optimum
Fakta från kalkylen
Stapeldiagram som jämför totalkostnad för olika bilar inklusive elpris och bränslepris med sifferuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter rimligt, tycker jag. Verkar vara i rätt härad i alla fall. Om man nu räknar så. Vi räknar inte med att äga bilen i tre år, utan räknade med att äga den i 5–7 år. De första åren gör mycket på värdeminskningen och då blev kalkylen en annan. Vi räknar att det går jämt ut med motsvarande bensinbil efter 5–6 år, beroende på hur mycket vi kör, och förstås beroende på framtida el- och bensinpriser.

Ska tilläggas: rimligt elpris är väl snarare 150 öre per kWh. Vilken dröm att betala 70 öre!
 
Nu orkar jag inte räkna på hybrider själv idag, men om någon annan räknar på dessa så är de resultaten intressantare.
 
optimum optimum skrev:
Prova gärna själv och återkom gärna med svar att kalkylen är felaktig
Länk [länk]
Tycker kalkylen har rätt skumma värden. Jag undrar om den inte baseras på mycket gammal data, det står ingen datum på sidan. Elbilarna som refereras till är jättegamla modeller. Peugeot Ion är från 2010 typ., Mitsubishi likaså.

Skulle nog hellre utgå från den aktuella jämförelsen i Auto, Motor & Sport mellan tre förbränningsfordon och två elbilar. Jag länkade till den några sidor bak.
Där går elbilen som ett billigare fordon, siffrorna avser 3 års ägande och 2000 mil om året.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1NTYwMTQ7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJiODJjNmUzZTRhZTE4YWYwZmNmZDY4ZWI0MDljMDNjZjgxMGM3OGZmIjt9
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Både hybrider och elbilar är främst ekonomiskt lönsamma (nåja) för oss som kör förmånsbil via jobbet. Men allt bilägande handlar om väldigt mycket annat än pengar, så ett aritmatiskt räknande av om det hår ihop eller ej är oftast inte nog för att svara på frågan.
 
optimum optimum skrev:
Fakta från kalkylen
[bild]
I kalkylen du hänvisar till så räknar de med en väldigt kraftig värdeminskning på elbilarna, just nu tycker jag begagnatpriserna visar tvärtemot, väldigt höga priser på begagnade elbilar.
i Auto motors kalkyl så verkar det betydligt trevligare med el,
Jämförelsetabell för prestanda och ekonomi för olika bilmodeller, inkluderande elbilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Men den kalkylen är väl beräknad på tjänstebil där förmånsvärdet på elbilen är väldigt förmånligt. Räkna bort det och elbilen blir mycket dyrare...

Edit: Och billigast är trots detta inte en elbil...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men den kalkylen är väl beräknad på tjänstebil där förmånsvärdet på elbilen är väldigt förmånligt. Räkna bort det och elbilen blir mycket dyrare...
Auto, Motor & Sports kalkyl som jag bifogat, om det är den du menar, räknar inte som tjänstebil utan som privatköp.
 
T tompaah7503 skrev:
Auto, Motor & Sports kalkyl som jag bifogat, om det är den du menar, räknar inte som tjänstebil utan som privatköp.
Då missförstod jag den, ber så mycket om ursäkt.
 
Värdeminskningen kommer nog bromsas mer och mer på elbilar framöver
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
optimum
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Värdeminskningen kommer nog bromsas mer och mer på elbilar framöver
Tror knappast det.
I och med mer effektiva batterier och motorer kommer äldre elbilar inte vara så intressanta på begagnatmarknaden. Dessutom med kommande batteribyte rätt så kalla för köpare.
Skulle jag ha en elbil så vore det leasing så man blir av med den efter 3 år och kan få en ny då. För vem vill köpa en 5-6 år gammal elbil?
 
Bränsle är liten kostnad i bilkalkylen, 150öre i elpris? Vi har då väl under 1kr, och räknar jag in solcellerna så producerar vi mer än vi köper över året, och såld el är dyrare än den köpta.

1timme med motorvärmare är inte mycket, 525w och inte vidare isolerat motorrum, samt att kupévärmaren är ett måste! Ingen vill väl sitta i en kall bil och skrapa rutor, har en veteranbil i garaget, men den ska snart ut och bruksbilen in.

Det största frågetecknet i kalkylen el/bensin/dieselbil, är värdeminskningen vid nästa byte, och det avgör igentligen staten, mer eller mindre.
 
Du glämmer räkna in skatter och rörliga elnätsavgifter i ditt elpris, det hamnar på minst 130 öre med dessa.

Laddar du på stan så får du räkna med 3kr.
 
49öre + 12.5öre i moms= 61.75öre, det enda som står på vattenfall när man logga in, sen tillkommer väl energiskatt? Samt att vi bor i Norrland så lite billigare, skulle säga under 1kr.
 
Du måste kolla på räkningen från din elnätsleverantör också.

Edit:
Så här ser den avgiften ut hos mig:

Elöverföringsavgift

Taxa 16A-63A
Exkl moms och elskatt 16,6 öre/kWh
Inkl moms och elskatt* 62,12 öre/kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.