A
Gjorde en nioarmad-ljusstake i fredags.
 
  • Hemmagjord nioarmad ljusstake av kopparrör med tända ljus, på ett träbord framför bilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Yes, 23e december, dags för alla garagesnickare att komma ut ur garderoben o visa sina julklappsalster:D

Jag skulle inte bygga nåt i år men när sambons systrar anlände blev jag tvungen att hitta en bra ursäkt att fly till verkstan...börja igår kväll så kanske lite sent påtänkt:oops:

Två skärbrädor av diverse spill, ask, ek, körsbär och valnöt.

[bild]

[bild]

[bild]
Alltså...hur långa torktider orkade du vänta på med de där? Det lät som hels bygget gick på en timme eller två?
 
johan.d.hallin johan.d.hallin skrev:
Alltså...hur långa torktider orkade du vänta på med de där? Det lät som hels bygget gick på en timme eller två?
Limtorktid eller oljetorktid? Oljetid blev det såklart knapert med, första limningen satt över natten och den andra dagen efter, det är bara två limningar per skärbräda så inte så många som man kanske tror.
 
Ola C Ola C skrev:
Limtorktid eller oljetorktid? Oljetid blev det såklart knapert med, första limningen satt över natten och den andra dagen efter, det är bara två limningar per skärbräda så inte så många som man kanske tror.
Limtorktiden jag tänkte på men det var ju gott om tid, tack! Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
En ölback med hemmabryggd julöl i födelsedagspresent + julklapp till min far. En av de saker jag tillverkat själv som jag är mest nöjd över, trots en del skavanker (som jag givetvis har lärt mig en hel del på). En del personlig text bort-retuscherat, ber om ursäkt för det.

Träölback med sex flaskor hemmabryggd julöl, text delvis retuscherad bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snuttekudden och 8 till
  • Laddar…
F famoscar skrev:
Material björk med detaljer/pluggar av mörk teak.
 
Ola C Ola C skrev:
Yes, 23e december, dags för alla garagesnickare att komma ut ur garderoben o visa sina julklappsalster:D

Jag skulle inte bygga nåt i år men när sambons systrar anlände blev jag tvungen att hitta en bra ursäkt att fly till verkstan...börja igår kväll så kanske lite sent påtänkt:oops:

Två skärbrädor av diverse spill, ask, ek, körsbär och valnöt.

[bild]

[bild]

[bild]
Ola C Ola C skrev:
Yes, 23e december, dags för alla garagesnickare att komma ut ur garderoben o visa sina julklappsalster:D

Jag skulle inte bygga nåt i år men när sambons systrar anlände blev jag tvungen att hitta en bra ursäkt att fly till verkstan...börja igår kväll så kanske lite sent påtänkt:oops:

Två skärbrädor av diverse spill, ask, ek, körsbär och valnöt.

[bild]

[bild]

[bild]
Riktigt fina! Blev lite nyfiken nu på hur du och även andra på forumet som gjort skärbrädor i ändträ går tillväga för o få till en jämn o fin yta. Kör du genom planhyveln? Eller är det fräs/handhyvling/slipning som gäller? Vad man hört verkar det lite riskabelt o köra genom planhyveln särskilt om man inte har spiral cutter om det stämmer o förmodar att det inte är många som har bredbandsputsar hemma :)
 
Chrille.B Chrille.B skrev:
Riktigt fina! Blev lite nyfiken nu på hur du och även andra på forumet som gjort skärbrädor i ändträ går tillväga för o få till en jämn o fin yta. Kör du genom planhyveln? Eller är det fräs/handhyvling/slipning som gäller? Vad man hört verkar det lite riskabelt o köra genom planhyveln särskilt om man inte har spiral cutter om det stämmer o förmodar att det inte är många som har bredbandsputsar hemma :)
Tack! Väldigt noga att såga stavarna jämnbreda (eller jämntjocka beroende på hur man ser det), limmar med clamping cauls och har man skött dessa moment bra är det inte alls mycket att jämna till, kör med handhyvel och sen slipmaskin.

Edit. Hade jag snickrat skärbräda oftare hade jag nog byggt en fräsplaningsjigg.
 
  • Gilla
Chrille.B
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Tack! Väldigt noga att såga stavarna jämnbreda (eller jämntjocka beroende på hur man ser det), limmar med clamping cauls och har man skött dessa moment bra är det inte alls mycket att jämna till, kör med handhyvel och sen slipmaskin.

Edit. Hade jag snickrat skärbräda oftare hade jag nog byggt en fräsplaningsjigg.
Ett annat tips är att se till att sista limningen blir den ”kortaste”. Gör du en helt kvadratisk skärbräda blir båda limningarna lika långa men gör du inte det så är det en fördel om den sista limningen (ändträ uppåt och nedåt) också har minst antal limfogar.
 
Fick beställlnign hemifrån på en spegel




Svart fyrkantig väggspegel med klockdesign hänger ovanför en dekorativ vas med vita grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Handgjord skärbräda av teak, rödbok, ek, lönn och ädelträ, med varierande träslagsmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Present till värdparet i går. Drygt 50x30x4 cm. Teak, rödbok, ek, någon sorts ädelträ typ kingwood, lönn. Eken och lönnen kommer från avverkningen av tomten inför husbygget.
 
  • Gilla
mkristensson och 9 till
  • Laddar…
ullberg
Du är varmt välkommen hem till oss när som helst @vanpire :) - snyggt!
 
  • Gilla
  • Haha
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Mitt första slöjdalster på över 30 år, tog nästan en kvart att fixa :rofl::rofl::rofl:
Dottern var dock nöjd, hon fick exakt vad hon ville: det är en ljusstake att ställa figurljus på, gjort av ett vedträ som hyvlats på toppen och på baksidan.
Handgjord ljusstake av hyvlat vedträ på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Yes, 23e december, dags för alla garagesnickare att komma ut ur garderoben o visa sina julklappsalster:D

Jag skulle inte bygga nåt i år men när sambons systrar anlände blev jag tvungen att hitta en bra ursäkt att fly till verkstan...börja igår kväll så kanske lite sent påtänkt:oops:

Två skärbrädor av diverse spill, ask, ek, körsbär och valnöt.

[bild]

[bild]

[bild]
Jag tänkte ge mig på min första ändträskärbräda men går det alltid så lätt som det ser ut? Är det lätt hänt att det blir glipor eller att limningen inte håller (eller andra fallgropar)? @Ola C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.