OK, toppen. Ska beställa en. Tack så mycket för hjälpen!
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Har fått E15 två gånger nu och båda gånger har felet blivit avhjälpt när jag rensat silen ordentligt.
Bra tips på kittet!

O jag kör ju alltid ECO eftersom den startar så... :) kanske ska köra något av dom andra program lite nu o då, bra tips!
 
granis70 granis70 skrev:
Hej har en diskmaskin från Bosch som just blinkat med felkod E15.

Jag har Stängt av vatten och dragit ur kontakten. Öppnat maskinen, disken ser ren ut.

Bruksanvisningen säger inget om just felkod E15, bara att alla felkoder mellan E01 och E30 så gäller att stänga av ström och vatten.

Jag undrar vad felet är? Om det är värt att laga? Själv eller genom service? Eller om jag ska ge mig ut och köpa ny maskin?

Någon här som vet vad E15 kan innebära?
Modellen heter SMU55M0SK/44
Min maskin heter
Smu40e52sk

Jag fick fantastisk hjälp av tekniker. Han drog åt 4 skruvar. 2 under den nedre spolararmen, och 2 som sitter under filtret (som man alltså får lyfta bort). Se bild. Efter några års användning kan man behöva göra det. De ska inte dras åt superhårt, utan bara spännas! Nu ska det funka 5-6 år till.

Lycka till!
 
  • Interiör av diskmaskin med sikt över åtdragna skruvar under spolararm och filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RobinIsaksson
  • Laddar…
A
då kanske du blir den första som lyckas med detta
 
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Perfekt om det räcker att dra åt! Jag la till den extra packningen enligt post ovan och det har fungerat i 7 månader nu.
 
Redigerat:
Har haft problem med E15 till och från ett bra tag nu. Provat diverse tekniker, vicka fram och tillbaka (för att få vattnet att rinna bort kring översvämningsskyddet) utan stående resultat.

Plockat isär fronten och legat och spanat efter läckor i slangar och anslutningar då jag haft isär den en gång innan. Inget där heller.

Sen upptäckte jag bubblor och vatten från de båda nedre hörnena av luckan. Följ den svarta tätningen till luckan hela vägen ner i vardera hörne och se efter fett ansamlingar eller missformningar i tätningslisten. Har man haft en läcka där ett tag så ser man ganska tydligt att något är fel.

Tvätta rent eller byt ut tätningen beroende på skick :)

Hoppas de hjälper

/Johan
 
Hej Allihopa!

Efter att vi kör en disk så får vi också fram E 15, vi har dragit ur elen och sen fortsatt köra men nu kommer det mer frekvent.

Idag så stod det E 15 och man ser att det är vatten kvar längst ner och man hör maskin jobba och det ser ut som det kommer ut vatten där det ska rinna ner. Vad tror ni om detta?

J Jepp! skrev:
Min maskin heter
Smu40e52sk

Jag fick fantastisk hjälp av tekniker. Han drog åt 4 skruvar. 2 under den nedre spolararmen, och 2 som sitter under filtret (som man alltså får lyfta bort). Se bild. Efter några års användning kan man behöva göra det. De ska inte dras åt superhårt, utan bara spännas! Nu ska det funka 5-6 år till.

Lycka till!
 
J Jepp! skrev:
Min maskin heter
Smu40e52sk

Jag fick fantastisk hjälp av tekniker. Han drog åt 4 skruvar. 2 under den nedre spolararmen, och 2 som sitter under filtret (som man alltså får lyfta bort). Se bild. Efter några års användning kan man behöva göra det. De ska inte dras åt superhårt, utan bara spännas! Nu ska det funka 5-6 år till.

Lycka till!

Hej Allihopa!

Efter att vi kör en disk så får vi också fram E 15, vi har dragit ur elen och sen fortsatt köra men nu kommer det mer frekvent.

Idag så stod det E 15 och man ser att det är vatten kvar längst ner och man hör maskin jobba och det ser ut som det kommer ut vatten där det ska rinna ner. Vad tror ni om detta?
 
Det är normalt. Jag vet inte om det gäller din maskin. Men jag har haft en som saknade packning till sumpen. Det finns en smidig reparationssats om det är det felet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är normalt. Jag vet inte om det gäller din maskin. Men jag har haft en som saknade packning till sumpen. Det finns en smidig reparationssats om det är det felet.
Tack! Såg du videon? Det ser ut som det sprutar ut vatten från den vita delen, kan det läcka eller vara en spricka?
 
Fredriklamell Fredriklamell skrev:
Tack! Såg du videon? Det ser ut som det sprutar ut vatten från den vita delen, kan det läcka eller vara en spricka?
Där den vita och gråa plasten möts, tror det går att se i videon. Tack
 
Den vita prylen går att lyfta upp så att man kommer åt impellern. Men jag tror helt enkelt inte att den kan pumpa ut mer vatten än så.
 
Analyserade inte hur det såg ut i vår maskin men sen jag installerade packningen jag länkade till för 250:- har maskinen gått dagligen i 1,5 år. Om du ser en risk att det läcker vatten via pumpen ner under maskinen och tror att en tätning fixar problemet testa den.
 
granis70 granis70 skrev:
Tack för svar! Nu vet jag vad jag ska börja med.
Hej ,,, Jag har exakt samma probleme med min Bosch Diskmaskin tenkte kanske du kunne helpe mag med INFo hur fixa Jag det .
Tack

Mvh/Beck fra Uppsala
 
A
Det följer med instruktion när du beställer packningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.