Jo, men med ett annat regelavstånd.
 
Reglarna sitter ju dör de sitter. Inte mycket att göra åt det.
 
Ute i kanterna alltså där cementskivorna ligger mot grundmuren, vad tätar man med där?
 
Byggfläkten höjer tempen i grunden med 1,5-4 grader.

Temperaturavläsningar för punkterna F6, G7, och H8 med olika värden på en digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


H8 ligger på ”fel” sida hjärtmuren, dvs på den sida där byggfläkten inte står.
 
TEMP

Linjediagram som visar temperaturökning från 5 till 11 grader efter installation av avfuktare och byggfläkt.

RF

Graf som visar minskning av relativ fuktighet över tid efter installation av avfuktare och byggfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag ser över hela perioden (20 dec - 9 jan) så har tempen gått från att ligga omkring 5 grader till 10-11 grader. RF har går från 90-95 % till 70-75 %.

Avfuktaren har jag ställt på MAX och byggfläkten på 1350 W. De stora förändringarna i kurvorna visar när jag installerade avfuktaren och byggfläkten.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jag har en liknande krypgrund med en hjärtmur rakt igenom. Jag har ett hål i hjärtmurens ena ende och i det står avfuktaren och blåser från ena sidan till den andra . i andra änden av muren finns ett annat hål som luften kommer tillbaks igenom. Jag får då en bra cirkulation av luften genom bägge utrymmena. Fungerar mycket bra.
 
Det är nästa åtgärd.

Ska installera två kanalfläkter som drar runt fukten därnere.

Dock har jag fortfarande en alldeles för hög RF :(
 
Det blir efektivare om du kan placera avfuktaren i hålet men det måste förståss göras större än för en kanalfläkt.
 
Så att den hämtar luft från ena ”facket” och blåser ut i det andra ”facket”.

Hänger faktiskt inte med hur det kan bli effektivare än med kanalfläktar.
 
R
D Derbyboy skrev:
Det är nästa åtgärd.

Ska installera två kanalfläkter som drar runt fukten därnere.

Dock har jag fortfarande en alldeles för hög RF :(
Hur många dagar har du kört med avfuktaren?
Har du kopplat på en slang?
 
D Derbyboy skrev:
Så att den hämtar luft från ena ”facket” och blåser ut i det andra ”facket”.

Hänger faktiskt inte med hur det kan bli effektivare än med kanalfläktar.
Med avuktaren stående i ena facket kommer en del av luften cirkulera runt avfuktaren vilket sänker effekten i det facket. En del av luften, den torkade blandat med den fuktiga i första facket, blåser sen via kanalfläkten in i andra facket som då bara får del av en del av den torra luften i första facket. Resultatet blir att första facket blir ganska mycket torrare än andra facket.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Hur många dagar har du kört med avfuktaren?
Har du kopplat på en slang?

Jag har kört avfuktaren sedan i lördags dock råkade jag stänga av den i söndags men sedan igår är den igång igen.

Slang är kopplad till en spygatt som förhoppningsvis fungerar. Har satt igen dörren och vill ogärna öppna även om det är ganska lätt. Den är igenmurad med cellplast.
 
R
D Derbyboy skrev:
Jag har kört avfuktaren sedan i lördags dock råkade jag stänga av den i söndags men sedan igår är den igång igen.

Slang är kopplad till en spygatt som förhoppningsvis fungerar. Har satt igen dörren och vill ogärna öppna även om det är ganska lätt. Den är igenmurad med cellplast.
1. Provade du att köra några timmar utan slang för att se att tanken fylldes upp eller slangen till ett kärl?
2. Om du har mycket blött på "golvet" så kan du dra på lite byggplast över det tills du har fixat din dränering.
Allt för att minska den våta ytan.
Exempel 1 hink med 10 liter vatten avger mindre fukt under 1 dygn jämfört med 10 hinkar med 1 liter vatten i varje hink.
 
Nej, jag körde med slang direkt ifrån avfuktaren till spygatteb. Kontrollerade inte om det började droppa från slangen ner i spygatten. Tanken är borttagen eftersom jag använder slang.

Ok, jag ska dra ut lite plast där det ligger synligt vatten.

Tack!
 
D Derbyboy skrev:
Så att den hämtar luft från ena ”facket” och blåser ut i det andra ”facket”.

Hänger faktiskt inte med hur det kan bli effektivare än med kanalfläktar.
Min förklaring blev lite luddig. här kommer an annan:
Tänk en 1000 L tank med smutsigt vatten och med ett filter med 1000 L/t pump.
Fall 1: tanken i form av ett långt rör där ena änden är kopplad till ingången på filtret och andra änden till utgången. Det tar då 1 timme att fitrera allt vatten.
Fall 2: En kubisk tank med en propeller som hela tiden blandar vattnet. Filtret kommer då i början få in bara ofiltrerat vatten men efterhand få med mer o mer av redan filtrerat vatten. Resultatet blr att efter 1 timme är 37 % av smutsen kvar. Efter 4,5 timme 1 % (matematik)
I ditt fall med avfuktaren fritt blåsande i ena facket blir det liknande fall 2. Med avfuktaren i hjärtväggens ena hål liknar det fall 1. Luften cirkulerar upp genom fack 2, igenom det andra hålet och ner genom fack 1. En bra cirkulation och bra verkningsgrad på systemet.
Kan du sätta värmaren i det andra hålet så hjälper den till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.