Ett bar schysta arbetsbyxor, utan för många fickor men med de som är viktigast, och med plats för knäskydd.
En sån där Hultafors snickarpenna. Bästa jag köpt. En laddning stift kan du också köpa till direkt.
Snärtsnöre.
30 cm / 1m vattenpass, för de där korta och långa hyllorna.
En bra tång för elarbete (Skalning, kapning).
Något som för mig är guld är också en liten bitsats med verktygsfäste, så har jag alltid de 8 jag använder ofta (Tx10-30, ph1/2, platt, u name it) nära till hands.
Arbetslampa.
Grovdamsugare. Du kommer älska den. Välj en variant med påsar (Annars dammar filtret igen direkt). Hitta en med minst 2300w "uttag" i så du kan koppla den på kap/ger-såg osv. Jättesmidigt när man ska gera lister osv inomhus.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
nikasp
Jag skulle heller inte börja köpa på mig saker på måfå. Tycker det är bättre att köpa så bra grejer man tar/har råd med när behovet dyker upp. Men - laserpass är väl något jag använt "hur mycket som helst" sen jag köpte det.
 
K klantnisse200 skrev:
Hitta en med minst 2300w "uttag" i så du kan koppla den på kap/ger-såg osv. Jättesmidigt när man ska gera lister osv inomhus.
Jag förstår principen, men hur ofta har man ett 16A uttag inomhus där man ska gera listerna?
 
useless useless skrev:
Jag förstår principen, men hur ofta har man ett 16A uttag inomhus där man ska gera listerna?
I garaget / verkstaden har jag de kraftigare maskinerna och både 1/3-fas 16A, men många billigare damsugare klarar inte alltid tex startströmmen från en kap/gersåg eller dylikt.

2300w är 10A och många maskiner kräver den startströmmen. En billigare kanske bara klarar 1300/1600w och då ryker glassäkringen i damsugaren (om den ens har det och inte bara kortar).
 
Cheesen
K klantnisse200 skrev:
.

2300w är 10A och många maskiner kräver den startströmmen. En billigare kanske bara klarar 1300/1600w och då ryker glassäkringen i damsugaren (om den ens har det och inte bara kortar).
Använde min 1300w dammsugare till gersågen innan den pajade. Gersågen är på 1600w, händer nån enstaka gång att 10A säkringen i inneutaget går men aldrig när jag listat. Damsugaren funkar typ bara till Excenterslip, Kapsåg och liknande småmaskiner.
Om man ska ha större maskiner såsom klyvsåg och liknande så är det lika bra att satsa på en spånsug direkt. Min lilla klyvsåg funkar inte att köra via dammsugaren, 16A säkringen gick om jag matade något större, dammsugaren hade däremot inga problem med klyven aldrig vart med om att nån säkring gått i den, misstänker att det satt en 10A på uttaget i sugaren.
 
  • Gilla
klantnisse200
  • Laddar…
Mitt råd är att TS köper verktyg när behovet uppstår, lättare lägga lite mer pengar på ett verktyg någonstans mitt emellan billigt o dyrt då och lyssna inte på andra om vilket märke mm utan känn o kläm själv så du hittar det som passar dig.
Man klarar sig väldigt bra med några få verktyg som vanlig "svensson" villaägare.
Och framförallt om du har familj o vänner med verktyg så fråga om du får låna först!
Svårt köpa allt på en gång o särskilt köpa rätt om du aldrig använt ett sånt innan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M maximm skrev:
Ska snart flytta till hus. Har en vecka på mig att fixa allt i huset innan flytten, hänga upp lampor, montera garderobe, dra nätverk, montera hyllor, montera belysning

Men vad behöver jag för saker? Försöker samla ihop en inköpslista inför helgen med saker som kommer behövs före flytt, under flytt och efter flytt.

Följande har jag hittills kommit på
TRAPPSTEGE 6-STEGS 26-202 469
Magasinkärra, hopfällbar 15-384 469
Betongborrsats, 3 st. 19-249 79
Betongborrsats, 5 st. 19-2077 44
Lättbetongplugg och skruv, mini medel och lång
Bitssats borrmaskin
Lamphållare
Lampkontakter


Borrmaskin har jag en fin 10V som funkar bra. Frågan är om jag behöver dubbla batterier när den ska rulla 8h/dagen i en vecka. Behöver jag fler maskiner?
Laserpass eller vanligt vattpass är ju ett måste om man ska sätta upp tavlor och hyllor. Jag tycker du ska köpa en bitsskruvmejsel också - det är bra att kunna handdra vissa grejer när så krävs. Verktygslåda och arbetshandskar kanske (man blir så jävla sur när man gör illa fingrarna)?
 
  • Gilla
Telefu
  • Laddar…
Just det, en bra grej till - se till att bits-satsen har insex också. Du kommer säkert skruva några IKEA-grejer och göra det med skruvdragare är jäkligt soft. Såg att någon skrev Fischer nylonpluggar, jag kan också rekommendera dem, man blir glad av dem, allt kommer sitta perfekt.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
X X-Band skrev:
Just det, en bra grej till - se till att bits-satsen har insex också. Du kommer säkert skruva några IKEA-grejer och göra det med skruvdragare är jäkligt soft. Såg att någon skrev Fischer nylonpluggar, jag kan också rekommendera dem, man blir glad av dem, allt kommer sitta perfekt.
Köpte ett multi kit Fischer Nylon, samt ett gäng Duo Max för mina ELFA/lättbetongväggar.

Köpte även ett litet set med diamant-bits från nån finare tillverkare på bauhaus, stjärn och insex.
 
  • Gilla
X-Band
  • Laddar…
X X-Band skrev:
Laserpass eller vanligt vattpass är ju ett måste om man ska sätta upp tavlor och hyllor. Jag tycker du ska köpa en bitsskruvmejsel också - det är bra att kunna handdra vissa grejer när så krävs. Verktygslåda och arbetshandskar kanske (man blir så jävla sur när man gör illa fingrarna)?
Köpte kit och handskar på bauhaus :)
 
  • Gilla
X-Band
  • Laddar…
R
Kaffe o chokladkakor i mängder. En rulle papp för att skydda golvet.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Köp ett gäng lättbetong skruv så slipper du borra o plugga
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Köp en smidig semimjuk öppen verktygsväska. Det år så jäkla skönt att flytta allt man plockat fram samtidigt. Stanley fatmax duger för mig.

Montagehandskar använder jag nästan hela tiden. Olika grova beroende på jobb.
 
Vad är det för tavlor ni har som kräver laserpass? Det har jag undrat i många år...

Har nog aldrig använt vare sig laser eller vanlig pass till just tavlor
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
R
nino nino skrev:
Vad är det för tavlor ni har som kräver laserpass? Det har jag undrat i många år...

Har nog aldrig använt vare sig laser eller vanlig pass till just tavlor
Star Wars tavlor utan snöre/tråd ;)

Star Wars-canvas utan upphängningssnöre med motiv av karaktär som håller ett ljussvärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.