Gissar att om byggfläkten får upp temp till 10-15C så kommer RH att vara under 60%. (Utan att avfuktaren är igång.) Om nu inte det stående vattnet ställer till det förstås.
Gissar även att endast avfuktaren kan få ner RH till <60%. Dock var det väl en typ som inte fungerar nämvärt under +5C? Så stödvärme måste till under vintern för att avfuktaren ska kunna fungera.

Vore mkt intressant att se hur mkt el som går åt för detta. :thinking:
 
Jag hoppas kunna köra byggfläkten på 650w

650w x 100 kalla dygn

650w x 24 x 100 = 1560 kW

Och det är bara för värmen.

Ska kika lite på vad avfuktaren drar
 
R
D Derbyboy skrev:
Hej Oldboy, tack för dina synpunkter...

Tror tempvariationen beror på att det är lägre takhöjd där det är varmare. Dessutom tror jag just nu att berget är värmare än uteluften (eller?).

Tror takhöjden är boven bakom att skadorna är just där de är.

[bild]
Vad du har för golv ovanför det skadade området påverkar också, fukten måste kunna vandra torka om man inte har avfuktare. Plastmatta osv. Stegljudsdämpning med lumppapp istf. plast.
 
Just nu är det korkmatta precis ovanför det skadade området (kök). Det kan ju ha påverkat också......

I resten av huset är det just nu skogsgrön heltäckningsmatta :)

I framtiden kommer det vara heltäckningsmatta (sovrum) och parkett (kök och v-rum) samt klinker i hall och badrum.
 
Vilket mögelmedel är bäst fört att tvätt undersitan av golvreglar, väggar etc. i krypgrunden?
 
Boracol, får du inte tag på det fungerar utspädd klorin i spruta fint. Tar död på det mesta.
 
utspädd klorin fungerar bättre än de farigblandade medlen som finns i handeln?
 
Vet bara att det fungerar, tänk på att klorin blir otrevlig när det torkar, ett gammalt stridsmedel :) som man blir vimsig i huvudet av och får andningsbesvär av i stängda utrymmen. :)
 
Fy fan! låter ju svinbra. Kan man skippa starkpangarna den veckan.....:)

Men luktar det efter torkning också. Vill ju inte dra upp lukten i bodelen.

Det jag ska behandla är trossbotten som består av isolering som ligger i "säckar" av tjärpapp.

Vilken blandning klorin/vatten?
 
R
D Derbyboy skrev:
Fy fan! låter ju svinbra. Kan man skippa starkpangarna den veckan.....:)

Men luktar det efter torkning också. Vill ju inte dra upp lukten i bodelen.

Det jag ska behandla är trossbotten som består av isolering som ligger i "säckar" av tjärpapp.

Vilken blandning klorin/vatten?
Läs på den blå flaskan, skyddsglasögon ett måste, inte gott att få i ögona. Luktar lite badhus en stund...
 
Den naturliga frågan blir då: Vad ersätter Boracol?
 
R
D Derbyboy skrev:
Den naturliga frågan blir då: Vad ersätter Boracol?
Varför kan du inte köpa boracol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.