Bowser
J JohanLun skrev:
De friköpta har givetvis också brandlarm och överfallslarm som alltid är på... Och de larmcentralerna skulle jag gissa är lika bra bemannade och kan skicka väktare och larma brandkår. Vilken central som är bäst i det närområde man själv bor i borde man nog ta reda på, men som boende i Stockholm större förorter har jag antagit att alla stora bolag har gott om väktare...
Glömde citera Kodrods inlägg.. det va det jag skulle svara på.. ser nu dock att det va ja som läste för snabbt och han/hon skrev faktiskt att brandövervakningen är på..
 
optimum
Lite summerat.
Det finns inga fakta om att Verisures produkter kvalitetsmässigt eller tekniskt skulle vara dåliga.
Detta har ändå framförts här i tråden vilket då är en uppenbar lögn. Man gillar det helt enkelt inte men envisas med att kasta skit bara för att det är dyrare.

Ja de fungerar och man får en komplett installation utan att själv fundera över hur många delar som behövs för att ge ett bra skydd.

Ja Verisures larm är kopplade till larmcentral utan extra kostnader vid felaktigt utlöst larm vilket inte är säkert det går att få om man själv plockar ihop lite larmkomponenter

Om man tror Verisure går in och tjuvkikar på en via kamerorna så lider man nog av förföljelsemani.
Även detta finns inga bevis för att det skulle ha skett. Falska rykten alltså.
Sådana funderingar hör nog hemma på på forum typ Flashback eller motsvarande.

Ja Verisure är inte billigast på marknaden och vi är många som tycker det är ok.

Precis som bilmärken, det finns de som kostar dubbelt så mycket som en billig bil från något land i Asien. Ändå väljer folk att köpa premiummärken. Eftersom detta är ett byggforum så ser vi även att många köper kvalitetsverktyg före billigare alternativ.


Nej jag säljer inte Versures produkter utan endast mycket nöjd kund av ett fungerande och handhavandemässigt enkelt larmsystem för vårt hus.

Ja jag har haft andra larmsystem tidigare och Verisures produkter är funktionellt och handhavandemässigt ljusår före.

Det är helt fritt till alla att välja om de vill ha larm, om de vill plocka ihop delar eller välja något som är enkelt och garanterat fungerar. Vi har precis som många andra gjort vårat val.
 
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Vilken tur att du är frälst optimum...

Personligen så är erfarenheten av Verisures service begränsad till deras dåliga hantering av batterierna till brandvarnarna och hur jag aldrig kunde få ett rakt svar på var i mitt avtal det står att larmet tappar funktion när man säger upp abonnemanget. Jag har dock större förtroende för installatören och firman den tillhör, synd de bara jobbar med Verisure.

Verisures larm kan ej kompletteras med trådbundna deckare.
De hanterar ej andra kameror än sina egna leksaker (har jobbat med riktiga kameror, vi skrattade åt deras första kameror).
Efter ett tag lägger Verisure ner den serie du har och då går det inte att uppgradera systemet utan allt får bytas.

I ett nybygge skulle jag definitivt rekommendera trådat larm.
 
optimum optimum skrev:
Lite summerat.
Det finns inga fakta om att Verisures produkter kvalitetsmässigt eller tekniskt skulle vara dåliga.
Detta har ändå framförts här i tråden vilket då är en uppenbar lögn. Man gillar det helt enkelt inte men envisas med att kasta skit bara för att det är dyrare.

Ja de fungerar och man får en komplett installation utan att själv fundera över hur många delar som behövs för att ge ett bra skydd.

Ja Verisures larm är kopplade till larmcentral utan extra kostnader vid felaktigt utlöst larm vilket inte är säkert det går att få om man själv plockar ihop lite larmkomponenter

Om man tror Verisure går in och tjuvkikar på en via kamerorna så lider man nog av förföljelsemani.
Även detta finns inga bevis för att det skulle ha skett. Falska rykten alltså.
Sådana funderingar hör nog hemma på på forum typ Flashback eller motsvarande.

Ja Verisure är inte billigast på marknaden och vi är många som tycker det är ok.

Precis som bilmärken, det finns de som kostar dubbelt så mycket som en billig bil från något land i Asien. Ändå väljer folk att köpa premiummärken. Eftersom detta är ett byggforum så ser vi även att många köper kvalitetsverktyg före billigare alternativ.


Nej jag säljer inte Versures produkter utan endast mycket nöjd kund av ett fungerande och handhavandemässigt enkelt larmsystem för vårt hus.

Ja jag har haft andra larmsystem tidigare och Verisures produkter är funktionellt och handhavandemässigt ljusår före.

Det är helt fritt till alla att välja om de vill ha larm, om de vill plocka ihop delar eller välja något som är enkelt och garanterat fungerar. Vi har precis som många andra gjort vårat val.
De är väl troligen bra konsumentprodukter med bra användargränssnitt, men absolut inte proffsprodukter. De har relativt högt pris som verkar gå att pruta ned. En del gillar att pruta, andra att äga sina egna grejer till lägre pris, en del betalar för högt pris och skiter i det. Verisure är inte ensamma att skinna trogna kunder och pruta till otrogna.

Det finns många saker där man väljer inte den bästa men den enklaste produkten till ett lite högre pris. Alla har vi troligen vår anledning till det valet. En del vet inte att det finns billigare jämförbara alternativ och för det är tråden bra.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
optimum
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilken tur att du är frälst optimum...

Personligen så är erfarenheten av Verisures service begränsad till deras dåliga hantering av batterierna till brandvarnarna och hur jag aldrig kunde få ett rakt svar på var i mitt avtal det står att larmet tappar funktion när man säger upp abonnemanget. Jag har dock större förtroende för installatören och firman den tillhör, synd de bara jobbar med Verisure.

Verisures larm kan ej kompletteras med trådbundna deckare.
De hanterar ej andra kameror än sina egna leksaker (har jobbat med riktiga kameror, vi skrattade åt deras första kameror).
Efter ett tag lägger Verisure ner den serie du har och då går det inte att uppgradera systemet utan allt får bytas.

I ett nybygge skulle jag definitivt rekommendera trådat larm.
Japp, "frälst" men inte mer än jag kan byta larm om det kommer något som jag anser vara bättre.
Just nu verkar de vara bäst på marknaden men utvecklingen går snabbt framåt.

Batterier till brandvarnarna är beställda och kommer byta dem snarast
Även utvecklingen på kameror går framåt och man kan se hur mobiltelefoner drivit på detta enormt..
 
De jag tror skapar olika läger här är att man inte förstår att man har olika infallsvinklar här. Ska försöka utveckla utifrån som jag förstår det. Kanske ger de andra en idé om varför vi resonerar så annorlunda kring detta. Varför vissa är villiga att betala 200-699kr per månad för sitt larm och andra börjar sura redan vid simkortskostnaden.

Verisures kunder
Man väljer Verisure av olika anledningar men den stora gruppen väljer dom helt enkelt för dom bryr sig inte att lösa allt själv. Man kanske känner att det är bättre lägga sin energi på att jobba en extra timme per månad eller spendera tiden med familjen istället. Sedan vill vi ju alla alltid ha så lågt pris som möjligt men när det inte handlar om jätte summor per månad så väljer många det bekväma före de mer obekväma. Att själv hitta rätt prylar och lösa montage, bevakning och alla bitar på rätt sätt. Produkterna är antagligen inte bäst på marknaden, men det är inte heller de som lockar, det är att någon annan tar hand om hela systemet och löser allt och produkten och helheten är good enough.

Eget larm
Denna grupp användare brukar vara till skillnad från Verisures kunder något av nedan.
  • Teknikintresserade - Kan själv
  • Kontrollbehov - Litar inte på någon och vill köra allt under eget
  • Priskänsliga
  • Verisures produkter saknar något som man får någon annanstans (produkt/funktion)

Sedan tycker jag det är intressant att titta på det lite ekonomiskt också. Vi tar och jämför med Ajax.

Versiures
Alla har inte samma avtal och därför gäller inte samma spelregler alla. Men några av de saker jag vet om är:
  • Du får inte byta batterier på alla deras larm själv, utan en tekniker måste komma ut. Mitt från 2007 var ett sådant larm.
  • Du äger inte larmet de första fem åren. Du får dock köpa loss de emot en extra summa om du vill under de första åren. Men det blir ofta dyrare än de smakar.
  • Du betalar för installationen när du blir kund initialt. Inte för komponenterna. Installationskostnaden ökar ju fler komponenter du väljer även månadskostnaden.
  • Larmet fungerar bara standalone den dagen du väljer att avsluta tjänsten. I vissa fall, som mitt äldre larm från 2007 så fungerar inte larmet öht utan deras anslutning. Larmet kan inte läggas över på någon annan larmoperatör. Komponenterna kan inte paras med någon annan larmcentral på marknaden heller. Larmet och dess komponenter är således kidnappade av Verisure vare sig man vill de eller ej.

Ajax Systems

Detta larm har det pratats väldigt mycket om. De finns de på forumet som tycker de är ett "biltema larm" vilket är skitsnack. Larmet har fått flera utmärkelser. Bland annat "silver medal for innovation in Security & Firefighting Risks 2018" och även "Security & Fire Excellence awards Winner 2017". Dessutom har de sålt över 1 miljon komponenter. Vilket är imponerande med tanke på hur ungt bolaget fortfarande faktiskt är. Dvs rätt långt ifrån "biltema larm".

Saker som Ajax gör väldigt bra, ja de blir mycket egna åsikter här också så klart.
  • Ajax har stöd för Safeland Connect. Det är en grannsamverkans app. Läs gärna mer om den (Googla).
  • Appen är i nivå med enkelheten i den som Verisure har. Även din mormor fixar denna.
  • Installera komponenter är efterblivet enkelt. Packa upp produkter. Ta en bild av QR-koden. Starta komponenten. Skruva upp den på väggen. Färdig.
  • Ingen månadsavgift
  • Säljs på öppna marknaden. Vem som helt som är ÅF för Solar kan sälja den. Elfirmor, larmfirmor etc..
  • Ovan punkt gör att produkten blir mer prismässigt utsatt. Lägre pris är kul.
  • Räckvidden på komponenterna är 2km i öppen terräng. Så även folk med besvärliga väggar lär nå fram med signal.
  • Stöd för både 2G, 3G och Wifi samt Nätverkskabel. Du väljer själv hur du vill köra. Klipper banditerna fibern? Du har fortfarande 2G/3G.
  • Roamande kanalerfrekvenser. Stör banditerna ut frekvensen som komponenterna ligger på så byter komponeterna kanal automatiskt. Fungerar de inte efter bytet så utlöser larmet så du får en notifikation om störning direkt i din app.
  • Stöd för valfri oberoende larmbevakningscentral. Det finns flera olika att välja på i Sverige där de kostar från 80kr per månad.
  • Du kan ha hur lite eller många komponenter du vill. De påverkar inte priset för ovan punkt.
  • Ajax enheter säljs i grundmodell och plus-modell. Där grund exempelvis känner av bryt i en dörr och där plus-modellen känner av slag och lutning av dörr/fönster. Du kan välja att bara trigga på exempelvis en viss lutning om du så önskar. Du skulle kunna sätta en magnetsensor på ett fönster som du alltid har öppet. Öppnas fönstret mer än det redan är så utlöser larmet eftersom tiltsensorn går över x grader i lutning. Jag skulle inte själv göra en sån här installation men det är möjligt.
  • Allt i appen sker på svenska eller engelska om man så vill.
  • Produkterna är enligt mitt tycke de snyggaste på marknaden. SPC och alla de "riktiga larmen" kan ju ta sin design och köra upp. De har plockat designspår ifrån 80-talet.
  • Appen fungerar. Fungerar alltid. Strular aldrig för mig. Ljusår mycket snabbare och bättre än Paradox och SPC's kalleanka app. Paradox och SPC är bra och väldigt stabila larm men deras app är KRAFTIGT efter.
  • Appen kostar 0kr. Allt kostar 0kr efter ditt initiala inköp. Paradox till exempel tar en kostnad per år för sin skitfula, slöa och värdelösa app.
  • Du kan ha flera olika larmzoner som du väljer själv hur och när de ska larmas på.
  • Stöd för massor av egna användare med olika behörigheter.

Saker som jag tycker suger med Ajax än så länge (kan ju förändras):
  • Endast stöd för tredjepartskameror. Dessa är också lite knöligare att konfigurera om man inte är mer teknisk med saker som dyndns och portforwards. En förändring är på gång snackas det om.
  • Inget färdigt API som är enkelt att koppla ihop med något smartsystem på marknaden ännu. De finns de som lyckats hacka ihop olika lösningar men inget som jag skulle säga den genomsnittliga teknikintresserade löser i dagsläget. De ska dock vara på gång nyheter kring just detta.
  • Hade varit nice om de fanns med snygga dekaler. Istället så får man köpa av den firman som man köpt larmet av istället. Detta finns det massor med olika åsikter på vad som är bra och dåligt.
  • Hade gärna sett att appen slutar klaga på att man kan läsa på mer om androids strömsparfunktioner som kan påverka saker i appen. Jag fattade detta första gången och behöver inte bli påmind varenda jävla gång jag ska larma av eller på.
  • De är på gång i början av 2019 men finns inte i dagsläget och jag saknar deras strömpluggar. Jag vill kunna stänga av strömmen till mina garageportsmotorer när larmet är på. Garageportar är nästan förolämpande lätta att hacka och öppna med rätt radioutrustning
Sorry om mitt inlägg flummade iväg lite. Blev avbruten flera gånger under tiden jag skrev detta. Tankarna rullar åt alla håll då. :)

Poängen va att olika helhetslösningar för olika typer av användare. Man värdesätter olika och då kan de va rimligt med att lägga ett par hundralappar i månaden. Men är man de minsta teknikintresserad så skulle jag iaf överväga kraftigt något annat. Det är ju rätt uppenbart vad jag har valt dock. Men SPC och Paradox är grymma alternativ också men deras APP suger fett. Vilket är beklagligt men inte förvånande. Deras stora kundgrupp är företag som skiter fullständigt i någon jävla APP.
 
Redigerat:
  • Gilla
jim_b och 7 till
  • Laddar…
Det där med 2 km räckvidd låter mycket i mina öron. Någon som har testat att det stämmer?
Både sändare och mottagare (hub) har vad jag kan se inga externa antenner.
 
E etompau skrev:
Det där med 2 km räckvidd låter mycket i mina öron. Någon som har testat att det stämmer?
Både sändare och mottagare (hub) har vad jag kan se inga externa antenner.
Det finns en i ajax tråden som provat up till kilometern iallafall.
 
Kendobendo Kendobendo skrev:
Det finns en i ajax tråden som provat up till kilometern iallafall.
OK, synd att han inte gick hela vägen till 2 km :)
 
E etompau skrev:
OK, synd att han inte gick hela vägen till 2 km :)
Kolla tråden om du vill. Finns mycket mer detaljer där.
 
optimum
Kendobendo Kendobendo skrev:
De jag tror skapar olika läger här är att man inte förstår att man har olika infallsvinklar här. Ska försöka utveckla utifrån som jag förstår det. Kanske ger de andra en idé om varför vi resonerar så annorlunda kring detta. Varför vissa är villiga att betala 200-699kr per månad för sitt larm och andra börjar sura redan vid simkortskostnaden.
.
Mycket bra sammanställning och jag instämmer i det mesta.
 
Tycker hubben ser lite för "konsumentaktig" ut.
Centralapparater tycker jag ska kunna monteras på vägg, gärna vara av plåt, ha lite skruvplintar och reläutgångar imho.
 
Jag sa upp vårt Verisure idag. Vi började oktober 2014 och betalade då 339:-/mån, men med en sjuk utveckling med ca:44% prisökning på drygt 4 år så kastar vi in handduken. Sista höjningen var spiken i kistan, vi slutade på 483:-/mån.
När jag ringde dem idag så kröp han först till 349:-/mån sedan ytterligare ner till 299:-/mån. Nej Tack, jag köper mitt egna kombinerade LAN/GSM larm med UPS.
Nu får det vara nog med dessa sjuka priser...

Tack för allt ni har skrivit, efter att ha läst allt så insåg jag hur dum man är som betalar för falsk trygghet.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
pperssons pperssons skrev:
Jag sa upp vårt Verisure idag. Vi började oktober 2014 och betalade då 339:-/mån, men med en sjuk utveckling med ca:44% prisökning på drygt 4 år så kastar vi in handduken. Sista höjningen var spiken i kistan, vi slutade på 483:-/mån.
När jag ringde dem idag så kröp han först till 349:-/mån sedan ytterligare ner till 299:-/mån. Nej Tack, jag köper mitt egna kombinerade LAN/GSM larm med UPS.
Nu får det vara nog med dessa sjuka priser...

Tack för allt ni har skrivit, efter att ha läst allt så insåg jag hur dum man är som betalar för falsk trygghet.
483:- kr i månaden är galet mycket.
 
optimum
F fredl skrev:
483:- kr i månaden är galet mycket.
Javisst, man kan få 6 st. hämtpizza för pengarna istället.
Eller 32 liter diesel till bilen.

Eller så betalar man och är nöjd för att få ta del av Sveriges mest uppskattade larmtjänst.
Jag tycker det är helt klart prisvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.