Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipset!
 
Stefan N Stefan N skrev:
På tal om slott. [länk]
Jag har gått förbi detta och det är verkligen nergånget, tomten är helt igenvuxen och allt ser ut att rasa när som helst. tyvärr.
Tack för länken! Jag har också gått förbi flera gånger, det var intressant se hur det ser ut på insidan också! Tyvärr håller jag med, det skulle nog kosta många miljoner att fixa. Det stämmer som det sägs i filmen, det är en plats för drömmar.
 
C
Stefan N Stefan N skrev:
På tal om slott. [länk]
Jag har gått förbi detta och det är verkligen nergånget, tomten är helt igenvuxen och allt ser ut att rasa när som helst. tyvärr.
Aha, VIlla Kassman... Det låg ute på hemnet i flera år. Sägs dock att grannarna vill ha ön för sig själva och var beredda att gå väldigt långt för att det skulle förbli så.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ett utav de finaste slott jag sett. Vilka möjligheter, Både invändigt och utvändigt.
Tråkigt att man inte få höra någonting om de egentliga visionerna.
Förhoppningsvis så säljer han till någon som har möjligheten att renovera upp slottet till dess forna glans
 
Jag tror tyvärr att det slutar med en grävskopa. Det är som dom säger bara drömmar, ofta utan nån verklighetsanknytning. Man ska ju komma ihåg att det är inte samma sak att renovera ett stort hus på fastlandet som på en ö, kostnader för all hantering blir ju skyhög.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag tror tyvärr att det slutar med en grävskopa. Det är som dom säger bara drömmar, ofta utan nån verklighetsanknytning. Man ska ju komma ihåg att det är inte samma sak att renovera ett stort hus på fastlandet som på en ö, kostnader för all hantering blir ju skyhög.
Såg programmet igår .. jag håller med, det blir nog grävskopan ... det har ju förfallit sen 60-talet .... och känslan man fick i programmet var att båda två senaste ägarna hade tummen mitt i handen och totalt saknade plan (för att citera Arga Snickaren) ..
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Synd att så många drömmare under lång tid ägt luftslottet. De slottet har så många brister att det knappast finns någon som kan se det ekonomiskt försvarbart att ens försöka återställa det.
 
Jag tror ändå att hade det slottet hamnat i rätt händer så är det absolut inte omöjligt.
En byggherre som driver eget å skicka dit sin egna personal för att fixa å trixa. :D
Att det ligger på en ö behöver ju inte göra att det ska bli svindyra kostnader, varför skulle det bli det?
Att anlita för att iordningsställa kåken är ju inte möjligt. Då blir det dyrt
 
P Pappa1986 skrev:
En byggherre som driver eget å skicka dit sin egna personal för att fixa å trixa.
Låter orealistiskt att först köpa fastigheten för x miljoner och sedan skicka dit egen personal som då istället blir en kostnad för företaget.
Bättre att istället låta denna personal bygga för någon som betalar deras lön.
 
Nån moderator kanske kan bryta ut den här diskussionen? :)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
På tal om slott. [länk]
Jag har gått förbi detta och det är verkligen nergånget, tomten är helt igenvuxen och allt ser ut att rasa när som helst. tyvärr.
Såg programmet nu och det är så tragiskt. jag har varit intresserad av huset länge på grund av min fabless för förfallna platser men kunde inte ana att det bor folk där...

I programmet ser man att stora delar är ruttet. Väggar som rasar in mitt i natten där allt bärande material ruttnat bort ger ju en vink om hur mycket som behöver göras med huset. De måste i princip helt rivas ur för att sen byggas upp och restaureras. Och det är ändå en fastighet från 1900 talet så det är tyvärr inga pengar i det.

Vad folk glömmer med slott är att det sällan är inköpet som är det dyra. I Frankrike kan du få liknande slott relativt billigt (per kvm) då det kostar enormt mycket att varmhålla och ta hand om 24 rum plus mark. Uppvärmning, löpande reparationer, underhåll.
Från minnet (som kan vara fel) så går det få tag på ett slott i hyffsat skick för 20 miljoner. Som sen kostar 1-2 miljoner per år att driva om man ska använda hela.

Bara den där trädgården kommer ju ta x antal personer en hel säsong att rensa upp. Sträckan ner mot vattnet (som ingår i tomten) är 300 meter....

Sen de där utmaningarna med att ön är relativt isolerad, kommunen inte vill tillåta ytterligare byggrätter, grannarna är less på ägare med "grandiosa planer".

Gillar naiviteten hos de som bor där (de äger inte utan arrenderar):

"Vad gör vi om det rasar här...."
"Nej det rasar inte här... och om det rasar får vi stötta upp".

Hockeyproffs bliv vid din läst :D
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
En fördel är att det låg nära brandstationen om det skulle ta fyr.
Röd träbyggnad med skylt som säger "BRANDSTATION" och en cykel parkerad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vem äger stället?
 
Nils Andersson

Huset är tydligen till salu för 14milj men det lär kosta ca 30milj att renovera enligt ägaren.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.