Funderade på att värma upp grunden i vinter för att torka ur, få ner RF genom att sätta igen all kattgluggar och köra en 2000w värmefläkt.

Sen kom jag på att det är synligt vatten i grunden och det kanske blir helt galet att då värma upp, börjar växa?
 
R
D Derbyboy skrev:
Funderade på att värma upp grunden i vinter för att torka ur, få ner RF genom att sätta igen all kattgluggar och köra en 2000w värmefläkt.

Sen kom jag på att det är synligt vatten i grunden och det kanske blir helt galet att då värma upp, börjar växa?
1. Sätta igen gluggarna. 2. Avfuktare 3. Byggfläkt på 700w inställningen. Borde räcka för att torka upp.
Om du ser var vattnet kommer in kan du prova med weber waterstopp + a-cement.
Man blandar ca 1 dl åt gången, rör i ca 5 sekunder och trycker dig geggan. Den torkar på mycket snabbt.
 
Tack sledge!

Tror inte jag lyckas hitta något ”ingånshpl” för vattnet. Kanske ska försöka binda vattnet mot marken istället?

Vattenansamling på en betonggrund under hus med rörledningar och blockväggar i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
D Derbyboy skrev:
Tack sledge!

Tror inte jag lyckas hitta något ”ingånshpl” för vattnet. Kanske ska försöka binda vattnet mot marken istället?

[bild]
Kan du hugga upp ett hål och leda vattnet dit. Sedan ha en automstisk länspump eller dränkpump som pumpar bort vattnet?

När man tittar på dina bilder ser det ut dom om de har gjutit betong på marken för att gå det jämnare mellan berget som sticker upp.
 
Det är precis vad de har gjort....

Du menar att då borde jag kunna bila upp en grop för att pumpa....hmmm

Finns en spygatt (heter det så!?) men till den rinner det lite dåligt...eller så är det stop i röret som leds ut i en kista.....
 
R
D Derbyboy skrev:
Det är precis vad de har gjort....

Du menar att då borde jag kunna bila upp en grop för att pumpa....hmmm

Finns en spygatt (heter det så!?) men till den rinner det lite dåligt...eller så är det stop i röret som leds ut i en kista.....
Googla pumpgrop, på bergiga tomter är de inte ovanliga både inomhus och utomhus. Inte alla som kan få till ett fall så vattnet kan rinna bort.
 
R
D Derbyboy skrev:
oki doki,

Tänkte göra arbetet med kattgluggarna och avfuktaren i helgen. Är det helt orimligt att bara temporärt limma dit en skiva cellplast mot kattgluggarna från insidan?

Woods DS15

[länk]
Jag har bara tryck dit cellplastskivor i mina kattgluggar. Gjorde de några mm för stora, så de sitter bra. Betongen är ju sträv så det greppar i den. Har fungerat bra i många år.
 
R
Bra pris på avfuktaren, blir sugen på att köpa en att ha som reserv, eller torka tvätt med.
 
R
Ta med ett vattenpass, och något att stoppa under hjulen om det behövs så att den står plant. En bit slang också om du inte vill tömma vattentanken för jämnan i början.
 
R RapidSledge skrev:
Med tanke på hur det ser ut i grunden är det mögellukt dvs. sommarstugelukt.
Köp ett ozonaggregat som ger mycket ozon, dvs du kan inte vara där samtidigt som det går.
Jag köpte ett ozone aggregat i November från Kina (Alibaba) 980kr kom på 14 dagar samma kostar 6990kr här i Sverige.
 
  • Gilla
Needas och 1 till
  • Laddar…
Kan du länka Leif?
 
Hur bör jag placera avfuktaren och byggfläkten

Tillsammans?

Vid den inträngande fukten?

Där det är mest skador i trossbotten?

Det går en hjärtmur rakt igenom fanskapet (krypgrunden) med en öppning på 60x60cm

Dagens värden:

Skärmdump som visar relativ luftfuktighet i tre olika zoner, med värdena 88%, 84% och 71%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Tillsammans?
Ja eftersom avfuktaren är mer effektiv när det är varmare.

Vid den inträngande fukten?
Spelar nog ingen roll eftersom har rätt höga värden. Jag skulle välja en plats där grejorna står bra, dvs går att komma åt. Inte förnära där det kan dra uteluft, typ otät dörr.
Och att du kan placera slangen så att vattnet kan rinna bort i ett avlopp eller hål genom grunden.

Där det är mest skador i trossbotten?
Se ovanstående svar.

Det går en hjärtmur rakt igenom fanskapet (krypgrunden) med en öppning på 60x60cm

Om det skulle visa sig vara ett problen löser du det med en kanalfläkt som drar lite ström och ett plaströr/slang för att flytta runt luften.
 
Perfekt!

Sledge = klippa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.