Då har vi bott i huset exakt 1år. :)

Har varit så duktig att jag läst av förbrukningarna av el och konstaterar att vi gör av med värdigt mycket el på lyse mm.

Det har gått:

BVP 3407kWh (värme och varmvatten, varav 1064kWh varmvatten).
FTX 5205kWh

Lite förvånad över att FTX agget dragit så mycket. Första halvåret var värmaren konstant på pga kortis i reläkortet, men den har dragit nästan 2500kWh efter jag kopplade ur värmaren helt.

Totalt har det gått ca 8600kWh till 247m2 A-temp. Det blir ca 34,8kWh/m2.

Räknar man inte med FTX blir det 13,8kWh/m2.

Är mycket kluven till hur mycket av FTX energin som påverkar hur mycket BVP behöver. Vi har ingen innegivare alls utan systemet styrs helt av gradkurvor, returtemp och utgivaren. FTX håller bara kvar delar av energin som skulle ha vädrats ut så det är svårt att säga om man skulle ha behövt mata in även den energin genom BVP.

Jag får överlägga med de nya kollegorna på WSP som är experter på energisystem.

Oavsett är vi mycket nöjda med husets energiförbrukning. Det är inte så vi frusit eller sparat på varmvatten. Frun har velat ha 22-23 grader inne och då blir det 22-23 grader. :)
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Är verkligen intressant att FTX dragit betydligt mer än BVP.

Om jag tolkar dig rätt så har FTX dragit 2500 kWh utan eftervärme och 2700 kWh med, för första resp sista halvan av året? Isf så har ju eftervärmaren näppeligen tillfört något, eller så är den inte bortkopplad ännu.
En FTX utan värme drar väl bara vad fläktarna tar (+ ev rotormotor).

Mitt FTX-agg har fläktar med märkeffekten 180 W. Utgår från att förbrukad effekt sjunker med minskat flöde. Men bara som räkneexempel så förbrukar mina fläktar 2 x 180 = 360 W x 24 tim x 365 dgr = 3154 kWh/år vid full spruta.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Är verkligen intressant att FTX dragit betydligt mer än BVP.

Om jag tolkar dig rätt så har FTX dragit 2500 kWh utan eftervärme och 2700 kWh med, för första resp sista halvan av året? Isf så har ju eftervärmaren näppeligen tillfört något, eller så är den inte bortkopplad ännu.
En FTX utan värme drar väl bara vad fläktarna tar (+ ev rotormotor).

Mitt FTX-agg har fläktar med märkeffekten 180 W. Utgår från att förbrukad effekt sjunker med minskat flöde. Men bara som räkneexempel så förbrukar mina fläktar 2 x 180 = 360 W x 24 tim x 365 dgr = 3154 kWh/år vid full spruta.
Ja, det stämmer rätt bra som du tolkat det. Eftervärmen är definitivt urkopplad då jag dragit ur kablarna. Mätaren visar att agget drar ca 200W på min läget och typ 500 vid normal så även det tycker jag stämmer rätt bra med dina siffror.

Det skall bli intressant att höra vad kollegorna säger om bidraget från FTX till uppvärmningen.
 
Låter helt sjukt att FTX aggregatet skall dra så mycket. Vad är det för aggregat? Är det bara fläktarna?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Låter helt sjukt att FTX aggregatet skall dra så mycket. Vad är det för aggregat? Är det bara fläktarna?
Det är ett Östberg Heru 100 EC2.

Räknade lite på det och det skall enligt databladet dra max 240W bara fläktarna och rotor. Det skulle bli ca 2100kWh/år.

Det är dags för service av aggregatet så jag får göra en mer ingående koll. Något är skumt med det.
 
Jag har ett Heru 100 EC från 2014 utan värmare. Det drog 2018 257 kWh. Du bör nog kolla upp ditt aggregat.
 
O olotor skrev:
Jag har ett Heru 100 EC från 2014 utan värmare. Det drog 2018 257 kWh. Du bör nog kolla upp ditt aggregat.
257 låter extremt åt andra hållet. Hur mycket och på vilken % av fläkt kör du det?
 
Just nu ligger tilluften på 1 560 varv och frånluft på 1 760 varv. Inställt av ventilationsfirma. Men min heter Heru 100 EC A. Du har väl en något annorlunda beteckning?
 
O olotor skrev:
Just nu ligger tilluften på 1 560 varv och frånluft på 1 760 varv. Inställt av ventilationsfirma. Men min heter Heru 100 EC A. Du har väl en något annorlunda beteckning?
Tror det är samma agg. Bokstaven säger bara om det har värmare.

Går det på den nivån dygnet runt, hela året?

Funderar på att byta mätare och se om det är den som det är fel på.
 
Ja, det är samma inställning hela året. Jag har separat elmätare på FTX:n. Nu drar den ca 1 kwh per dygn, sommartid ca 4 kwh per vecka. Jag hade tidigare en Rexovent som drog avsevärt mycket mer, förmodligen eftersom den hade eftervärmare som gick in då det var kallare än +10 grader.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
O olotor skrev:
Ja, det är samma inställning hela året. Jag har separat elmätare på FTX:n. Nu drar den ca 1 kwh per dygn, sommartid ca 4 kwh per vecka. Jag hade tidigare en Rexovent som drog avsevärt mycket mer, förmodligen eftersom den hade eftervärmare som gick in då det var kallare än +10 grader.
Men 1kWh per dygn blir bara ca 40W kontinuerligt. Bara rotorn drar det i dem.
 
Jag kan inte så mycket om detta utan läser bara av siffrorna. Mätaren är en kalibrerad köpt av Sollentuna Energi för ett tiotal år sedan.
Vad tycker du är rimlig förbrukning per dygn vid denna tid på året?
Jag försökte kolla i manualen och där står det 199 watt på "fläkteffekt". Vad är maxvarv på fläktarna?
 
O olotor skrev:
Jag kan inte så mycket om detta utan läser bara av siffrorna. Mätaren är en kalibrerad köpt av Sollentuna Energi för ett tiotal år sedan.
Vad tycker du är rimlig förbrukning per dygn vid denna tid på året?
Jag försökte kolla i manualen och där står det 199 watt på "fläkteffekt". Vad är maxvarv på fläktarna?
Jag vet inte riktigt vad som är rimligt. Verkar som du och jag är på var sin ände av spannet.

Max rpm är ca 3700 och aggregatet brukar ställas på ca 60-70% fart som jag förstått det. Dock är troligen inte förbrukningen helt linjär mot rpm. Så runt 150-200W tycker jag borde vara rimligt för fläktar och rotor. Det skulle bli ca 3,5-5kWh/dygn.
 
O olotor skrev:
Ja, det är samma inställning hela året. Jag har separat elmätare på FTX:n. Nu drar den ca 1 kwh per dygn, sommartid ca 4 kwh per vecka. Jag hade tidigare en Rexovent som drog avsevärt mycket mer, förmodligen eftersom den hade eftervärmare som gick in då det var kallare än +10 grader.
Om agget inte har ngn värmare, varför drar det mer på vintern än på sommaren?
(Flödet är väl detsamma på sommaren som på vintern?)
Finns det ngn avfrostningsfunktion (elektrisk)?
 
Jag har ingen aning, kanske rotorn jobbar mer på vintern. Jag vet inte heller rotorns funktion. Robert: var hittar du rotorns elförbrukning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.