. En pump på bostadsplanet och en pump i källaren. Vad är det för pumpar då? Mitsubishi Q Heat SE665 på bostadsplanet installerad 2014, hade tidigare en Sanyo som tyvärr gav upp. I källaren en Panasonic NE9 som nu är inne på sitt 11:e år. Under dessa år så har jag lärt mig följande. För att en luftvärmepump ska värma en större yta så effektivt som möjligt så gäller detta: fläkten på högsta hastighet och vingarna riktade rakt ut. I natt hade vi -15 grader och pumpen på bostadsplanet inställd på 23 grader, inga problem med att värma huset.
 
Som tidigare sagts, vingen rakt ut och högsta fläkt, men ”en 9’a” är lite att komma med när isoleringen är dålig samt lite fler minusgrader, bäst att alltid ta några steg upp.

Vi hade en Fujitsi Nocria, som är på 9kw nånstans, men denna hade lite konstigt med vingen som vinkade rakt ned i värmedrift, vilket funkade dåligt för oss, värmen fastnade, och pumpen gick ned, bäst med vingen rakt ut, då drar värmen iväg och den svalare luften kommer tillbaka under..

Jag skulle prata med installatören, om det går att byta den mot en större...
 
Hejsan,
Mät utblås temperatur ska iallafall ligga nånstans mellan 44-50grader vid inställd på 30 grader, ställ högsta fläkt läge och ställ upp fläktvingar så den blåser rakt ut.
Vid varje tröskel får du räkna med 2 mindre grader , du skriver om öppenplanlösning, använd fantasi att från 3-4meter från LL vp så har du 2 mindre grader än i vistelse nära VP.
Sen skriver du att du har ovanvåning (har du värme på däruppe?) Om inte så får du räkna med att kallras kommer ner från trappan och det gör så att värmen inte kan nå ut dit du vill ha den.
Räkna mellan tumme och pekfinger att de går åt 25-50w per kvm (beroende på isoleringsfaktor och planlösning)
Sen vid -7 grader ute så tappar VP mycket effekt och ytterliggare vid -15 grader och vid de fallen är det ekonomiskt och ibland behövligt att ha igång nedställda element framförallt under fönster för att förhindra kallras så VP inte behöver jobba ihjäl sig.

Alltid bättre med två mindre VP än en större dels så når värmen ut bättre (luftcirkulation) sen så behöver de gå betydligt mindre.

Till fördel har du den på "heat" så den inte börjar kyla ifall givare som sitter på innerdelen når inställd temperatur.

Har 130kvm med övervåning, har 3st VP själv. Når enkelt upp till 23grader inomhus men fick för mycket diff när jag bara hade 2.

Du behöver helt klart element stöttning.

Må gott,
-d
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
LoweW
L Lilla Husägaren skrev:
Nu har jag ringt och pratat med Polarpumpen, leverantören.

Han säger att det inte spelat någon roll om jag satt in större pump. Det är inte det som skulle vara problemet isåfall. Denna är redan överdimensionerad till mina kvm.. Med eller utan bra isolering dessutom!

Utan det handlar mycket om hur mycket, och hur snabbt luften kommer tillbaka till pumpen. Om den luras att tro att det är varmare än det egentligen är och då stänger ner lite... Typ. Förstod inte 110.
Så det ska jag möta genom att imorgon lägga en termometer ovanpå innerdelen.

Hur är det nu då? Läste i tidigare kommentar att huset hade varit nerkylt efter renovering. Det var inte det som spökade?
 
Abuquir Abuquir skrev:
En liten fråga, hur känns dina golv, drar det kallt där?
Har själv renoverat ett hus där golvspånet hade läckt ut mer eller mindre, så det bara drog rätt in. En värmekamera är nog bra att låna,hyra eller köpa.
Fick aldrig något svar ifall det drar på golven....
Känns det som att det drar kallt i huset, så är det nog det du skall börja med.
 
Abuquir Abuquir skrev:
Fick aldrig något svar ifall det drar på golven....
Känns det som att det drar kallt i huset, så är det nog det du skall börja med.
Drar gör det på vissa ställen.
Absolut borde man åtgärda det. Men som sagt ett gammalt korsvirkeshus och inte i tankarna på att blåsa halva huset för att göra det optimalt.
Idag är här bättre temperatur. Så jag håller tummarna om att det har handlat om att det skulle värmas upp här först. Och att det beror på hur luften cirkulerar här inne om det inte är optimalt.
 
LoweW LoweW skrev:
Hur är det nu då? Läste i tidigare kommentar att huset hade varit nerkylt efter renovering. Det var inte det som spökade?
Det funkar bättre nu. Ja jag hoppas det varit anledningen. Jag kommer se framåt hur det går här.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den använder säkert insugningsluften som referens för temp.regleringen. Sitter innerdelen på så sätt att den inte kan suga in kall luft så kanske regleringen blir felaktig.

Själv skulle jag vara intresserad av utblåstempen. Hade du inte mätt upp den till runt 50 grader? Det borde i så fall räcka långt.

Jo det lät jättebra sa han på Polarpumpen.och att nästa steg är att mäta insugningsluften. Tror jag det hette?
 
Dick Karlsson Dick Karlsson skrev:
Hejsan,
Mät utblås temperatur ska iallafall ligga nånstans mellan 44-50grader vid inställd på 30 grader, ställ högsta fläkt läge och ställ upp fläktvingar så den blåser rakt ut.
Vid varje tröskel får du räkna med 2 mindre grader , du skriver om öppenplanlösning, använd fantasi att från 3-4meter från LL vp så har du 2 mindre grader än i vistelse nära VP.
Sen skriver du att du har ovanvåning (har du värme på däruppe?) Om inte så får du räkna med att kallras kommer ner från trappan och det gör så att värmen inte kan nå ut dit du vill ha den.
Räkna mellan tumme och pekfinger att de går åt 25-50w per kvm (beroende på isoleringsfaktor och planlösning)
Sen vid -7 grader ute så tappar VP mycket effekt och ytterliggare vid -15 grader och vid de fallen är det ekonomiskt och ibland behövligt att ha igång nedställda element framförallt under fönster för att förhindra kallras så VP inte behöver jobba ihjäl sig.

Alltid bättre med två mindre VP än en större dels så når värmen ut bättre (luftcirkulation) sen så behöver de gå betydligt mindre.

Till fördel har du den på "heat" så den inte börjar kyla ifall givare som sitter på innerdelen når inställd temperatur.

Har 130kvm med övervåning, har 3st VP själv. Når enkelt upp till 23grader inomhus men fick för mycket diff när jag bara hade 2.

Du behöver helt klart element stöttning.

Må gott,
-d
Jag har värme igång på ovanvåningen. Men ett visst kallras blir det när det är väldigt kallt ute.
I dagsläget verkar det gå bättre här. Jag ska se när det drar ner i ute temp hur det går.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Som tidigare sagts, vingen rakt ut och högsta fläkt, men ”en 9’a” är lite att komma med när isoleringen är dålig samt lite fler minusgrader, bäst att alltid ta några steg upp.

Vi hade en Fujitsi Nocria, som är på 9kw nånstans, men denna hade lite konstigt med vingen som vinkade rakt ned i värmedrift, vilket funkade dåligt för oss, värmen fastnade, och pumpen gick ned, bäst med vingen rakt ut, då drar värmen iväg och den svalare luften kommer tillbaka under..

Jag skulle prata med installatören, om det går att byta den mot en större...

Polarpumpen, leverantören säger att det skulle inte gjort någon som helst skull ad med större pump här. Att den är överdimensionerad redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.