Ingen som kan besvara min fråga ovan?
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ingen som kan besvara min fråga ovan?
Det kommer inte fungera på något enkelt sätt då både dina pir o rök behöver spänning
 
Vad menar du?? Finns det nån vippa för hårdtrådat in till Ajax??

Frågan är inte svår! Finns det larmkontakter på Ajax?? Vill som sagt kunna bevaka huset alla 3 faser!
 
Du vill övervaka fasbortfall?

Då får du ha tre wallswitch eller tre doorprotect och koppla på något smart sätt.
 
Ja precis, när man är borta tex på sommaren eller vintern, taskigt om huset fryser sönder eller frusen runnit ut på golvet.

Tänkte ev sätta 2st mini relän, och sy faserna över detta så tappar man tex L1 som matar larmet så larmar det, och L2 och L3 har varit relä, och drar L1 via dessa, så faller nåt av dessa bryter L1.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja precis, när man är borta tex på sommaren eller vintern, taskigt om huset fryser sönder eller frusen runnit ut på golvet.

Tänkte ev sätta 2st mini relän, och sy faserna över detta så tappar man tex L1 som matar larmet så larmar det, och L2 och L3 har varit relä, och drar L1 via dessa, så faller nåt av dessa bryter L1.
Koppla en 0,5w diod som lyser jämnt, slocknar den är det strömbortfall. Hur svårt kan det vara!
 
Svårt att se en diod om man inte är där ;)
 
  • Gilla
LordTTK
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Koppla en 0,5w diod som lyser jämnt, slocknar den är det strömbortfall. Hur svårt kan det vara!
Ja du var ju begåvad! Får hyra en lysdiodvakt då! Givetvis ser jag väl om det blir strömlöst om jag är hemma! Men lite mer taskig om man är i fjällen 1 vecka i påsk, eller borta 3v på sommaren..så bökigt att se lysdioden då:thinking:
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja du var ju begåvad! Får hyra en lysdiodvakt då! Givetvis ser jag väl om det blir strömlöst om jag är hemma! Men lite mer taskig om man är i fjällen 1 vecka i påsk, eller borta 3v på sommaren..så bökigt att se lysdioden då:thinking:
Eller hur....om det blir strömlöst så får du väl isf en push att den har gått över till batteri drift. Då lär du veta att nått är fel. Står ju extern strömavbrott!!! Återställd om det strömmen är tillbaka. Så...tagga ned eller är det nått annat du är utefter så går det säkert med andra metoder.
 
  • Skärmdump av en logg från ett smart hem-system som visar tidpunkt för när locket är öppet/stängt och extern strömavbrott/återställd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja på en fas! Finns 2 faser till som bekant..
 
  • Gilla
Kvarnapajken
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja på en fas! Finns 2 faser till som bekant..
Som nämndes i inlägg #1355 så borde det funka att skaffa 2st Wallswitch eller Socket för att övervaka faserna som Hubben inte sitter på. Har ingen själv men det borde skapas ett meddelande om input voltage (och därmed enheten) försvinner.

Appgränssnitt som visar en smart eluttag med statusinformation: ansluten, aktiv och spänning på 215V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Kändes lite bökigt det också, oj vad låg spänning du har? 215v är lågt, vi ligger på 235v.
 
Inget nytt när Ajax Socket ska komma ut? Tycker de är rätt segt ifrån när Ajax "Announcar" en produkt till att man faktiskt kan köpa den.
 
Har skaffat Ajax, var en dröm att installera. Köpte från megateh.eu, blev lite billigare än de Svenska leverantörerna (beställde i Fredags, kom med UPS igår). Alla manualer var iofs på Ukrainska (eller ryska.. eller bulgariska :D), men det var ett icke problem, allt finns ju på nätet. Enda strulet var en brandvarnare som varanar för att locket inte är på, orkade inte reklamera utan det fick bli en liten skruv "bakom" väggfästet så att pinnen som trycker mot "lock indikatorn" når lite längre in = problemet löst.

Men en fråga ; under GSM / Sim 1 kan man ju ställa in Användarmamn / lösenord / USSD code..... någon som vet vad det motsvarar i Sverige? Kör med Telia Kontant.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.