Nu lugnar det ner sig lite när semestern är slut och det finns mer kneg än huset som behöver uträttas... men vi fortsätter smyga omkring på kvällarna. Ikväll byttes en knut ut och en bunte virke fick grundfärg. Några timmar här och där under veckan gör ganska stor skillnad och det håller igång projektlusten. Målet är att bli färdig med den sida vi jobbar på nu. Sen återstår en gavel. Hinner vi så kanske vi börjar men vi vet inte riktigt hur saker kommer att bli på den sidan (altan, kanske nån utbyggnad, köksbygge som kanske drar med sig någon ny dörr, ja denna tråden kommer inte att stängas på ett tag :) ). Det kan vara effektivare att ta den sidan till våren när vi funderat lite mer så att det inte blir för mycket målning och fix av delar som ändå ska ändras.

I helgen Blocket-fyndades även ännu ett skåp. Det är det fjärde av denna typ som flyttar in. Får se hur länge man klarar sig innan @FruB får för sig att det ska vara i en annan kulör :)

Blocket-fyndat blått skåp med dekorativa handtag och vit beslag, inslaget i skyddande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Jobbat vidare idag och snickrat färdigt en ny ställningsbredd. Fick även tvättat samma sektion. Upplagt för de kortare momenten under veckans kvällar (om vi inte tjuvstartar imorgon...)

Nybyggd ställning framför en tvåvånings trähusfasad med röda och vita paneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd och nymålad ställningsbredd på husvägg med fönster och halvdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Det var ett tag sedan det kom någon rapport här men vi har jobbat på lite i taget. I dag var det säsongsavslutning med fasadrenoveringen! Målade lite plåt på norra långsidan en sista gång idag och sen var den klar. Det har varit ganska mycket pyssel med denna sida med renovering av källardörr och allmänt mycket dåligt virke. Kupan behövde också en del fix. När förra ägaren tilläggsisolerade struntade han i att den nya fasaden hamnade utanför vindskivorna... löste det hjälpligt med att tjocka på vindskivorna, hade inte riktogt lust att göra om hela taket på kupan.

Sen rev vi ivrigt ställningen och stuvade in den i verandans krypgrund för lite välbehövligt höstlov. Blev inspirerade och klippte även gräs och gjorde lite allmänt fint för att kunna njuta lite extra av fasaden :) Till slut kom en ny vattenslang på plats, den har legat och väntat sedan frugan fick den i födelsedagspresent i januari. Jag bör nog inte slabba med den när jag blandar betong eller annat slabb, då får jag hämta den gröna arbetshästen nere i källaren :).

Känns väldigt skönt att komma i mål med detta projekt och att ha alla färgpytsar och redskap på plats i hyllorna igen. Återstår en gavel, får se hur den utvecklas med altan, tillbyggnad eller annat projekt kommande säsong eller så.

Nu återupptar vi badrumsprojektet på övervåningen som vi lämnade när våren började bli ljummen. Tänkte att vi skulle växla lite mellan projekten beroende på när det regnade eller var soligt men ni vet ju alla hur det gick med regnet denna sommaren. Kanske blir det lite smygjobb med nytt balkongräcke och trall också om det är fint väder, vi får se.

Lite bilder från arbetets gång på denna soda och färdigt resultat. Och någon före-bild på kupan:

Beskadigad vindskiva och fasaddetalj på hus med tegeltak och vitmålat träverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat hus med ny målad fasad och ställningar på norra långsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad fasad på hus med målad plåt, tjockare vindskivor och en vit källardörr, sedd från en byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad fasad på tvåvåningshus med vitmålad panel och uppdaterade vindskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad fasad på hus med nya vita plåtdetaljer, källardörr och förbättrad vindskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad husfasad med upphängd vattenslang och justerade vindskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad husfasad med ny målning, plåtdetaljer och reparerade fönster- och källardörrramar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staplar av metallställningar och målartillbehör förvarade ordnat i en krypgrund under verandan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad husfasad med en vit nedlöpsrör bredvid fönster och en del av ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad fasad med vita fönsterkarmar, stående plåt och stuprör på husets norra sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad fasaddetalj med nytt vitmålat vindskiveförstärkning mot tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad fasad med renoverad vit källardörr, nya tjockare vindskivor och stenröd tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Här har det varit tyst ett tag igen. Har haft fullt upp med vardagen och legat lite lågt med projekten. Men förra helgen började vi tagga till med badrumsprojektet på ovanvåningen igen. Tog en tur till bygghandeln och köpte allt (hoppas vi) som behövs till tätskikt. Idag satte vi igång med jobbet.

Började med dammsugning och primer. Medan det torkade hann jag lagom klippa till alla våder och äta några pizzaslicar. Sen var det bara att montera enligt konstens alla regler. Lite nervöst moment men det var inte så besvärligt. Fick svära till några gånger vid kortsidan med snedtak och hylla. Våden med alla vattenrör var också bökig. Hann nästan färdigt väggarna och återstår golv samt alla manschetter, hörn etc. som ska dit. Så här långt är jag väldigt nöjd med resultatet i alla fall.

När detta är färdigt återstår det svåraste, att få @FruB att spika kakel och klinker. Det lutar väl åt marmorhexagoner på golvet och något vitt med lite rustik känsla på väggarna. Ska jag sätta golv eller väggar först tro?

Lite bilder från dagen:
Primerat badrumsprojekt med första tätskiktsvåden på vägg och golvet redo för nästa steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Primat och pissgult

Vägg med nymonterat blått tätskikt, arbetsmaterial synligt, orenoverat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första våden på plats. Lika bra att börja med en jobbig så att man inte blir bortskämd.

Badrumsrenovering med första våden av tätskikt monterad på snedtak och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våtrumsvägg med påbörjat tätskiktsarbete och KeraSafe-våd på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett badrum under renovering med tätskikt och våder av KeraSafe på väggarna, hink och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redo för hörnvåd

Ett pågående badrumsprojekt med nyligen monterade tätskiktsvåder på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätskikt i pågående badrumsprojekt med väggar klädda i grönt fuktspärrsmaterial och synliga vattenrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjat tätskiktsarbete i badrum med den första våden och primer på vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 7 till
  • Laddar…
Ser bra ut, inga bubblor här inte.

När du sätter upp plattorna på väggen kan jag rekommendera att du spacklar med lite fix i gipsskarvarna. Då blir plattsättningen enklare.

Mvh
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Ser bra ut!

2 tips.

1. Välj inte marmor, skört material som måste vårdas för att hållas fint.
2. Börja med väggarna (y) då klarar du dig mer eller mindre helt ifrån att kapa till "fallet" på kaklet. Klinkersen behöver bara kapas rakt för att läggas

Sen får du såklart göra som du vill, men detta är de råden jag fått av en släkting som är plattsättare :) han menar på att marmor trenden är hål i huvudet med tanke på marmorns egenskaper :crysmile:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
A abygg skrev:
Ser bra ut, inga bubblor här inte.

När du sätter upp plattorna på väggen kan jag rekommendera att du spacklar med lite fix i gipsskarvarna. Då blir plattsättningen enklare.

Mvh
Tack!

Menar du att man spacklar som ett eget moment och låter det torka? Var inne på att spackla innan tätskikt men tyckte det var komplicerat att hitta ett spackel som var ok utan att behöva köpa 25 kg säck. Fick svar från Kuilto att så länge man inte skulle köra med mosaik så var det inga problem att lämna skarvarna som dom är.
 
J Jarlsgård skrev:
Ser bra ut!

2 tips.

1. Välj inte marmor, skört material som måste vårdas för att hållas fint.
2. Börja med väggarna (y) då klarar du dig mer eller mindre helt ifrån att kapa till "fallet" på kaklet. Klinkersen behöver bara kapas rakt för att läggas

Sen får du såklart göra som du vill, men detta är de råden jag fått av en släkting som är plattsättare :) han menar på att marmor trenden är hål i huvudet med tanke på marmorns egenskaper :crysmile:
Nä marmor är inte superpraktiskt men vi brukar köra lite med filosofin att gillar man något mycket så ska man inte alltid hålla tillbaka bara för att något annat är lite mer förnuftigt. Eller ja, mest min fru som har den filosofin men det är ganska vettigt. Vågar säga att vi väljer det helt oberoende av trend (den är väl förbi nu till och med), vi tycker helt enkelt att det är ett fantastiskt elegant material. Men jag förstår de som ratar det för att det är lite jobbigt att hålla fint.

Låter vettigt att börja med väggarna som du säger. Går ju att skydda golvet med masonit eller liknande så länge.
 
Ja tycker man om det mycket så gör man :) mest att man är införstådd med att det är lite jobb med det :)

Ja när man tänker efter är det rätt logiskt, tittar man på bilder när plattsättare är i farten så är det nog mer regel än utantag att de börjar i den änden (y)
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Jag hade börjat plattsättningen med att blanda till lite fix och spackla skarvarna för att få väggen plan, låt det torka in lite innan du börjar sätta plattor.

Därefter sätter du plattorna på rad två räknat från golvet först. Du vill ha lite mån kvar att skära i plattorna på första raden, samtidigt som du vill att översta radens plattor ska vara lagom höga. Så dessa två faktorer samt hur hög väggen är avgör hur högt upp du börjar.

Enkelt brukar vara att använda en rätskiva eller ett vattenpass som du staplar upp vågrätt från golvet (som antagligen lutar) för att börja plattsättningen

Lycka till!
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Eftersom vi bygger så långsamt har vi haft mycket tid på oss att fundera på kakel och klinker till nya badrummet. Man kan tycka att det vore bra för att komma fram till en slutsats, men mer tid har snarare inneburit djupare dyk i detaljer så det har bara blivit svårare ju mer vi tänkt :) Nästan gått troll i det. Men nu när lite ledighet står för dörren och vi börjar bli klara för att sätta plattor tyckte vi att det var läge att örfila upp oss och ta ett beslut.

Så nu är det beställt! Till golvet blev det marmorhexagoner 50x50 mm och på väggarna ett fasat blankt vitt kakel 75x150 mm. Tror att det kommer blir bra! Nu börjar förberedelsefasen där både kunskap och utrustning ska anskaffas innan arbetet sätter igång. Det ska bli kul!

bricmate-marmor-u-hexagon-medium-carrara-honed-stonefactory.se.jpg

Bisealdo-Vit-Fasad--blank-75x150x7_717.jpg
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Hoppas detta inte kommer för sent nu - Skall inte tätskiktet vikas in i boxen för blandaren?

Vägg med grönt tätskikt och utskärning för blandarbox, rör sticker ut, Kerasafe-loggor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte vilken box du har men ta gärna och släng ett öga på montagebeskrivningen - Jag är säker på at de få jag monterat har sedan plattsättaren vikt in och limmat tätskiktet i boxen....

Snyggt jobbat i övrigt - Sträckläste just tråden för inspiration. Nu skall det beställas betong till mitt egna badrum!
 
  • Gilla
Jovib
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Hoppas detta inte kommer för sent nu - Skall inte tätskiktet vikas in i boxen för blandaren?

[bild]

Vet inte vilken box du har men ta gärna och släng ett öga på montagebeskrivningen - Jag är säker på at de få jag monterat har sedan plattsättaren vikt in och limmat tätskiktet i boxen....

Snyggt jobbat i övrigt - Sträckläste just tråden för inspiration. Nu skall det beställas betong till mitt egna badrum!
Jodå, du har helt rätt. Tätskiktet är inte färdigt på bilderna, får återkomma med färdigt resultat. Sätter remsa över kanten mot boxen och sen färdiga ytterhörn. Allt limmas både mot boxen och duken på väggen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
I veckan har vi både fått hem kakel, marmor och börjat samla på oss verktyg och material som behövs till plattsättningen. Det blir en del när det är första gången...

Kakel, marmorplattor och byggmaterial samlade på golv inför renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två saker återstår och jag är lite osäker på hur jag ska göra. Tar gärna emot synpunkter!

1. Vilken nivå ska man lägga sig på med verktyg för håltagning? Skyddsrör, flexrör, tvättställsavlopp, apparatdosor, det blir fyra dimensioner på hål. Hålsågar för kakel är ju inte billiga. Kan det duga med någon lite billigare sats eller kommer man bara stå och svära över den? Finns även varianter som bara är ett stort triangulärt skär. Plattorna är bara 75x150 mm så det kommer alla gånger hål som delas av flera plattor. Funderar även på hur långt man kommer med papegojtång och kakelfil.

2. Funderar på om jag behöver en såg av bordsmodell. Tänker på kaklat ytterhörn där vi tänkt gera plattorna. Finns det något annat sätt än en vinklad såg för att få till det? Funderar även på om den är vettig för att skära marmormosaiken? Har köpt en dimantklinga till vinkelslipen så den är väl alternativet just nu. Gissar att kakelskäraren knappast biter på marmorn.
 
På fråga Nr.1:

Jag har kört med ett liknande sånt här kit och det har helt klart levt upp till mina förväntningar om det är vad man skulle kalla för "vanligt" kakel när det kommer till hål. Gått bet när jag skulle köra i klinker vid ett tillfälle men den varianten var svår även med proffskaliber på grejerna. Kan inte rekommendera triangel-varianten på borr då den är totalt värdelös.
En mindre borr för att säkert markera ut centrum innan hålsågen åker på är även det ett säkert kort.
En skiva under kaklet som skall borras är det heller ingen dålig ide för att behålla styr på centrumborren, även smidigt med en platta när man skall borra i kanten på en platta där kanske inte ens centrum på hålsågen är på just den plattan.

På fråga Nr.2:
Fin klipp det där och nog skall den klara marmor - men dom där kanske är för små för självaste knäck funktionen - Kanske det går att ritsa med klippen och knäcka med annan lösning?
Skall du gera plattorna så är det nog en såg med vinklingsbart bord eller vinklingsbar klinga som gäller för att få det som du vill ha det - Handlar lite som att systematiskt slipa ned till en perfekt kant. En sån maskin skulle man kunna hyra till just det momentet om man planerar rätt.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.