Eller ger det någon timma och ser hur värmen tar sig. Gjorde vvs killen någon inställning på slingor?


Fyf*n vilket mardrömsbygge ni hamnat i. Dra om ventilationen är ingen lek då det är igenbyggt samt måste bjälklag ev förstärkas. Känns som att följa ritningar och standarder inte var byggarnas starka sida.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Vilka nya rör ska göras? Som jag uppfattar konstruktionen är det en omkoppling på VP-sidan efter VPns cirkulationspump.

Det var väl grövre matningar till fördelarna som skall dras.
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
J
G Gissemisse skrev:
Hur stänger jag slingorna?
Med den blå nyckeln du hittade och vrida på glasklara flödesmätaren , du har nog en slinga som visar flöde , vrider du på den så kan du se vad som händer med flödet förhoppningsvis , då vet även vad som är öppet och stängt
 
A
B bomm skrev:
Det var väl grövre matningar till fördelarna som skall dras.
Fast det behövdes ju inte med de cirkpumpar som sitter på fördelarna...
 
Rören som går från VP till fördelarna är bara 20 mm och bör var större.

Har snurrat med den blå nyckeln med inget händer.
 
A
G Gissemisse skrev:
Rören som går från VP till fördelarna är bara 20 mm och bör var större
Fast du har flera gånger fått tips om hur du kan testa detta. Öppna en slinga i taget, stäng av fördelaren på övervåningen, osv... Det är ju bara OM det inte skulle gå som du behöver byta. Men just nu matar du fördelarna från fel håll vilket skapar problemen som du har.
 
I post #368 skriver hon att rörmokaren har strypt matningen till övervåningen...


Bottenvåningen är 175m2 som skall matas genom en 20mm pex... Det kan bli tufft
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Fast du har flera gånger fått tips om hur du kan testa detta. Öppna en slinga i taget, stäng av fördelaren på övervåningen, osv... Det är ju bara OM det inte skulle gå som du behöver byta. Men just nu matar du fördelarna från fel håll vilket skapar problemen som du har.
- På vilket sätt menar du att vi matar fördelarna fel? Vattnet till GV kommer in rätt, denna versionen ska kopplas så. Sen är det ju synd att den jäkla termostaten inte går att få av i nuläget.
- Fördelaren på ovanvåningen är redan stängd.
- Inget händer när man öppnar/stänger en slinga.

Det verkar som om att vi får vänta och se om det blir någon värme. I nuläget känns det inte som om att vi kan göra så mycket mer.
 
A
  • Installation av VVS med rörmätare som visar flödet, anmärkningar om flödesriktning och hur systemet inte fungerar korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu kanske jag är korkad, men vattnet ska väl ner i dom slingorna och ut i golvet?
 
Erik_Hansson skrev:
Exempel.
Tilloppet är på den nedre fördelaren. Så det är rätt kopplat
 
  • Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
A
Som jag uppfattar det ska cirkpumpen mata slingorna och VPn bara fylla på upptill vid behov. Ovanlig konstruktion, som sagt, men bör fungera.
 
Erik_Hansson skrev:
Som jag uppfattar det ska cirkpumpen mata slingorna och VPn bara fylla på upptill vid behov. Ovanlig konstruktion, som sagt, men bör fungera.
Väldigt krånlig system å dessutom så är det många delar som ska lira med varann å inte mot varann
 
A
V Vector skrev:
Väldigt krånlig system å dessutom så är det många delar som ska lira med varann å inte mot varann
Ja, men det betyder ju inte att det är fel för det. Har du tittat på Krillemans flödesschema? Om man satte tilloppen på den övre fördelaren blir det rätt med flödet från VPn.
 
Jag fick informationen idag att det är inga problem för vår VP att köra golvvärmen och att den pumpen som var vid fördelaren dels inte behövdes och dels var felkopplad. Han sa att man använde sån om man hade golvvärme kombinerat med radiatorer, vilket vi inte har.

Som det ser ut just nu så kommer det varma vattnet in till fördelaren nedtill och dess slingor är varma. Nu när pumpen är borta har returslingorna blivit svala och det börjar bli ljummet på vissa delar av golvet i huset och värmen har stigit på några ställen. Jag kan inte säga mer än så eftersom jag inte är utbildad inom detta område. Det som är lite avvikande nu är ju flödesmätarna som inte ändrar sig hur man än vrider. Men jag kan känna att varmt vatten kommer in och att det går ut i slingorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.