A
kunde vara kul oxå att veta om det är den senaste slimen med R32 eller den utgångna med R410A
 
Det mest troliga i fall som detta är att pumpen är för liten i förhållande till husets energibehov.
Det är fel att dimensionera en värmepump efter golvyta. Eller i alla fall inte tillräckligt.

Mitt råd är att du tillkallar försäljaren/installatör. efter att de konstaterat att pumpen fungerar som den ska så kan du börja förhandla om pris för en ny större modell.

En bra fingervisning för hur stor pump som behövs kan ni få genom att kolla på förbrukad el tidigare vintermånader då ni värmde huset med direktverkande el.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Annars kan det väl vara prisvärt att kolla isoleringen, gärna gå igenom huset med värmekamera, om det inte är så att det går att uppgradera utan större kostnad nu när den är nyinstallerad.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
L Lilla Husägaren skrev:
Jag får testa köra den på MODE AUTO. Installatören ställde väl in det igår. Men tvivlar starkt på att det ska hjälpa. Verkar inte klara av jobbet i mitt hus i varje fall Så sjukt tråkigt. Pengar rakt i sjön och problemet inte löst att få så varmt som önskat för betydligt mindre pengar
Man ska ALDRIG köra i MODE AUTO. Då drar den energi i princip hela tiden, växlar mellan att värma och kyla.
 
  • Gilla
Abuquir och 1 till
  • Laddar…
A
Nä det gör den inte då hysteresen är 4C.
Så om man inte har ytterligare värmekälla så blir det bara värme.
Min pump går alltid på auto 24/7 för jag prioriterar komforten. Märker för övrigt inget på elräkningen heller.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Nä det gör den inte då hysteresen är 4C.
Så om man inte har ytterligare värmekälla så blir det bara värme.
Min pump går alltid på auto 24/7 för jag prioriterar komforten. Märker för övrigt inget på elräkningen heller.
Vem har inte "ytterligare värmekälla"? Människor i rummet, ljus som brinner, ugn/spis igång, en bastu, öppen spis/kamin, sol som skiner in genom fönstret osv. Har man på AUTO tar man aldrig tillvara extraenergin, utan bekämpar den istället. Det är direkt korkat om man vill spara energi
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
A
Skönt när man inte vill ha det 40C varmt i rummet!
Men alla människor är ju olika....
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
kunde vara kul oxå att veta om det är den senaste slimen med R32 eller den utgångna med R410A
Vad skillnaden ?
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
A
Olika gaser olika tekniker
 
electroluxaren skrev:
Skönt när man inte vill ha det 40C varmt i rummet!
Men alla människor är ju olika....
Svårt att följa ditt resonemang. Du säger att har man ingen annan värmekälla så producerar den bara värme, och du märker inget på elräkningen. Samtidigt säger du att du har den på AUTO för att du prioriterar komforten, vilket tyder på att du har extra värmekällor eftersom du tydligen har ett behov av att kyla ibland. Sen påstår du att du inte vill ta risken att ha 40 grader i rummet, vilket måste innebära att du måste ha nån rejäl extra värmekälla för att riskera den typen av temperaturer.

Människor är olika, och man får resonera/prioritera på olika sätt. Du kanske prioriterar komforten som du säger och därför har på AUTO. Men då drar det också extra energi, för annars hade du inte behövt ha på AUTO.

Jag prioriterar värme under uppvärmningssäsongen, och sätter på kyla när det är så varmt att det behövs kyla för komforten. Det brukar sällan sammanfalla i Sverige, det är nog mer i ökenklimat det behövs både kyla och uppvärmning under samma dygn
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
Jag vet inte hur du har det men jag har en sol som tänds ibland och den har olägenheten att titta in i mina fönster. Sen har jag iofs slängt ut min bastu.
 
electroluxaren skrev:
Jag vet inte hur du har det men jag har en sol som tänds ibland och den har olägenheten att titta in i mina fönster. Sen har jag iofs slängt ut min bastu.
Ja, och då kyler du den effekten av solen, och då drar pumpen mer än om du haft den på värme då den istället vilat tills effekten av solen avtagit. Det som du i ditt första inlägg protesterade emot, att värmepumpen skulle dra mer om man har den i AUTO MODE. Du resonerar mot dig själv, och är inte ens medveten om det. Under uppvärmningssäsong brukar inte solen vara ett problem för inomhustemperaturen, utan ett välkommet energitillskott
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
Vart vill du komma?
Trolla eller förneka att du är annorlunda?
 
electroluxaren skrev:
Vart vill du komma?
Trolla eller förneka att du är annorlunda?
"Trollet" i det här fallet är du. En sån där person som aldrig ger sig, växlar i sina argument allteftersom han får motargument som han inte kan bemöta, och som ALDRIG skulle medge att han har fel
 
P PTZic skrev:
Ja, och då kyler du den effekten av solen, och då drar pumpen mer än om du haft den på värme då den istället vilat tills effekten av solen avtagit. Det som du i ditt första inlägg protesterade emot, att värmepumpen skulle dra mer om man har den i AUTO MODE. Du resonerar mot dig själv, och är inte ens medveten om det. Under uppvärmningssäsong brukar inte solen vara ett problem för inomhustemperaturen, utan ett välkommet energitillskott
Kom igen nu. Electroluxaren tycker det är skönt att slippa växla mellan värme och kyla manuellt, och jämfört med att göra det så märker han inget på elräkningen. Pumpen går bara över till kylläge om det blir typ två grader för varmt inne och kyler då ner till två grader under måltemp och slår då om till värme igen, händer nog inte allt för ofta på vintern... I maj kanske den värmer eller kyler några gånger i onödan jämfört med om man hållit på och växlat läge manuellt, men det påverkar nog omärkbart lite på elräkningen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.