tompas11 tompas11 skrev:
Jag har värmt huset, byggt 1965 (100 kvm + 100 kvm) med luftvärmepump sedan 2008. En pump på bostadsplanet och en pump i källaren. Vad är det för pumpar då? Mitsubishi Q Heat SE665 på bostadsplanet installerad 2014, hade tidigare en Sanyo som tyvärr gav upp. I källaren en Panasonic NE9 som nu är inne på sitt 11:e år. Under dessa år så har jag lärt mig följande. För att en luftvärmepump ska värma en större yta så effektivt som möjligt så gäller detta: fläkten på högsta hastighet och vingarna riktade rakt ut. I natt hade vi -15 grader och pumpen på bostadsplanet inställd på 23 grader, inga problem med att värma huset.
Tack för tipset! Jag har med inser att det krävs åtminstone 3 utav 4 på fläkten för att skicka runt värmen här
 
L Lilla Husägaren skrev:
Drar gör det på vissa ställen.
Absolut borde man åtgärda det. Men som sagt ett gammalt korsvirkeshus och inte i tankarna på att blåsa halva huset för att göra det optimalt.
Idag är här bättre temperatur. Så jag håller tummarna om att det har handlat om att det skulle värmas upp här först. Och att det beror på hur luften cirkulerar här inne om det inte är optimalt.
Är det på golven kan jag föreslå att lägga mattor eller bara att tejpa där det blåser in. Allt drag du kan bli av med gör så att du får varmare.
 
  • Gilla
Lilla Husägaren
  • Laddar…
H Husvagnsthord skrev:
Det mest troliga i fall som detta är att pumpen är för liten i förhållande till husets energibehov.
Det är fel att dimensionera en värmepump efter golvyta. Eller i alla fall inte tillräckligt.

Mitt råd är att du tillkallar försäljaren/installatör. efter att de konstaterat att pumpen fungerar som den ska så kan du börja förhandla om pris för en ny större modell.

En bra fingervisning för hur stor pump som behövs kan ni få genom att kolla på förbrukad el tidigare vintermånader då ni värmde huset med direktverkande el.
Han har väldigt låg takhöjd, precis som vi. Ska man se till "volymen" så borde den där pumpen klara huset mer än väl kan jag tycka.
 
  • Gilla
Lilla Husägaren
  • Laddar…
Eller får de kolla över pumpen igen, för 55kvm i några minus borde den avge 4-4.5kw, måste räcka..men inte så mycket över vid fler minusgrader
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Eller får de kolla över pumpen igen, för 55kvm i några minus borde den avge 4-4.5kw, måste räcka..men inte så mycket över vid fler minusgrader
Var vi som hade 55m2, tror TS hade 70 eller så.

Vår pump, en fuji electronic 9 lm fixar utan större problem 12 minus just nu. Fixar nog ett par tre grader till innan vi måste slå på lite hjälp.

Måste dock säga att det självklart är olika förutsättningar men vi har rätt dålig isolering osv. Fördelen är låg takhöjd så inte så mycket volym att värma dock.
 
A
ÅH ett fin gammalt korsvirkeshus
ja då kan det ju bli lite blåsigt...
dessutom tar det jättelång tid för stenen att bli varm om isoleringen är bristfällig
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hur många kwh gjorde ni av med innan installation av pumpen?
 
Hm. Jag har 140 kvadrat fördelat på två våningar och vi har stödvärme från element under hälften av fönstren på undervåningen. Dessa är satta på 20 grader för att cirkulationen inte når ordentligt till kök, entre och en krok i vardagsrummet. (golvvärme i badrummet som inte nås av cirkulationen) Och då räcker det att ha 21 grader på luftpumpen för att få komfort. Och dessutom så har jag satt in timerfunktionen på den så att den är avstängd mellan 21:45 och 06:45 för att få behaglig nattemperatur och slippa oväsen. (och få ett hum om vad klockan är)
Huset är från 1917 och har nog fått lite extra isolering genom åren men det enda som jag upplever som kallt är köksgolvet när det är kallare än -5 och det blåser hårt nog för att kyla ner krypgrunden ordentligt. Annars är det tre personer, en tv och en dator som är värmekällorna.
Jag får återkomma med modell imorgon för nu sover jag... Zzzzz.
 
OXYD
Som andra har redan sagt. Kör på max fläkt i vörme läge och hantera temperatur inställningen som ett gashandtag. Strunta i vad där står för temperatur på displayen. gasa om det är för kallt.
Problemet är att man inte har en extern givare på de flesta l/l-pumpar. Så man får manuellt hantera dem.
Vissa smarta tillverkare har en givare i fjärrkontrollen, det gillar vi :)
 
Redigerat:
Jag tror inte du ska köra den i "auto mode" läget. Ska du kyla kör på Cold och vill du ha värme så är det "heat" som gäller.

På vår förra Panasonic pump körde vi alltid i "auto mode" men denna firman som installerade vår nya Panasonic pump sa att jag aldrig skulle köra i auto mode läget.

Nu var det inte lika kallt under 2018 som under 2017. Men jag sänkte förbrukningen från 18100 kwh till 15800 kwh, vilket min plånbok blev jäkligt glad för.

Kan vara så att du köpt en för liten pump. En större pump behöver inte jobba lika hårt. Så en större pump bör hålla lite längre och bli billigare i drift då den inte går för fullt hela tiden för att hålla emot kylan.

Jag tror att jag köpte den stora Panasonic pumpen denna gång, kan kolla vad den heter när jag kommer hem.
 
Alla L/L pumpar brukar ge sämre effekt vid minus grader. En slim 9 som har max effekt 5,2 KW ger ungefär 3,8 KW vid -10 grader. Något starkar pump säg FH35 eller Slim 12 som är 6,6 KW ger ungefär samma effekt typ 3,8 KW vid -10 oxå. Så att säga en större pump skulle göra skillnad om det är plus grader. Deras väremkapacitet kurvor närmar sig varann vid minus grader. Vid -15 tror jag inte nån av de som ger bättre värme än den andra.
Alternativet är att satsa på en jätte kraftig pump typ 9 KW typ Fujitsu 18 LF [URL='https://www.polarpumpen.se/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/f/u/fujitsu-lf-utedel.png'], som kostar dubbelt så mycket vilket är overkill för 70 kvadrat meter. [/URL]
 
A
den gamla slim LMCBN med R410 fanns i tre storlekar 09,12,14 inge jätteskillnad i pris
de levererar
vid -10C från 3,8 till 4,9 kw

sen finns det
Nordic Premium Inverter LZCAN i samma storlekar men med högre värmeeffekt kostar mer men....
Värmeeffekt 4,9 - 7,6kW vid -10C

så i dimensionerings aspekten skulle det vara bra att veta vad sammanlagda effekten på de el-radiatorer du har och vilken temp du kan hålla med dessa för att få ett hum om hur kraftig värmepump du behöver.
 
Har denna pump i sommarstugan, byggd 58, den har inga problem att hålla huset 21 grader. Vår sitter 5-6 cm från taket för att få plats ovan ett fönster. Vi har dock ett mer långsmalt hus som den kan blåsa rakt igenom
 
L Lilla Husägaren skrev:
Jag är trög nu men om det står 25 på kontroll displayen. Och här är 24 på termometern 2 m bort. Då kyler den väl inte i varje fall
Har du en utetempgivare i värmepumpen? Om inte kan du sätta Comfort 23grader läge låt den gå 24 timmar så kan du avgöra om maskinen fungerar .Du kan prova status ifrån värmepumpen. I värsta fall får du skaffa en vedspis eller en ITV Nordic Inv. värmepump. Jag bor 4 mil norr om Strömsund och i dag är -29 grader det är nästan för varm i huset.
vänlig havsnäs
 
Jag hade liknande funderingar efter att jag fått min pump installerad. Tyckte den värmde dåligt och särskilt vid minusgrader.Stannade ofta och ingen is under ytterdelen som alla varnade för.
Efter 2 år började kompressorn låta konstigt varvid en reparatör fick komma och han konstaterar då att den tidigare installatören monterat den felaktig med alldeles för korta rör mellan ytterdelen och innerdelen och den då jobbade upp för högt tryck eller liknade och slog ifrån hela tiden. Han hängde dit rekommenderad längd, tror det va 2,5 meter och vilken skillnad det blev i komforten inomhus. Fick sänka gradantalet direkt. Tidigare satte man den på 22 grader och det blev aldrig varmare än 20. Nu om jag satt den på 22 så är det inte ovanligt att det blir 24.
Säger inte att din har det här felet men kanske värt att kolla så allt är monterat korrekt?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.