R romerome skrev:
Jag funderar runt skalskydd.
Jag ska sätta magnetkontakter på några öppningsbara vridfönster och altandörrar. Som jag ser det finns det tre sätt att ta sig in (olovligen):
1) lossa de yttre trälisterna i bågen och ta ut hela glaskassetten
2) bryta upp låsning på båge/karm med kofot och öppna fönstret
3) krascha rutan och kliva igenom

Att sätta DoorProtect mellan karm och båge fångar 2)

Att sätta DoorProtect Plus mellan karm och båge fångar 2) och kanske vibration på 1) och kanske vibration på 3)

Att sätta DoorProtect mellan båge och glasruta fångar 1)

Att sätta DoorProtect Plus mellan båge och glasruta fångar 1), kanske tilt på 2) och kanske vibration på 3).

Vilken placering skull du ha valt?

Eller är enda sättet att få ett heltäckande skalskydd att ha DoorProtect Plus mellan karm och båge för att fånga 2);
att sedan kabla varje DoorProtect (Plus) med ännu en magnetkontakt mellan båge och glasruta för att fånga 1);
och slutligen komplettera med glaskross-sensor för att fånga 3)
???

Mvh/romerome
DoorProtect Plus har även tilt och shock. Vilket betyder om de nu lyckas montera ut fönstret utan att skapa vibrationer så utlöser larmet när de sedan börjar lyfta ut kassetten. Om nu då inte slag och vibrationer uppstår vid utmontering av kassetten. Känns som de är tillräckligt tryggt för att man ska bli påkommen där. Komplettera gärna med en central IR-dekare med glaskross mic också. Det är alltid bättre för om du inte ser tjuvarna men om larmet triggar på fler än en sensor så är chansen att det är ett falsklarm mycket mindre sannolik.
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
K Kvillen skrev:
Hej,
testar här innan jag skriver på supporten på Ajax sida.

Vi har precis byggt hus och jag förbredde för trådat larm (DCS Neo). Ville ha trådlösa dörrmagneter/fönsterkross.

Men samtidigt så drog jag och monterade 6 st 230V branddeckare som är sammankopplade med Fas, nolla, jord och en "tändtråd" som blir spänningsatt (230V) vid brandlarm så att det tjuter i alla rökdeckare.

Min fråga blir nu om jag kan använda Ajax Transmitter för att göra den här "tändtråden" trådlös och haka in på Ajax systemet? Hittar inget på hemsidan om max volt eller ström för terminalerna?

Någon som vet eller kanske till och med provat?

Kanske någon som kan urläsa mer än jag ur manualen?
[länk]

Mvh
Daniel
Det som finns är att man kan på exempelvis magnetkontakterna DoorProtect ansluta en extern krets. Så om du kopplar ett relä på din "tändtråd" som inverterar, dvs bryter signalen när det kommer 230v så kan du på så sätt mäta av detta med din Doorprotect eftersom cirkeln är i detta läge bruten.

Ajax Transmitter tror jag ingen har fått tag i. Den säljs inte i Sverige pga den har en annan styrspänning än vad vi kör med i Sverige som standard för våra larmkomponenter om jag förstått det rätt. Något om 3v vs 5v. Osäker på om den skulle kunna hjälpa dig också. Men det känns ointressant om den ändå inte går köpa.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Det som finns är att man kan på exempelvis magnetkontakterna DoorProtect ansluta en extern krets. Så om du kopplar ett relä på din "tändtråd" som inverterar, dvs bryter signalen när det kommer 230v så kan du på så sätt mäta av detta med din Doorprotect eftersom cirkeln är i detta läge bruten.

Ajax Transmitter tror jag ingen har fått tag i. Den säljs inte i Sverige pga den har en annan styrspänning än vad vi kör med i Sverige som standard för våra larmkomponenter om jag förstått det rätt. Något om 3v vs 5v. Osäker på om den skulle kunna hjälpa dig också. Men det känns ointressant om den ändå inte går köpa.
Tack för svaret!

Det hade jag missat att man kunde använda doorprotect till, lät smidigare.
Såg Transmitter fanns i lager på uttag181.se men det kanske är felaktigt?
http://uttag181.se/ovrigt/1678-transmitter-for-tredjepartsdetektorer.html

Får skumma vidare, blir nog att beställa ett gäng prylar snart i alla fall.

Någon som vet Solars lagerstatus på diverse Ajaxprylar?

Mvh
 
Redigerat:
Kendobendo Kendobendo skrev:
DoorProtect Plus har även tilt och shock. Vilket betyder om de nu lyckas montera ut fönstret utan att skapa vibrationer så utlöser larmet när de sedan börjar lyfta ut kassetten. Om nu då inte slag och vibrationer uppstår vid utmontering av kassetten. Känns som de är tillräckligt tryggt för att man ska bli påkommen där. Komplettera gärna med en central IR-dekare med glaskross mic också. Det är alltid bättre för om du inte ser tjuvarna men om larmet triggar på fler än en sensor så är chansen att det är ett falsklarm mycket mindre sannolik.

Det känns som att det "absolut" ska vara DoorProtect Plus. Och dessa med alternativet att sätta DoorProtect Plus mellan båge och glasruta på de öppningsbara vridfönstren. Då syns sensorn utifrån på varje ruta vilket kan verka avskräckande.
Och så borde det även bli så att:

1) om tjuven lossar de yttre trälisterna i bågen borde först vibrationsdetektorn märka det. När sedan hela glaskassetten tas ut så kommer magnetkontakten att larma.

2) om tjuven bryter upp fönsterlåsningen på båge/karm med kofot borde först vibrationsdetektorn märka det. När sedan fönstret öppnas så kommer tilt-sensorn att larma.

3) om fönsterglaset krossas borde vibrationsdetektorn märka det. Men för säkerhets skull är det bra med en IR+kross som volymskydd vid fönstren.

Tack hjälp och bollande Kendobendo!

Mvh/romerome
 
Med avseende på ovanstående resonemang, och att det gäller öppningsbara vridfönster, dvs fönster med handtaget längst ner med öppning utåt och uppåt enligt länken här.

Var placeras DoorProtect Plus bäst?
1) Längst ner vid handtaget för att så tidigt upptäcka bryt mot fönsterlåsningen som sitter i nederkant
2) Längst upp för att undvika smuts och vatten, inte minst vid fönstertvätt
3) I sidan av någon anledning jag inte kan på?

Vilken placering av den tilt- och vibrationskänsliga magnetkontakten Ajax DoorProtect Plus skulle du välja?
 
Jag satte mina längst upp för att kunna sätta en låg tilt-vinkel och fortfarande kunna ha fönstren öppna på sommaren. Om du sätter dem längst ner kan du knappt öppna fönstren alls innan magnetkontakten bryts.

Jag testade mig fran till en vinkel precis över det tillåtna för fönstrets minsta låsläge, om ni förstår hur jag menar.
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Det tror jag inte. Jag har lyckats trigga stötsensorn på både våra dörrar och fönster På vår garagedörr räcker det med att ge dörren knuff så går larmet! Då är det inställt på Hög känslighet.

En kul larmsekvens skedde nyligen hos oss. Våra barn lekte under en deckare med glaskross-sensorn. Någon skrek vilket triggade sensorn och larmet gick. Ute-sirenen låg då i fönsterkarmen i tvättstugan i väntan på installation, och började tjuta. I samma fönster sitter en DoorProtect Plus vilken pga vibrationerna av sirenen triggade larmet även där!

Summan av kardemumman, sirenen är bra kraftig men ungar kan skrika rätt bra de också!
Tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter på känsligheten i DoorProtect Plus, eftersom jag tidigare kommenterat om denna.

På nyår var vi på middag hos goda vänner och väntade på tolvslaget. Kl 23.59 fick jag ett samtal från Ajax om att larmet gått och triggats av just stötdetektorn på garagedörren. Troligtvis va det en stöt/vibration från fyrverkerier på gatan utanför som triggade larmet den gången. Det hör till att dörren är placerad mellan huset och garaget under ett plåttak vilket kanske koncentrerade stöten just hit, oavsett så var sensorn tillräckligt kännslig för att lösa ut.

Samma natt drog ett ordentligt blåsväder in över västkusten och kl 0346 va det dags igen. Denna gången reagerade DoorProtect Plus troligen på en stark vindpust som drog i dörren på ett sätt som fick larmet att gå. Vid den tidpunkten va vi hemma och jag kände hur vinden drog i huset, så visst blåste det!

Vis av erfarenheten har jag nu ändrat kännsligheten till Normal samt aktiverat ”Undvik larm vid enkel stöt” och hittills har inga falsklarm kommit.

En sak som jag uppskattar med Ajax är att man alltid vet vilken av sensorena som triggat ett larm, eller om flera gjort det. Pss kan kan ofta utesluta (men inte garantera) just falsklarm. I exemplen ovan triggade enbart stötsensorn, men inte magnetkontakten vilket innebar att dörren fortfarande var stängd -> Falsklarm alt. avbrutet inbrottsförsök. Men om båda triggats, följt av rörelsesensorena -> Dags att ringa polisen/Skynda sig hem!
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
Ni som har skalskydd, slår ni på detta när ni är hemma? Känns personligen litet overkill att larma man är hemma..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Ni som har skalskydd, slår ni på detta när ni är hemma? Känns personligen litet overkill att larma man är hemma..
I appen kallas skalskyddet ”Nattläge” och det är precis just så vi använder det. Sätter igång det vid kvällningen när vi inte ska ut mer helt enkelt. I vårt system innebär detta att magnetkontakter i huset är aktiva, men även PIR i garaget vilket är i en separat byggnad.

Känns tryggt och något våra barn efterfrågat då vi flyttade till enplansvilla från lägenhet, flera våningar upp!
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
I appen kallas skalskyddet ”Nattläge” och det är precis just så vi använder det. Sätter igång det vid kvällningen när vi inte ska ut mer helt enkelt. I vårt system innebär detta att magnetkontakter i huset är aktiva, men även PIR i garaget vilket är i en separat byggnad.

Känns tryggt och något våra barn efterfrågat då vi flyttade till enplansvilla från lägenhet, flera våningar upp!
Skärmdump av en hemautomation-app med val för hus och garage, nattläge aktivering och alarmstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ni som har skalskydd, slår ni på detta när ni är hemma? Känns personligen litet overkill att larma man är hemma..
Brukar aktivera min när jag går och lägger mig. Vill gärna bli väckt i fall det är någon som bryter sig in i mitt hem. Jag har ett stort hem på 205kvm och jag hör inte när någon bryter nere i källaren exempelvis om jag är på övervåningen. Om jag dessutom ligger och sover så lär jag inte höra om någon är på entréplan heller å bryter.

Av denna anledning vill jag ha larmet på när jag sover. Men är jag vaken och det är mitt på dagen så är de inte larmat.
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
...
Vis av erfarenheten har jag nu ändrat kännsligheten till Normal samt aktiverat ”Undvik larm vid enkel stöt” och hittills har inga falsklarm kommit.

En sak som jag uppskattar med Ajax är att man alltid vet vilken av sensorena som triggat ett larm, eller om flera gjort det. Pss kan kan ofta utesluta (men inte garantera) just falsklarm. I exemplen ovan triggade enbart stötsensorn, men inte magnetkontakten vilket innebar att dörren fortfarande var stängd -> Falsklarm alt. avbrutet inbrottsförsök. Men om båda triggats, följt av rörelsesensorena -> Dags att ringa polisen/Skynda sig hem!
Wow, många bra råd där!!
Det låter med andra ord lite som om det inte spelar någon roll var jag sätter DoorProtect Plus-sensron på bågen/rutan, den kommer att känna av vibrationer lika mycket oavsett placering även vid Normal känslighet.

Det där med tilt-vinkel förstod jag som att du kan sätta hur stor vinkelförändringen får vara maximalt och du satte den till fönstret låsläge, typ barnlåset på vridfönstren. Men däremot måste väl vinkeln vara densamma oavsett placeringen av sensorn på rutan? Är det något jag missar nu?

Mvh/romerome
 
R romerome skrev:
Wow, många bra råd där!!
Det låter med andra ord lite som om det inte spelar någon roll var jag sätter DoorProtect Plus-sensron på bågen/rutan, den kommer att känna av vibrationer lika mycket oavsett placering även vid Normal känslighet.

Det där med tilt-vinkel förstod jag som att du kan sätta hur stor vinkelförändringen får vara maximalt och du satte den till fönstret låsläge, typ barnlåset på vridfönstren. Men däremot måste väl vinkeln vara densamma oavsett placeringen av sensorn på rutan? Är det något jag missar nu?

Mvh/romerome
Samma vinkel ger ju ett större avstånd mellan magneten och detektorn ju längre från vridpunkten du kommer (oftast neråt). Om sensorn sitter längre ner innebär det eventuellt att magnetkontaken inte kan slutas (och tiltvinkeln blir ointressant). Ex. har du en öppning längst ner på 5 cm i barnlåsläge, har du ju knappt någon öppning längst upp -> magnetkontakten sluten. Samtidigt kanske du har en vinkel på 6 grader, men larm satt till 8 grader. Dvs tjuven kan inte öppna fönstret mer än 2 grader innan tilt-sensorn och/eller magnetkontakten larmar (om inte stöt-sensorn gör det). Utan tilt-sensorn hade det kanske gått öppna mer innan magnetkontakten bryts.

Jag vet inte om jag använder detta på rätt sätt, men jag inbillar mig det.... :crysmile:
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
Hej

Finns det nån trådad ingång? Alltså för larm? Vill ha fasövervakning tex.
 
Hej

Har nu ett SPC alarm jag tröttnat ordentligt på, och sneglar på ajax.

Men jag har några trådbundna sensorer jag helst vill återanvända som komplement och för att få ner priset nu i början.. (PIR pch brand), har någon testat eller vet hur det funkar att koppla in dom? Ser på ajax webb att dom har två produkter;
AJAX ocBridge
och AJAX Transmitter

Transmitter verkar vara för utomhusbruk, och tar bara en sensor. Men förstår inte riktigt texten och hur man gör med ocBridge... Någon med erfarenheter?

BR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.