I dagens tänk med krav från MSB att klara sig en vecka själv och är mycket i skogen annars så införskaffade jag denna Mora kniv Garberg med multimount dvs kan placeras i bälte, på ryggsäck eller andra ställen.
Mora Garberg kniv med multimount-fäste och kardborreband på ett arbetsbord, med förpackning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och några karameller fick jag också!
 
  • Gilla
Bernieberg och 4 till
  • Laddar…
Tar en första titt på den här intressanta julklappen; en NOS från -97, Kränzle junior 120 bar. Verkar robust trots att den är liten :p
En Kränzle Junior högtryckstvätt från 1997 på ett bord med slang, munstycken och manual, ser ny och oanvänd ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Om det går att svetsa med Julas tråd ska dessa skrotprofiler bli ett rejält takräcke. Så trött på att inte kunna stuva smidigt på taket och ett bättre roof rack kostar >10 000 kr...
Metallprofiler och svetstråd på arbetsbänk i verkstad för bygge av takräcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Tja, inte så mycket verktyg men lite saker till verktygen och snickeriet.
Jag är inte helt nöjd med de gamla aluminiumklossarna till trefasen så jag plockade på mig något lite modernare på en secondhand. Nu behöver jag "bara" ett till kontaktdon till den andra maskinen och en lämplig kabel. Eventuellt kan jag använda den gamla kabeln som har varit förlagd under trampskydd de senaste 30+ åren.
En rejäl klocka har jag också saknat. Har kört på en liten väckarklocka med visst missnöje.
Sedan hittade jag ett timeruttag som jag tänkte koppla in alla laddare till i någon skum förhoppning om att det blir bra. ;) Totalt 150 kronor...
 
  • En samling elmaterial, inklusive två röda trefaskontakter, en timermodul, ett vägguttag, och en stor rund väggklocka, allt ligger på en grå duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timeruttag med inställningsmöjligheter och kopplingsschema, ligger på textilunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre
  • Laddar…
ullberg
Att byta ut de gamla semko-donen mot nyare cee är en välgärning som kraftigt höjer elsäkerheten, en eloge! ”Byter” gärna handsken du saknar mot en bild där du destruerat de gamla donen.

Om det är intressant kan du väl posta en bild på förstörda ”dödshanskar” samt pm:a adress & exakt vilken handske det är du saknar så fixar jag det.

/U
 
  • Gilla
atomlab och 5 till
  • Laddar…
Det lär väl ta ett tag då elen i snickeriet inte ligger först i åtgärdslistan. Taket ligger något högre. ;)
Någon tidigare ägare tyckte att det var slugt att istället för att byta ut det trasiga takteglet så kunde man ju glesa ut det befintliga! Jag är måttligt imponerad av slutresultatet några år senare... Nu ligger ju de "överblivna" tegelpannorna kvar så jag kan nog laga de numera trasiga men jag behöver antingen hitta ett antal kvadrat för att få full teckning eller så behöver jag världens bredaste kantplåtar... Förslag?
 
I nuläget finns det tre gamla eluttag men jag vet inte om det är fel på dem, kablarna, proppskåpet, maskinerna eller mig för jag får inga livstecken från vare sig bandsågen eller kombimaskinen. Ger mig förvisso mer tid att rosta av och gå igenom kombin men grannen tröttnade på att vänta på att kunna hyvla ner en tröskel så han köpte en gammal plan/rikt själv. Alltså, tröskeln var det trängande behovet, framöver är det ett köksbygge som hägrar. Jag förstår honom. Till skillnad från hans fru...
Även om jag uppskattar tanken på att få delar skickade till mig så kan jag svårligen tänka mig att det blir billigare än de 35 kronor som lokala secondhanden tar för kontakterna. ;) Så köper jag på mig en lagom hög i god tid så kan elektrikern få sätta upp det någon gång när det finns något annat som ska åtgärdas. (typ balansera elen i huset)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Krauta i Norrköping har utförsäljning då den läggs ner. 30 % och mer på allt!
När man står i affären och hittar bra priser på saker man kan ha användning för så tänker jag "jag har mycket saker hemma så det får räcka"!!! Hur var det nu, den med mest saker när man dör...
Nåja, maskinerna försvann fort men tillbehör fanns mycket av så detta handlade jag plus en enkel pirra.
Köpta verktyg och tillbehör på en sliten verkstadsbänk, inklusive en slangvinda, termometer, borrsatser och en quick clamp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köpte ett 4 kW elverk då vi kommer ha elavbrott minst en vecka till. Har grejer som behöver vara färdigt till måndag.
Elverket orkar med de flesta maskiner utom startströmen från bordsågen så det fick bli och böka med sänksågen istället.

Gul och svart Stanley 4 kW elverk med skruvdragare ovanpå och elsladd ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Köpte ett 4 kW elverk då vi kommer ha elavbrott minst en vecka till. Har grejer som behöver vara färdigt till måndag.
Elverket orkar med de flesta maskiner utom startströmen från bordsågen så det fick bli och böka med sänksågen istället.

[bild]
Riktigt bra! Kan du skita i att dra fram förlängningssladdar sen när du ska greja
 
VidarH VidarH skrev:
Det lär väl ta ett tag då elen i snickeriet inte ligger först i åtgärdslistan. Taket ligger något högre. ;)
Någon tidigare ägare tyckte att det var slugt att istället för att byta ut det trasiga takteglet så kunde man ju glesa ut det befintliga! Jag är måttligt imponerad av slutresultatet några år senare... Nu ligger ju de "överblivna" tegelpannorna kvar så jag kan nog laga de numera trasiga men jag behöver antingen hitta ett antal kvadrat för att få full teckning eller så behöver jag världens bredaste kantplåtar... Förslag?
Vad är det för tegel?
Har lite gammalt både en- och tvåkupigt tegel liggandes som kommer bli vägfylle en vacker dag.
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Idag blev det en klipptång när behovet plötsligt uppstod. Inte billigast på Ahlsell men de hade hemma :).

Grön klipptång med svarta detaljer mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nya finstämmjärn ifrån Veritas.

Tre nya Veritas finstämmjärn med hickoryhandtag på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På sina nya platser
En samling Veritas finstämmjärn med hickoryhandtag ordnade på en trähylla, bredvid en Veritas hyvel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror att handtagen är gjorda i hickory, dom luktar i varje fall väldigt gott! Nästan så man vill dra fram grillen och grilla lite ribbs.
 
  • Gilla
GUBE och 3 till
  • Laddar…
Det blev en sen julklapp till mig själv. Jag har en sladdvariant från Biltema tidigare som fungerar väldigt bra men är rätt klumpig. Tror denna kan vara betydligt smidigare när man ligger och ålar sig under bilen.

Makita trådlös slagskruvdragare på en verkstadsbänk bredvid en skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
cope och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Idag blev det en klipptång när behovet plötsligt uppstod. Inte billigast på Ahlsell men de hade hemma :).

[bild]
Till andra som söker liknande tång så har biltema den under benämningen kulotång för 299kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.