Q
D Daniel 109 skrev:
Begreppet troll verkar extremt brett. Får början kom begreppet från trolling, dvs fiskemetoden.
Av någon anledning började folk som höll på med den typen av inläggsfiske att kallas för Troll.

Nu verkar det snarare handla om marknadsföring och lobbying förklädd till foruminlägg. Alternativt folk som har en avvikande åsik och säger att andra har fel. Främst i politiska frågor.
Eller helt enkelt ett negativt epitet att klistra på alla man inte tycker om.


Så vad menar du med Nät troll?
Jag menar sånna som mobbar och säger dumma saker om en person , klankar ned och driver med folk.

Att ha en annan åsikt är inte näthat.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Vad är skillnaden?
Troll vill provocera fram åsikter, känslor osv hos grupper/människor. Ofta med banala inlägg/extrema åsikter. Gärna bakom ett anonymt konto. Näthatare/mobbare förolämpar på individnivå.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Delar JLyck:s definition ovan.
En person som mår bra av, och njuter av att, starta känslosamma (fejk)diskussioner, gärna under falsk inloggning. Ibland med flera konton för att även diskutera med sig själv.

Har inte så mycket med PK att göra (även om icke PK frågor är bra bränsle för ett troll, så kan nån ha starkt avvikande åsikter utan att trolla)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Här verkar det ju främst handla om personer med avvikande åsikter och otrevligt sätt att kommunicera.
 
JanneJanne123
Ja om vi återgår till frågan hur du ska få stopp på de här individerna så är det rätt knivigt. Om admins i gruppen inte bryr sig så krävs det ju att övertrampen är så stora att Facebook ska kliva in och det kräver i stort sett polisanmälan. Att vara otrevlig, skriva på ett tråkigt sätt och liknande är ju dock inte olagligt. Jag tror bästa sättet är att bemöta inläggen sakligt och tala om att du tycker deras sätt att kommunicera är tråkigt.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja om vi återgår till frågan hur du ska få stopp på de här individerna....Jag tror bästa sättet är att bemöta inläggen sakligt.....
Diskussionen vi hade ovan som handlade om själva definitionen av nättroll känner jag är viktig.
För jag delar bara din uppfattning att bemöta, om det är en person som är otrevlig och osaklig.
Handlar det däremot om en person som har det som sport att "retas" så ska dom inte bemötas alls.
Det krävs en hel del nät-erfarenhet att genomskåda och skilja åt snabbt.
 
JanneJanne123
Ja, men nu innehåller ju inte ursprungsfrågan från TS något om nättroll och det som beskrivs är inte heller nättrollsbeteende. Tyvärr råkade TS skriva ordet nättroll i ett senare inlägg och sedan for tråden snabbt iväg från det som iallafall jag uppfattade som TS problem.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, men nu innehåller ju inte ursprungsfrågan från TS något om nättroll
Har du läst trådrubriken? ;)

Här har ni annars ett typiskt nättroll:

Animerad bild av ett nättroll som sitter vid en dator.

Och till TS. Jag tror inte arbetsgivaren bryr sig om vi nu inte pratar rent brottsliga inlägg eller att mycket arbetstid går åt till fel sak. Känns även lite som att skvallra till "föräldrarna" och ett märkligt agerande av en vuxen. Tycker jag.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Alfredo Alfredo skrev:
Har du läst trådrubriken? ;)
Detaljer! ;)
 
Q
Alfredo Alfredo skrev:
Har du läst trådrubriken? ;)

Här har ni annars ett typiskt nättroll:

[bild]

Och till TS. Jag tror inte arbetsgivaren bryr sig om vi nu inte pratar rent brottsliga inlägg eller att mycket arbetstid går åt till fel sak. Känns även lite som att skvallra till "föräldrarna" och ett märkligt agerande av en vuxen. Tycker jag.
Dock är de effektivt att skvallra till föräldrar .
Fick göra de en gång när jag hade ett ex som var lite jobbig med telefonsamtal. hon hörde bara av sig en gång till för att be om ursäkt. Sen har vi aldrig mer haft något med varandra och göra

Har anmält till Facebook men de bryr sig inte , därav jag inte kom på hur man går vidare.
Polisanmälan kan jag väl inte göra när de inte är jag som är drabbad?

Att säga till dem hjälper inte för då får man hela mobben efter sig.
 
Q jope84 skrev:
Polisanmälan kan jag väl inte göra när de inte är jag som är drabbad?
Gör de något brottsligt då? Att bara vara otrevlig är inte nödvändigtvis ett brott. Hur som helst gissar jag att detta kommer långt, långt ner på Polisens priolista. Antagligen med viss rätt. Men visst kan du väl prova att polisanmäla om du tycker det är värt ditt och polisens besvär.

Är det inte enklast att bara strunta i dom?
 
Q
Alfredo Alfredo skrev:
Gör de något brottsligt då? Att bara vara otrevlig är inte nödvändigtvis ett brott. Hur som helst gissar jag att detta kommer långt, långt ner på Polisens priolista. Antagligen med viss rätt. Men visst kan du väl prova att polisanmäla om du tycker det är värt ditt och polisens besvär.

Är det inte enklast att bara strunta i dom?

Nej vist kanske de inte är olagligt, men det är inte ok för de.

Hur skulle du reagerat om du säger till läraren att ditt barn blir mobbat. Får svaret att det är inte olagligt att va otrevlig?

Ja strunta i det , det är väl så samhället är idag. Folk filmar hellre den som råkat ut för olycka än hjälpa till.
 
Q jope84 skrev:
Nej vist kanske de inte är olagligt, men det är inte ok för de.

Hur skulle du reagerat om du säger till läraren att ditt barn blir mobbat. Får svaret att det är inte olagligt att va otrevlig?

Ja strunta i det , det är väl så samhället är idag. Folk filmar hellre den som råkat ut för olycka än hjälpa till.
Mja, faktum är att det faktiskt är okej ifall det varken är olagligt eller att det strider mot Facebook/Facebookgruppens "värderingar". Det är nog bara att glömma och gå vidare.

Mobbning kan f.ö. vara olagligt beroende på vilket sätt man mobbas.

Att vissa människor är otrevliga (oavsett om det sker på internet eller "IRL") har ju alltid förekommit och det enklaste är väl att ignorera det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Nej vist kanske de inte är olagligt, men det är inte ok för de.
Det kanske inte är OK men vad förväntar du dig egentligen att polisen ska göra om de inte begår något brott?

Q jope84 skrev:
Hur skulle du reagerat om du säger till läraren att ditt barn blir mobbat. Får svaret att det är inte olagligt att va otrevlig?
Det är inte ett acceptabelt svar av en lärare. Dock har en lärare andra uppgifter än en polis. Tycker inte riktigt man kan jämföra en lärares uppdrag att "hålla god ordning och trevlig stämning" med en polis uppdrag att beivra brott.

Q jope84 skrev:
Ja strunta i det , det är väl så samhället är idag. Folk filmar hellre den som råkat ut för olycka än hjälpa till.
Fast nu pratar vi inte om någon olycka med skadade människor utan om någon som "dummar sig" på ett forum om jag fattar rätt. I forumfallet tycker jag verkligen att de bästa är att fullkomligt ignorera idioterna. Varför lägger du din tid på att "uppfostra" dom?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Hej irriterar mig fruktansvärt mycket på några som håller på och klankar ner och nedvärderar i en Facebook grupp för en stad.
Det hjälper inte när någon säger emot dem utan de triggas mer av de.

Hur kan man få stop på dem?

Vet var vissa av dem jobbar så funderar på om man skall maila arbetsgivaren, är de en bra idé?
Alla har rätt till sin åsikt i en demokrati så länge det inte anses brottsligt, flytta till Kina eller Vitryssland om du motsätter dig denna möjlighet.
 
  • Gilla
Treaser2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.