L Lars48 skrev:
Alla L/L pumpar brukar ge sämre effekt vid minus grader. En slim 9 som har max effekt 5,2 KW ger ungefär 3,8 KW vid -10 grader. Något starkar pump säg FH35 eller Slim 12 som är 6,6 KW ger ungefär samma effekt typ 3,8 KW vid -10 oxå. Så att säga en större pump skulle göra skillnad om det är plus grader. Deras väremkapacitet kurvor närmar sig varann vid minus grader. Vid -15 tror jag inte nån av de som ger bättre värme än den andra.
Alternativet är att satsa på en jätte kraftig pump typ 9 KW typ Fujitsu 18 LF , som kostar dubbelt så mycket vilket är overkill för 70 kvadrat meter.
FH35VEHZ ger enligt SP (statens provningsanstalt) 4,3kW vid -15 som max
COP då 2,2
 
La in en sån termometer mellan bladen och fick 45 grader. Inställning 23 grader heat läge, högsta fläkt

Digital termometer visar 42.2 grader och 18% luftfuktighet på en frottéhandduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Utblåstemperatur beror även på insugstemperatur, utetemperatur , påisning av utedel samt hur nära man är att nå inställd börtemperatur.

För att se vilken utblåstemp man kan få som max just då så behöver man ställa upp på 30/31 grader och vänta några minuter.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Jag har lite av samma problem hos mig. Men jag har identifierat att min pump antagningen sitter för nära taket då jag får en insugningstemperatur som är mycket högre än vad övriga rumstemperaturen är. Det blir något bättre vid max fläkthastighet men det orkar jag inte lyssna på när jag är i närheten av pumpen. Så jag har satt en timer så att fläkten går på max när jag är på jobbet och på natten (vårt sovrum är ganska långt bort från pumpen). Och i övrig tid går den på fläkt 3/4 och med en grad högre inställd temperatur.

Jag har funderat på att flytta pumpens rumsgivare nån meter utanför pumpen men då jag har garanti på min pump drar jag mig för det...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
OXYD
SSSS SSSS skrev:
Jag har lite av samma problem hos mig. Men jag har identifierat att min pump antagningen sitter för nära taket då jag får en insugningstemperatur som är mycket högre än vad övriga rumstemperaturen är. Det blir något bättre vid max fläkthastighet men det orkar jag inte lyssna på när jag är i närheten av pumpen. Så jag har satt en timer så att fläkten går på max när jag är på jobbet och på natten (vårt sovrum är ganska långt bort från pumpen). Och i övrig tid går den på fläkt 3/4 och med en grad högre inställd temperatur.

Jag har funderat på att flytta pumpens rumsgivare nån meter utanför pumpen men då jag har garanti på min pump drar jag mig för det...
Smart drag. (y)
Jag är imponerad över hur otroligt korkade l/l-pumpar är. Den tekniska utvecklingen stannade på -90 talet.
 
Hade innerdelen 1 meter över golvet i mitt tidigare hus ( det var praktisk möjligt i det huset) och det gav en helt annan värme än när den sitter uppe vid taket.
Varmluften blåste utmed golven, och likt golvvärme var komforten bättre utan att ha hög värme. Och luften in var rumstemperatur, inte temperaturen uppe vid taket.
 
OXYD OXYD skrev:
Smart drag. (y)
Jag är imponerad över hur otroligt korkade l/l-pumpar är. Den tekniska utvecklingen stannade på -90 talet.
Det kanske inte är värmepumpen som är korkad utan placeringen ;)
 
Isakare Isakare skrev:
Hade innerdelen 1 meter över golvet i mitt tidigare hus ( det var praktisk möjligt i det huset) och det gav en helt annan värme än när den sitter uppe vid taket.
Varmluften blåste utmed golven, och likt golvvärme var komforten bättre utan att ha hög värme. Och luften in var rumstemperatur, inte temperaturen uppe vid taket.
Golvmodeller har som oftast bäst funktion men problemet med golv eller en vanlig väggmodell är att det oftast är en massa möbler eller fönster överallt så det är inte möjligt att hitta en bra placering
 
C Comfort Thomas skrev:
Det kanske inte är värmepumpen som är korkad utan placeringen ;)
Om man kopplar bort terostaten, går den på full effekt eller?
 
L Lars48 skrev:
Om man kopplar bort termostaten, går den på full effekt eller?
Gissar på att pumpen stannar med ett felmeddelande om du klipper bort temp.givaren i innedelen.
 
L Lars48 skrev:
Om man kopplar bort terostaten, går den på full effekt eller?
Kopplar du bort tempgivaren kommer det med högsta sannolikhet en felkod.
En del har förlängt själva kabeln så den inte blir ”lurad” av att det är varmt uppe i taket.
Full effekt får du om ställer den på 31 grader och manuellt ställer den på fläktläge 4.
Ibland kan det bli bättre om du ställer vingarna rakt fram eller om du provar svingfunktionen upp/ner för att få bättre funktion om innerdelen sitter trångt till i tex en hall
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
OXYD OXYD skrev:
Smart drag. (y)
Jag är imponerad över hur otroligt korkade l/l-pumpar är. Den tekniska utvecklingen stannade på -90 talet.
Jag köpte en sån här för 175kr från Kina som löste att styra fläktläget på timer. Det kunde man inte göra med pumpens inbyggda timer, den kunde bara ändra temperatur. Dessutom fick jag fjärrstyrning via nätet på köpet :)

Svart Broadlink RM mini 3 smart universal fjärrkontroll för hemautomation med pris och lagerstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.m.nu/ir-styrning/broadl...xt7MG0cE9vFLB5wKGsDVVVwYR0rYRwaAaAkvlEALw_wcB


C Comfort Thomas skrev:
Det kanske inte är värmepumpen som är korkad utan placeringen ;)
Ja man tycker ju att min installatör borde ha vetat bättre och berättat det....
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Jag tänkte flytta min, en som har samma fabrikat som jag har har gjort det med lyckat resultat i tråden nedan. Men det var ju det här med garantin....

[länk]
Det var jag som flyttade min givare, det tycker jag du ska göra oavsett vilken garanti du har.
En pump som inte gör vad den ska är inte värd mycket för mig, garanti eller ej.
Om pumpen går sönder av någon annan anledning, så har man ändå sin hemförsäkring som täcker en del.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det var jag som flyttade min givare, det tycker jag du ska göra oavsett vilken garanti du har.
En pump som inte gör vad den ska är inte värd mycket för mig, garanti eller ej.
Om pumpen går sönder av någon annan anledning, så har man ändå sin hemförsäkring som täcker en del.
Blev det stor skillnad tycker du efter att du flyttade givaren?
Jag har frågat dig lite saker i den andra tråden kring att just flytta givaren på en FH35
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.