Jag håller med om att det vore ännu trevligare om Klarna inte levde på påmminnelseavgifter. Men det hade gnällts minst lika mycket om det adderades en tia så fort man valde Klarna som betalningslösning vid köpet.

Jag handlar det mesta på nätet och tycker att Klarna är suveränt smidigt. Speciellt sedan appen förfinats är det väldigt smidigt. Notis när det brinner i knutarna och koppling till bankkontot gör att jag behöver lägga minimal energi på betalningen. Gillar att det till och med dyker upp bilder på produkterna man köpt så att man kan hålla ordning på köpen
 
C
C Chris11 skrev:
Klarna är ett exceptionellt innovativt bolag som vi i Sverige skall vara stolta över, typ som vi är över SKF, Ericsson och Volvo, bolaget är tillsammans med tex Spotify detta århundrades lysande stjärna. De är ”truly disruptive” och har vänt upp och ner på hur betalflöden fungerar.
Jag håller med i det att den ursprungliga idén verkligen revolutionerade marknaden. Under en lång tid var ju läget att de flesta nätkunderna egentligen inte ville betala innan de fått varan i handen, och samtidigt erbjöd nästan ingen nätbutik fakturaköp. Det självklara alternativet för distansköp var postförskott fram till 80-talet när posten självdödade den tjänsten genom att göra den på tok för dyr. Där klev Klarna in och löste problemet och det måste ha gjort extremt mycket för volymen på internethandeln.

Men sedan tycker jag förvisso att de tappat skärpa.

Dels har de snöat in lite för mycket på den traditionella konsumentkreditmarknaden. Det är enligt min åsikt extrem skillnad på en kund som vill behålla sitt enda egentliga påtryckningsmedel genom att inte betala förrän säljaren levererat, och en kund som vill handla på avbetalning. Klarna blandade tidigt in den senare kategorin med sitt avbetalningsupplägg. Det är möjligt att den kundkategorin är alltför lönsamma för att ignorera, men den typen av krediter är ju vare sig särskilt innovativa eller riktigt rumsrena enligt min åsikt. De kunder som tillhör den förstnämnda kategorin är nog generellt inte jätteimponerade av Klarnas fulknep att förvandla dem till avbetalningskunder.

Det andra "klassiska" felet de gjort enligt min åsikt är att börja tvinga in slutkunderna i en kundrelation till Klarna. Typ du måste registrera ett konto hos oss för att kunna skriva ut en faktura, osv. Inget fel med att erbjuda sidotjänster på detta sätt, t.ex. koppling till kreditkort eller autogiro, betalningshistorik och sånt, men fult att som mellanhand kliva in från sidan och "tvinga" till sig en egen avtalsrelation till slutkunden.

Tyvärr slutar det väl med att man vill ha full kontroll över hela betalningskedjan, á la PayPal. Dvs. det kommer inte längre att gå att betala fakturan via Bankgiro.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Klarna kan inte heller skicka en e-faktura. De mailar över den vilket krånglar till det om man ska betala med mobilbanken.

Antar att det hänger ihop med deras strategi att öka påminnelserna som de tjänar mest på.

Skitföretag!!!!!
Vad menar du? Varför inte direktbetala?? Eller via appen, klick, klart!! Fråga om de kan skicka den via cykelbud, så då blir det miljövänligt och extra bökigt..
 
D Daniel 109 skrev:
Praxis är annars en månad. Jag betalar i allmänhet räkningarna en gång per månad. Har man den vanan är det lätt att man trillar dit.

De lägger ju upp det på ett sätt så att folk ska göra fel.
Men det är ju så dumt att överhuvudtaget använda tjänsten faktura? Klarna direktbetalning mot kort tar inte betalt förrän varan är utlämnad! Och om du en enda gång missar att betala din gratiskredit på 14 dagar så har du vida överskridit den ränta du sparat .. Och mitt kreditkortsföretag ger 45 dagar gratis kredit, OCH 1% kontant kickback!

Och avseende att klarna gör långsamma betalningar? Jag har aldrig upplevt någon gång att något direktbetalsätt strulat i tid, oavsett om det varit Klarna, dibs eller något hemmasnickrat. Konfirmation på betalning via min kortutgivare kommer alltid på någon minut, och då har jag handlat från mängder av företag, stora som små, internationella, kinesiska, holländska som svenska. Aldrig. Kanske är det er bank som strular? Kanske gör er bank en kreditavvägning?
 
Hur orkar ni dividera hela tiden?
Lägg tiden på att bygga istället.
 
  • Gilla
dof
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag håller med i det att den ursprungliga idén verkligen revolutionerade marknaden. Under en lång tid var ju läget att de flesta nätkunderna egentligen inte ville betala innan de fått varan i handen, och samtidigt erbjöd nästan ingen nätbutik fakturaköp. Det självklara alternativet för distansköp var postförskott fram till 80-talet när posten självdödade den tjänsten genom att göra den på tok för dyr. Där klev Klarna in och löste problemet och det måste ha gjort extremt mycket för volymen på internethandeln.

Men sedan tycker jag förvisso att de tappat skärpa.

Dels har de snöat in lite för mycket på den traditionella konsumentkreditmarknaden. Det är enligt min åsikt extrem skillnad på en kund som vill behålla sitt enda egentliga påtryckningsmedel genom att inte betala förrän säljaren levererat, och en kund som vill handla på avbetalning. Klarna blandade tidigt in den senare kategorin med sitt avbetalningsupplägg. Det är möjligt att den kundkategorin är alltför lönsamma för att ignorera, men den typen av krediter är ju vare sig särskilt innovativa eller riktigt rumsrena enligt min åsikt. De kunder som tillhör den förstnämnda kategorin är nog generellt inte jätteimponerade av Klarnas fulknep att förvandla dem till avbetalningskunder.

Det andra "klassiska" felet de gjort enligt min åsikt är att börja tvinga in slutkunderna i en kundrelation till Klarna. Typ du måste registrera ett konto hos oss för att kunna skriva ut en faktura, osv. Inget fel med att erbjuda sidotjänster på detta sätt, t.ex. koppling till kreditkort eller autogiro, betalningshistorik och sånt, men fult att som mellanhand kliva in från sidan och "tvinga" till sig en egen avtalsrelation till slutkunden.

Tyvärr slutar det väl med att man vill ha full kontroll över hela betalningskedjan, á la PayPal. Dvs. det kommer inte längre att gå att betala fakturan via Bankgiro.
Tror den allmänna uppfattningen är att Klarna är likt ett kortbetalningsföretag, det är helt fel. Klarna är så nära en bank, clearinghus och inlösare det går att vara utan att vara något av det. Deras intåg har gjort att en av de absolut mes kostsamma processerna för företag, att se till att få betalt av sina kunder OAVSETT sättet kunderna vill betala på är löst. De tar inte ut några som helst avgifter om du följer reglerna för det betalsätt du valt. Köper du en cykel så kan du direktbetala, betala efter din lagstadga ångerrätt gratis, betala på faktura eller betala på avdelning. Dvs de har flyttat beslutet hur du vill betala en cykel till dig, bort från handlaren som inte tex tog kreditkort utan endast betalkort. De enda Klarna kräver är att du fullföljer din del av kontraktet för köpet. Klart som sjutton det skall kosta om inte kontraktet följs, hur skulle det annars se ut i Sverige om inte ingångna kontrakt följs, det SKALL följas av en sanktionsavgift.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Antal kreditupplysningar är en faktor som ökar risknivån och sänker kreditvärdigheten för en låntagare. bankerna tittar direkt på risknivå indikatorn hos UC och den är direkt kopplad till antal upplysningar.
Jag tog under ett jobbevent upp den frågan med chefen över det lokala Nordeakontoret efter att jag fått en kreditupplysning tagen på mig efter något köp för struntbelopp.
Svaret var att antalet kreditupplysningar påverkar risknivån men då det numer är så vanligt med kreditupplysningar så är det en så pass liten parameter i bedömningen att det inte var något jag behövde bry mig om.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Jag handlar inte på företag som inte har klarna konto hur smidigt som helst
Varje faktura är ett plus för Klarna..
Affärsiden hos Klarna är att Du ska missa att betala i tid.
Och DÅ blir det dyrt...
 
W WilleR skrev:
Varje faktura är ett plus för Klarna..
Affärsiden hos Klarna är att Du ska missa att betala i tid.
Och DÅ blir det dyrt...
Helt fel, det är inte affärsidén. Affärsidén är att göra betalningsprocessen betalningsmedelneutral. De tjänar pengar på att du är en kontraktsbrytare, inte pga att de är deras affärside.
 
Klarna är skitsmidigt för säljaren ja. Det är därför det blivit så spritt.

Det är ju det som är deras affärsidé: Gör det så smidigt som möjligt för säljaren så kommer alla säljare välja vår lösning och vi kan skita i vad köparna tycker.

Sen har de tvingats backa lite grann på grund av att alla klagomål gjort att de fått ögonen på sig, men det är ju ganska uppenbart att de jobbar väldigt hårt med att "låsa in" kunderna, med sin app och "enklicksbetalningar". Det är ungefär som de smidiga SMS-lånen.
 
N Nerre skrev:
Klarna är skitsmidigt för säljaren ja. Det är därför det blivit så spritt.

Det är ju det som är deras affärsidé: Gör det så smidigt som möjligt för säljaren så kommer alla säljare välja vår lösning och vi kan skita i vad köparna tycker.

Sen har de tvingats backa lite grann på grund av att alla klagomål gjort att de fått ögonen på sig, men det är ju ganska uppenbart att de jobbar väldigt hårt med att "låsa in" kunderna, med sin app och "enklicksbetalningar". Det är ungefär som de smidiga SMS-lånen.
Nu får du väl ge dig, hur har de på något sätt gjort det värre för dig? Känns lite som du kanske är en av de som sitter kvar med en tjock-tv för att du inte litar på platt-tv eller fortfarande är skeptisk till Internet, det är ju en fluga.

Klarna är ett av världens snabbast växande bolag inom Fintech, de har löst problematiken i Storbritannien med att du slipper förskottsbetala alla varor du köper vilket beräknas frigöra ett par miljarder pund i kapital i som kan användas till BNP tillväxt.

Att du inte tycker om bolaget är din ensak men använd dem för guds skulle inte då och återgå till tjock-tv tittandet
 
Ja, för att låna pengar är lösningen på all världens problem :thinking:

Alla tycker inte att klarna är världens frälsare som du.

Visst, sjukt smidigt, men deras metoder är tvivelaktiga. Vill minnas när jag köpte genom dem första gången, då undrade jag hur fasiken jag betalade, det gick automatiskt till faktura utan att jag kunde välja något annat...
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Klarna är också hejare på att spara cookies i webläsaren. Det drabbade mig på ett påtagligt sätt,
var inne på DN.se på en låst artikel och där fanns möjligheten att trycka "bli provprenumerant" eller liknande. Mobilen var lite seg och jag kom oavsiktligt åt att trycka på den röda "Köp nu"-knappen varvid jag omedelbart utan vidare bekräftningar blev DN-prenumerant. Köpet var så "smidigt" eftersom Klarna sedan tidigare hade lagrat cookies på min dator.
Tog någon timme av min tid och energi att få prenumerationen uppsagd via DN.s telefontjänst.
Sug..
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Per Eskilsson och 5 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Klarna kan inte heller skicka en e-faktura. De mailar över den vilket krånglar till det om man ska betala med mobilbanken.

Antar att det hänger ihop med deras strategi att öka påminnelserna som de tjänar mest på.

Skitföretag!!!!!
Du är efter i utvecklingen unge man! Klarnas ”faktura” uppstår i appen, man får en signal om att den finns där och man kan lätt betala på det sätt man önskar, häpp så lätt!
Faktura via e-Mail är nån rest från forntiden som Klarna säkert har kvar för utvecklingsfientliga kunder.....
 
Säger inte att de är världens frälsare och inser också att de på marginalen kanske ökar konsumentkrediter. Det jag däremot tycker är att de är väldigt transparenta med sina avgifter, jag slipper lämna kortuppgifter till tvivelaktiga kortinlösare, de utmanar VISA och MasterCard som clearinghus och de säkerställer att leverantören får betalt för sin vara och bi som konsument vet var vi skall reklamera vårt köp till. Försök lösa en reklamation av ett köp til en kortinlösare för MasterCard. Du kan ha rätt enligt lag men det kan ta månader innan du har fått återbetalning och nej, din kortutgivare är inte skyldig att ersätta dig för reklamationer endast produkter sålda felaktigt.

Jag har svårt att se hur kundens upplevelse eller leverantörens upplevelse på något sätt förvärrats av klarnas intåg. Sen att inte alla gillar samma saker
 
  • Gilla
Skärkarln
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.