Jag har tittat runt på lite webbutiker, men hittar inget annat än limstavar till limpistol, förutom lack. Finns det inget annat? Känns som att det borde finnas fler bruk för såna pistoler än just limning. Jag har en sladd med en spricka i ytterhöljet. Finns det nåt bra material jag kan laga det med? Vill ju inte ha nån lagning som kladdar.

Om sladden är sprucken så byter man väl sladden?

En möjlig lösning är krympslang runt. Men jag skulle också rekomendera byte.

Jo visst, jag kan byta, men jag tänker att det är synd att slänga en bra sladd när det borde vara enkelt gjort att fylla i en liten spricka.

B bepatient skrev:
Jag har tittat runt på lite webbutiker, men hittar inget annat än limstavar till limpistol, förutom lack. Finns det inget annat? Känns som att det borde finnas fler bruk för såna pistoler än just limning. Jag har en sladd med en spricka i ytterhöljet. Finns det nåt bra material jag kan laga det med? Vill ju inte ha nån lagning som kladdar.
Limstavar kladdar inte, det är väl just gummi/plast som smälter vi rätt temperatur.
Det här limmet är för att fästa upp kablar med, det borde innebära att det även fäster bra.
https://www.bauhaus.se/lim-rapid-12x190mm-250g-pvc-kabel.html

Om sladden har spruckit är den väl knappast bra? Dessutom tvivlar jag på att du kan få ner någon typ av smältlim i sprickan och på så vis laga den.
När elmaterial skadas på något vis ersätter man det med nytt, går inte det bör man kassera det. Gäller sladdar, kontakter, strömbrytare, armaturer och allehanda apparater mm.

Skojar du med oss?
//Ronnie

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
B bepatient skrev:
Jag har en sladd med en spricka i ytterhölje
Om allt annat är helt , inre ledare oskadade , så får du göra som andra elektriker gör , fram med en rulla el-tape och linda om
det är ett skydd för dom inre som ska till , och det räcker med 5 - 6 varv för det , är det skada på dom inre bara byta eller skaffa ny pistol

J jojo123 skrev:
Om allt annat är helt , inre ledare oskadade , så får du göra som andra elektriker gör , fram med en rulla el-tape och linda om
det är ett skydd för dom inre som ska till , och det räcker med 5 - 6 varv för det , är det skada på dom inre bara byta eller skaffa ny pistol
Tvivlar starkt på att ts är elektriker. :D
För övrigt finns det väl ingen seriös elektriker som lagar skadad ytterisolering med eltape?!!!

Att byta skadad sladd mot oskadad är väl regelmässig standardlösning.
Misstänker starkt att det här här trams!
//Ronnie

J
P Pysslarn skrev:
Misstänker starkt att det här här trams
Vet inte hur gammal eller hur många år du har som elektriker eller om du är det . mycket vanligt att tejpa en skarvsladd på ett bygge om de skadats , för att inte få ytterligare fel på den , sen brukar den få vara så att blir bara så . ,ingen som ger sig på att byta något , det håller även det inte ska vara så i vattenpölen med

Nej, byt ut. Är den sprucken så är den gammal. Risken att den spricker på fler ställen är stor.

Har den torrspruckit så är nog livslängden för plasten nådd.
Ang. Eltejp så var det iaf godkänt med eltejp som skarvmetod förr. Dock med vulk innerst och en jävla massa rullar tejp gick det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.