13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, det är samma del som man hänger den i väggbeslaget med. IKEA förutsätter att man skarvar över ett väggbeslag, vilket i vårt fall skulle innebära att vi får tre väggbeslag.
Vi löste det genom att kapa två stänger lika mycket, även om vi förlängde lite till. På ett 110 cm fönster så satte vi 2 st 1-meters. Visserligen så får man 3 takfästen, men de är symmetriskt fördelade.
 
Jag är delvis för snål för att slänga så mycket material. Dels att jag inte tycker det är snyggt med en mitt på, dels att då måste jag hålla på med plugg och böka (har ingen bra placerad regel rakt över)
 
Årets första bord färdigt! Delad bordsskiva (som ska ligga på ett svetsat stativ) i europeisk ek. På bilderna är den obehandlad men skall sen få olja och vax. Det är ett rejält matbord, totalt 6 plank med en storlek på 1100x2600mm. Skruvade lister undertill valdes framför gradade lister för att spara tid och för att slippa plugga hål i kanten. Tillsammans med det svetsade stålunderredet har jag goda förhoppningar om att det kommer att fungera bra.

Tanken var egentligen att bordsskivorna skulle haft ett mer rustikt utseende med kvist och mer "liv". Möbeltorrt virke för detta införskaffades men tyvärr var de inneboende spänningarna och viljan hos virket att vrida sig alldeles för stora för att accepteras av oss och vi fick släppa den linjen.

Istället valdes de mer "livliga" planken ur sorteringen extra prima ut och positionerades dessutom lite "grovt" för att framhäva de individuella plankens egenheter och uttryck. En övning som kan vara svårare än det låter.

Som vanligt har vi använt en mix av handverktyg och maskiner, där valet baseras på hur vi får bäst resultat. #5 rubank har använts för att rikta skivorna efter limning (de var för stora för vår rikthyvel, som tur var behövdes det inte tas så mycket), putshyvel för att fixa den snedsågade ytan och stöthyvel för att trimma kanter.

Obehandlad delad bordsskiva i europeisk ek, förberedd för olja och vax, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad europeisk ekbordsskiva med skruvade lister på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer arbetar på en obehandlad ekplanka i en välutrustad snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i verkstad bredvid delad bordsskiva i ek under tillverkning med klämmor och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad europeisk ekbordsskiva som ligger på arbetsbänk med en hyvel på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad europeisk ek-bordsskiva i verkstad, förberedd för olja och vax, med synliga ådringar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad europeisk ekbordsskiva med hyvel på snickeriverkstad, spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 17 till
  • Laddar…
Tyskarna gör konstigt öl!
 
V vanpire skrev:
Tyskarna gör konstigt öl!
Det är "maskin öl" inget för mänskliga strupar....:cool:;)
 
Ja både människa och maskin hämtar hem öl från Tyskland
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Började bygga en maskin för att slipa/bryna hårdmetall. Har en liten enfas motor som jag tror är 2800rpm. Kom från en liten kakelsåg. Diametern på axeln där den ska monteras var 14mm ungefär och hålen på diamantskivorna jag har så är 12,7mm eller halvtum. Så jag plockade ur rotorn och monterade den i svarven och svarvade bort lite material från axeln.

Axeln hade centerhål i varje ända så detta hade varit perfekt att montera mellan två center... men jag har inga sånadära grejer som man fäster på delen, dogs heter dom på engelska, glömt det svenska namnet.

Såhär ser dom ut, har en drivplatta också:
220px-LatheDrivePlate-carriers.jpg
 
  • Enfasmotor med monterad slip-/brynskiva på skrivbordet, vid arbetsmaterial och skrivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Snyggt, hur gjorde du plattan?
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Snyggt, hur gjorde du plattan?
Det var bara en bild jag hittade på nätet för att illustrera, min ser ut ungefär på det viset. Drivplattan kom med svarven så jag har inte gjort den.

Medbringare var det ja!
 
Världens enklaste arbetsbänk. Efterlängtad eftersom jag i flera år jobbat med skivan på ett par lösa bockar.
Nu är det så mycket lättare att skruva och såga och äntligen kan jag hyvla utan att allt skakar och ramlar omkull.
Bänken är -som grillbänken jag byggde förra året- gjord av regelrester och står ute under carporten.

Hållbar arbetsbänk byggd av regelrester med verktyg, såg och hyvel i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
En samling välskötta trähyvlar av olika storlekar och modeller på en arbetsbänk i ett snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samling av slipade hyvlar på ett arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gått igenom alla mina hyvlar och skärpt till stålen. Till Oxhyveln fick jag såga till en ny kil för att hålla fast stålet då den gamla var försvunnen när jag fick den.

Hörn av ett rum med vedspis, skåpdörr, svart arbetsbänk och retro radio och klocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävedlår med skiljevägg, flyttbar låda, och verktyg inklusive en hammare och lim.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävedlår med skiljevägg och verktyg såsom skruvmejsel och limtube i ett trähöjt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixade även till vedlåren i tv-rummet med en skiljevägg och en flyttbar låda.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Ok då har jag slängt ihop lite skräpdelar, fast negativ 5 graders vinkel på denna för skavning av gjutjärn. Inte precis "fine woodworking" men jag har inte möjlighet (eller ork/motivation) att börja snickra på riktigt i verkstan just nu, fräsprojektet tar liksom upp allting... Jag behöver denna till samma projekt.
 
  • Hemmagjord apparat med vinkel för skavning av gjutjärn på verkstadsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Har börjat experimentera med Shou sugi ban, att bränna träytan för att få en intressant färg och struktur.
De fyra jalusidörrarna är Ikea från loppis, gissar att de är ca 40 år gamla. Nu ska de sitta i en badrumsmöbel jag börjat bygga. Fortsättning följer (om jag inte råkar bränna upp dem helt) :)
Fyra träjalusidörrar med partiellt bränd yta på ett golv, redo för montering i ett badrumsskåpsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på gammal Ikea jalusidörrförpackning med mått och installationsinstruktioner på flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbränd jalusidörr med mörk färg och textur genom Shou sugi ban-tekniken, upplyft ur en återvunnen trämöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Beslutade mig för att montera en 10 m sladd i min lilla cirkelsåg. När jag är i vår stuga eller fixar på annat ställe (som scoutstugan eller dansstudion) är det skönt att slippa fippla med förlängningssladd eller ta med sig laddare för min batteridrivna Ryobi cirkelsåg.

Nu skall jag leta upp en röd stickkontakt för att få lite stil på grejerna.

En fråga, varför är det omöjligt att hitta en svart 2x1,5 som är rund och i stil med den som satt i sågen? Är jag bara dum eller finns det inte på våra "vanliga" inköpsställen som Classe eller Bauhaus.

Cirkelsåg med nyinstallerad 10 meters vit sladd, verktyg och skruvmejsel på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.