Planerar kommande källarprojekt och är inte så sugen på att handgräva bort gamla betongen vilket jag gjorde sist....

Ser att det finns ett par varianter på eldrivna minigrävare. Någon går att köpa för 100kkr och Bobcats variant kan jag hyra för 12000kr per vecka.

Är dessa lika starka/svaga som motsvarande dieseldrivna varianter i samma storlek? Ska egentligen bara skyffla upp schaktmassor i skottkärran men skulle man råka köpa en vill man kanske att den går att använda utomhus också.....

Någon som provkört?
 
Iaf Brokks maskiner är betydligt mer att köra med än en mini dieselgrävare. Du har extremt låg tyngdpunkt då det inte är någon hytt på dem, och väldigt bra tryck i hydrauliken.

Tipps är att först luckra upp massorna med bilhammaren (vid lera/pinnmo) och sedan på med skopa och bara ösa på.

Såg nu att du skrev skotta ut betongen.. Med en brokk går det ruskigt fort att slå (Bila) all betong. Då slipper du helt vibrationer och tungt jobb från att handbila.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bara ren nyfikenhet, hur får man in en sån där maskin i källaren?
 
Vilka maskiner tittar du på?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Bara ren nyfikenhet, hur får man in en sån där maskin i källaren?

Lyfter in med traktor, kör i trappor, lyfter med winsch, kör ned på plankor eller gräver och bilar hål genom väggen.

Det går alltid att ta sig in. Lättast är det juh dock om det finns en garageinfart in i källaren eller betong trapp från utsidan..

Brokken är grym på ta sig fram med rätt person bakom spakarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Bara ren nyfikenhet, hur får man in en sån där maskin i källaren?
Jag kan köra in i garaget och sedan genom en 1m dörr.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vilka maskiner tittar du på?
Denna är så billig attman kan köpa den och sälja när man är klar: http://www.elgoplus.se/ngg_tag/springer-e-elektrisk-minigravare-electric-mini-digger/

Men den känns lite klen.... inga joysticks heller.

Sedan har jag sett att det finns en bobcat e10 hybrid som också finns att hyra (12k per vecka), för mycket pengar att köpa och sälja, några beggade hittar jag inte.
 
Brokk-alternativet har jag inte tittat på, dessa går ju också att hyra. Antar att det finns grävarBrokks också. En Brokk 40 skulle antagligen funka utmärkt, plattan är dålig och byggd precis efter kriget, när jag gjorde andra halvan slog jag sönder plattan rätt enkelt med stora släggan.....
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
1m dörr
Då skulle jag definitivt gå för en Kubota u10-3 (y)
Finns beggat till rätt kurs och betydligt säkrare kort att få igen pengarna på.
 
Jag ska köra den inomhus, så diesel går bort. Tyvärr.
 
Kör på en Husqvarna DXR 140. Kan köra i trappan om man inte är så rädd om trappan.
 
Japp, ska kolla med Miramix vad det kostar att hyra, och om dom hyr ut sådana till privatpersoner.
 
Något att tänka på är att dom (Husqvarna och Brokk) har en armled mer än en grävare och lite pilligare att köra men man vänjer sig snabbt. Husqvarnan är lite smidigare att transportera då den kan snurra runt sin egen axel.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har du funderat på att ta in en grävsug? Bilade ut 65m2 källare för ett par år sedan, tog då in en grävsug för att suga ut allt. Klart de går på en slant, men man slipper slita å konka så mycket själv. Hur många m2 ska du ge dig på?
 
Kör du en dieselmaskin på HVO100 eller Ecopar så räcker det med lite lagom korsdrag, det går inte alls jämföra med att köra såna småmaskiner på vanlig diesel för då dör man efter 5 minuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.