Vissa saker i den inledande beskrivningen kändes igen. Kul att kunna fortsätta följa bygget!
/M
 
Plast på mark och isolering ovanpå är utmärkt lösning.

Kul att se projektbilder efter ha följt planens planering!
 
Martin_B
useless useless skrev:
[bild]
Jättefint projekt och allting, men den här bilden måste kommenteras, p.g.a minikofoten! Den är ju bara helt underbar, och oumbärlig, i vissa lägen! :D

"Hultafors Stålbräckjärn 108 Mini"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Äntligen är det dags att göra nånting som syns på riktig. Första jobbet är att plocka upp golvet i stora salen. Det är inte så mycket att orda om det, så det blir mest bilder.



Innan jag började måste elementen tömmas på grus och bäras ut. Det låter lättare än det är.

Renoveringsprojekt med borttaget golvbräde avslöjar kutterspån och gamla värmesystem i stora salen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen var det dags att riva upp det övre lagret golvbrädor. Spik för spik...

Renoveringsarbete med öppnat trägolv och verktyg i en stor sal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Mycket brädor blir det…

Upprivna golvbrädor staplade högt i en stora sal möblerad med väggpaneler och ett fönster som släpper in ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen var det bara att gå vidare med nästa lager. Plankorna var både bredare och längre förr i tiden. Och tunga så in i h*…

Renoveringsprojekt med upprivet golv och synliga träbjälkar, spån och verktyg i en stor sal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här ser man resterna av det ursprungliga värmesystemet. En meterstor lufttrumma i trä som går från pannrummet ut till mitten av salen där den mynnade ut genom ett galler i golvet. Tidningen är från 1939, så jag antar att det var då man byggde igen hålet och tätade med kutterspån ( i samband med att man installerade vattenburen värme).

Trä nedgrävt under huset funkade säkert bra de första 50 åren. Nu var det inte så mycket kvar av den nedre halvan…

Öppnat golv med synlig gammal lufttrumma i trä och verktyg för upprivning, samt en tidning från 1939.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Stairway to heaven?

Renoveringsprojekt visar en upprivet trätrappa i ett rum under konstruktion med spår av det gamla värmesystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När nästa golvlager var borta var det bara att ta fram skyffeln och gräva ut allt spån. Här ser man resterna av både det luftburna och vattenburna värmesystemet.

Dammsugaren från Biltema brann upp efter halva golvet ungefär…

Delvis upprivet trägolv i en stor sal med synliga gamla värmeledningar och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det blir en del logistik att hålla koll på också. Numrerade golvplanken ut till tältet, sågspånet till tippen, orglar, kyrkbänkar och andra inventarier får flytta fram och tillbaks under arbetets gång.

Renovering av golv med upprivna plankor och träbjälkar synligt, gula säckar med byggavfall, i stort rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Då var det momentet klart. Det låter ju ganska enkelt att ta upp golvet i ett rum, men det blir lite jobb om rummet är 240 kvadratmeter…

Renoveringsarbete med upprivna golvplankor och synliga värmesystem under golvet i stor sal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är det bara att slipa grävspaden inför nästa moment… Men först lite semester.

Flygbild över kustlandskap med gröna fält, hus och ett blått hav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Afterquake och 34 till
  • Laddar…
Vilket jobb! Som en arkeologisk utgrävning :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Martin_B
useless useless skrev:
Äntligen är det dags att göra nånting som syns på riktig. Första jobbet är att plocka upp golvet i stora salen. Det är inte så mycket att orda om det, så det blir mest bilder.
Vad är det som skall göras där? Var det problem med grunden eller varför tas allt upp? (har ej läst hela tråden)
 
D Daniel 109 skrev:
När det är sora ytor vinner man inte just någit på att isolera hela ytan. Men å andra sidan borde det bli torrare om marken hålls kall.
Men du kommer att få en kallare grund och syll. Vilket kan öka känsligheten för fukt i syllen.
Jag kom över isoleringen för mindre än en fjärdedel av 'nypris', så jag kan kosta på att isolera hela utrymmet.

Eftersom huset har varit kallställt vintertid i iallafall de senaste decennierna så _tror_ jag inte att jag kommer att få några problem relaterade till kallare mur. Men det mesta som har med kryp-/torpargrunder att göra verkar vara lite slumpmässigt och bero på vem man frågar...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Men då har de inte haft någon fuktbelastning heller. Jag säger inte att du kommer att få problem, jag pekade bara på en risk.
 
Jo, jag förstår. Å andra sidan kommer vi att ha mekanisk ventilation och fuktbelastningen blir ändå relativt liten eftersom huset har mycket större volym än motsvarande byggnad med normal takhöjd.
 
Martin_B
useless useless skrev:
Det står en del här: [länk]
Men den korta versionen är:
Grundmuren har delvis rasat, vissa delar behöver lyftas, krypgrunden är för trång, man har grävt ner en träkonstruktion i marken under golvet, vi 'konverterar' till varmgrund när vi ändå håller på.
Oh fy fan... jäkla hästjobb det där.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Vilket jobb! Som en arkeologisk utgrävning :)
Det enda arkeologiska fyndet hittills är en spade som stod i en grop under golvet. Jag har inte stött på ägaren än, men jag låter nog spaden stå kvar om nån skulle behöva den i framtiden...
 
  • En gammal spade i en grop under ett rivet golv i en byggarbetsplats med sten och bråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
TRJBerg och 18 till
  • Laddar…
Nästa projekt är själva grunden - En hel del gräv- och murjobb. Alla de största felen är samlade till en och samma sida (Nordost), så planen är att göra om hela den långsidan, totalt 31 meter, från grunden (?). De andra tre sidorna behöver bara lite lokala lagningar och nedgrävning av rör för dränering/takavvattning.

Jag började med den sämsta delen. Några lämpliga balkar införskaffades från skroten (Byttes mot ett antal kilo gamla kablar med positivt resultat i kassan) och ett gäng domkrafter lånades/köptes. Just den här delen har inte satt sig så mycket på höjden, så det räcker att lyfta ett par cm så att man kan plocka ner gamla muren och göra en ny.

Den gamla muren består av slaggstensblock (från järntillverkningen i trakterna) sammanfogade med kalkbruk som numera bara består av packad sand, förutom fogarna som är påbättrade utvändigt nån gång i tiden.
Grundrenovering med balkar och domkrafter för att stödja husets struktur under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I samband med att muren har kalvat utåt (syns tydlig inne i hörnet på ovanstående bild) så har väggen följt med och eftersom det inte finns några mellanväggar i stora salen så hålls ytterväggarna på plats enbart av golvbjälkarna som är inlaxade i väggarnas nedre timmervarv. Efter att ha dragit ihop väggarna med några block förankrades bjälklaget lite bättre (med ytterligare fynd från skroten).
Stabiliseringsarbete på en gammal byggnadsgrund med stålbalkar och förankringsjärn som stödjer träbjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstärkta träbjälkar i en grundkonstruktion med nya metallfästen och bultar synliga bland sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag började lite försiktigt närmast hörnet där jag ska gräva ner rör för den kommande bergvärmen. Det är ganska enkelt - Eftersom stenarna inte sitter ihop med varandra så är det i princip bara att lyfta bort dom. Enda problemet är väl kanske att dom väger 55-60 kg styck…
Husgrund som renoveras med nya betongblock, trästöttor och domkrafter för stöd under arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den anslutande muren på kortsidan är redan utbytt till betonghålsten någon gång i modern tid. Enda åtgärden där blir lite dränering (på insidan eftersom marknivån redan var lite lägre där och det är lättare att gräva än på utsidan).
Grävarbete vid husgrund med temporära stödbalkar, betongblock och dräneringsrör under marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag hoppas att det går att dra in brine-slangarna till bergvärmen genom dom här när det är dags…

Grävarbete vid husgrund med balkar, domkraft och nedgrävda rör för dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Mer grävning och rörläggning för dränering och takavvattning.
Grävt dike för dräneringsarbeten med synlig gammal mur och nedlagt rör vid en byggnadsgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd ränna vid husgrund med nya dräneringsrör och stenar, redo för grundförbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävningsarbete vid ett husgrundshörn med gamla slaggstensblock, jord, grus, en blå rördel och ett gult vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Varför blir det alltid en massa jord över???
Grävarbete vid husgrund med synliga stenar, jordhögar och stödbalkar under en hussektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När det var återfyllt och någorlunda packat gjöts en balk i botten innan nedplockningen av resterande mur påbörjades.
Armerad betongbalk gjuten på stengrund med nedgrävningsarbete och rörledningar för dränering vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Den ursprungliga grundläggningen är gjord ungefär så här:
- Först har man grävt ett dike i marken, ca 70-80 cm brett och nån halvmeter djupt
- Sen har man lagt några större stenar i botten och fyllt upp med ~decimeterstora stenar till strax under marknivå
- Slutligen har man staplat upp slaggstenarna direkt på stenskravlet i botten.

Här har jag har plockat bort slaggstensmuren och översta lagret stenar. Sen fyller jag i lite betong i håligheterna och gjuter en armerad balk uppepå ’stenröset’.
Grundarbete med utsikt under byggnad och samling av slaggstensblock, träbjälkar stödda av domkrafter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygrävd grund med armerad betong i träform, stenar och verktyg i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen är det bara att mura. Jag kör några meter i taget så att det blir lite variation i arbetet. Dessutom känns det lite kymigt att ha halva huset hängandes på domkrafter alltför länge…
Renoveringsarbete på husgrund med grävda diken, betongblock och spridda stenar vid en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Många stenar blir det. Jag har nog flyttat på 10 ton ungefär – Perfekt jobb den här svala sommaren… Något gymkort har iallafall inte behövt köpas i år.

Tyvärr är det många som är spruckna och ramlar isär när man lyfter bort dom, men ett drygt hundratal som kan användas till något roligt har det i alla fall blivit hittills.
Stapel av slaggstensblock med träplankor och skottkärra på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir även en hel del lite mer oformliga stenar över…
Hög med blandade slaggstensblock och stenar bredvid en gräsplätt och en väg, från byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jaja, det är bara att gå vidare till nästa del… Bort med slaggstenen, snygga till stenskravlet i botten, bygga form och gjuta.
Grävningsarbete vid husgrund med balkar, domkrafter och upplyfta stenar för ny grundläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundreparationsarbete med synliga domkrafter, balkar och en grushög under ett hus i renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Nästan klart… Hålen där lyftbalkarna suttit är precis igenmurade.

En grävd grund med en nybetongmur vid ett hus, med stenar, byggmaterial och grushögar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Allra sist drog jag på rödgrund så kan den slutliga putsningen vänta till nästa år. Jag hittade ingen bild på utsidan, men jag garanterar att det är minst lika snyggt som insidan…
Renoverad husgrund med murad vägg och armerad betongbalk, spade och grävd del av marken synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sådärja. Då var de första 8 meterna av 31 på den långsidan klar (förutom putsning och lite detaljer). Ursprungsplanen var att hela sidan skulle vara klar i år, men jag får nöja mig med en fjärdedel. Jag får väl skylla på att det var så förbannat varmt i sommar... Men nu har jag ju tränat på det hela så det borde inte vara några problem att göra klart resten nästa sommar.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Andreas Johansson 1981 och 27 till
  • Laddar…
Kanon !
Spännande , men vad är rödgrund ?
 
R
H hyggabus skrev:
Kanon !
Spännande , men vad är rödgrund ?
Rödfärgad putsbruk som slammas på och ger bra fäste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.